וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התגלה ציור המערות העתיק ביותר בעולם - והוא לא נוצר ע"י בני אדם

25.8.2024 / 0:01

אמנות המערות העתיקה ביותר בעולם התגלתה באינדונזיה - והיא כנראה לא נוצרה בידי האדם הנבון

מדענים איתרו את הציור העתיק ביותר של בעל חיים שמוכר למדע: חיה דמוית שור על קיר מערה באי בורנאו באינדונזיה/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

הציור העתיק ביותר בעולם התגלה במערה והוא של ציד חזירים.

לפני קצת יותר מעשור נחשפו בספרד ציורי מערות המתוארכים ל-24,000 שנה. אז חשבו המומחים כי מדובר בממצא ייחודי, אולם תגלית שנעשתה באי האינדונזי סולאווסי טרפה את כל הקלפים. ציורי המערות שהתגלו במערה בסולאווסי הם העתיקים ביותר הידועים לאדם כיום, והם מתוארכים ללפני 51,200 שנה (כלומר עתיקים בעשרות אלפי שנים מהשיאנים הקודמים). הגילוי שלהם העלה שאלות לגבי ההיסטוריה של הפעילות האנושית באי ונושא ההגירה באופן רחב יותר.

ההתקדמות הטכנולוגית הצליחה כעת לנתח את יצירת האמנות העתיקה, המציגה דמויות אנושיות לצד חזיר - ולבצע תיארוך מדויק יותר, מה שהפך אותה לעתיקה ב-4,040 שנים יותר מההערכה המקורית.

צוות חוקרים בראשות הארכיאולוג האינדונזי אדהי אוגוס אוקטביאנה השתמש בטכניקה הנקראת הדמיה מסדרת אורניום באמצעות לייזר אבלציה (המסתמכת על מוזרות של שקיעת גיר במערות).

פנורמה משופרת של אמנות המערות הפיגורטיבית העתיקה ביותר בעולם, שידועה עד כה. Oktaviana et al., Nature, 2024, צילום מסך
פנורמה משופרת של אמנות המערות הפיגורטיבית העתיקה ביותר בעולם, שידועה עד כה/צילום מסך, Oktaviana et al., Nature, 2024

"הקומפוזיציה הסיפורית הזו, שצויירה לפני 51,200 שנים לכל הפחות, מתארת ​​דמויות דמוי אנושיות המקיימות אינטראקציה עם חזיר. כיום מדובר בדוגמה העתיקה ביותר ששרדה לאמנות ייצוגית וסיפורים חזותיים בעולם כולו", כתבו המחברים, "הממצאים שלנו מראים שלתיאורים פיגורטיביים של דמויות ובעלי חיים אנתרופומורפיים יש מקור עמוק יותר בהיסטוריה של יצירת דימויים אנושיים מודרניים (הומו סאפיינס) ממה שהוכר עד כה, וכך גם ייצוגם בסצנות מורכבות".

עוד בוואלה

מה אתם יודעים על המשפחות של הכדורגלנים? שחקו עכשיו.

לכתבה המלאה
שחזור של הציור, הכולל חזיר גדול ושלוש דמויות אדם. Griffith University, צילום מסך
שחזור של הציור, הכולל חזיר גדול ושלוש דמויות אדם/צילום מסך, Griffith University

עם זאת, התאריכים המדויקים יותר הטילו כעת ספק איזה תת-מין של אדם היה האחראי לכך, מכיוון שרוב צירי הזמן קובעים שבני האדם המודרניים (הומו ספיינס) עזבו את אפריקה כבר לפני 90,000 שנה, לכל המוקדם. בסולאווסי, שרידי האדם המודרניים המוכרים ביותר מתוארכים ל-25,000 שנים אחורה, אך יש עדויות לפעילות אנושית קודמת לכך שקיימת בצורה של מחסות סלע וכלים עשויים מאבן.

אם יימצא שלמין שקדם לבני האדם המודרניים הייתה את היכולת הקוגניטיבית ליצור את יצירות האמנות הללו, זה עלול לנפץ את ההבנה של מומחים לגבי אבותינו הקדומים.


עוד בנושא:
גולגולת בת מיליון שנה הייתה שייכת ל"איש הדרקון" המסתורי

"מין חדש של אדם": מדענים גילו אב קדמון חדש להומו סאפיינס

כך נראה ציור המערות העתיק ביותר בעולם. Oktaviana et al., Nature, 2024, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
כך נראה ציור המערות העתיק ביותר בעולם/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, Oktaviana et al., Nature, 2024

לא משנה מיהו המין שיצר את יצירות האמנות הללו, החוקרים אומרים שהוא הדגים "תרבות עשירה של סיפורים שפותחה בתקופה מוקדמת בהיסטוריה הארוכה של האדם הנבון באזור זה - בפרט, השימוש בייצוג נופי כדי לספר סיפורים חזותיים על יחסי אדם-בעלי חיים".

ארכיאולוגים יודעים על העושר של סולאווסי באמנות המערות העתיקה מזה זמן מה. בשנת 2019, צוות שכלל את אוברט גילה שציור קיר בו דמויות דמויות אדם מסתובבות עם בעלי חיים הוא בן 43,900 שנה (מאוחר יותר נמצאו שגילו המדויק 48,000 שנה). באותה תקופה, הייתה זו אמנות המערות העתיקה ביותר שזוהתה שהציגה סוג של נרטיב.

המחקר המלא פורסם ב-Nature.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully