וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתרבים בפלמחים: צפו בזוג דיונונים פולשים בריקוד רבייה מרשים

עודכן לאחרונה: 22.7.2024 / 12:09

מין פולש של דיונונים בשם "רוקחים פרעוני" תועד בחוף פלמחים בזמן תהליך הרבייה שלהם, שכולל טקסי חיזור מרשימים: הזכרים מושכים את הנקבות באמצעות הצגה של חילופי צבעים לאורך גופו המפוספס. צפו בתיעוד היפה

דיונון רוקחים פרעוני בחוף פלמחים/צילום: שלומי יצחקי רשות הטבע והגנים

גן לאומי חוף פלמחים הוא אתר נופש ובילוי ידוע לחובבי חוף הים, אבל הוא גם אתר טבע המשמר חוף טבעי, רכס כורכר חופי וחולות נודדים. החוף משמש ביתם של צמחים ובעלי חיים רבים ומשמש גם
כחלק מבית גידול של צבי הים, מין בסכנת הכחדה בכל אגן הים התיכון.

בתקופה זאת ניתן לראות את האבקועים של צבי הים חוזרים אל הים. מתנדב רשות הטבע והגנים שלומי יצחקי זכה לתעד מיוחד של זוג דיונונים בתהליך רבייה, לאחר בדיקה מתברר כי מדובר במין פולש של דיונון בגן הלאומי חוף פלמחים. יצחקי סיפר כי הוא נמצא הרבה במים ושמח להיתקל בהם וליהנות מהטבע המדהים שלנו.

ד"ר אורי פריד לנדאו, אקולוגית ים ברשות הטבע והגנים, מסבירה: "מהתיעוד נראה כי מדובר במין דיונון רוקחים פרעוני, שהוא המין הפולש שמופיע יותר באזור הסלע ומתרבה בעונה מעט שונה מהמין המקומי שלנו - דיונון רוקחים (Sepia officinalis).

את המין המקומי יותר סביר לראות בעונת האביב עד אמצע הקיץ ויותר בלילה. בקיץ זכרים ונקבות מהמין הפולש דיונון רוקחים פרעוני (Sepia pharaonis) מגיעים למים רדודים חמימים כדי להתרבות.
יש להם טקסי חיזור מרשימים, כאשר הזכרים מושכים את הנקבות באמצעות הצגה מרשימה ביותר של חילופי צבעים לאורך גופם עם פסים דמויי פסי זברה. הנקבות לעומתם מציגות מופע של צבע אפור חלק כשהן מוכנות להזדווג. בנוסף ניתן לזהות גם קרבות ססגוניים בין זכרים לזכייה בזכות להזדווג.

הדיונונים מגיעים לגיל רבייה לאחר כשנה, חלקם יתרבו רק בשנה השנייה לחייהם. הנקבה משחררת את הביצים למים עם מאגר של דיו המשמש אותן להסוואה. הדיונונים מתרבים רק פעם אחת בחייהם ולאחר תקופת הרבייה הם מתים. הדיונונים הצעירים בוקעים עם שק חלמון המשמש להם מזון עד שהם מסוגלים לצוד בעצמם.

דיונון רוקחים פרעוני בחוף פלמחים. שלומי יצחקי, רשות הטבע והגנים
דיונון רוקחים פרעוני בחוף פלמחים/רשות הטבע והגנים, שלומי יצחקי

עוד בוואלה!

דיונון ענק בגודל של יותר ממטר נפלט לחוף מעגן מיכאל. צפו

לכתבה המלאה
דיונון רוקחים פרעוני בחוף פלמחים. שלומי יצחקי, רשות הטבע והגנים
דיונון רוקחים פרעוני בחוף פלמחים/רשות הטבע והגנים, שלומי יצחקי

שי מיניס, מתנדב נוסף של רשות הטבע והגנים, זכה לתיעוד מיוחד נוסף של הקיסר הכתום - מין מוגן בישראל, השוכן בשוניות אלמוגים ובחופים סלעיים באוקיינוס ההודי, הים האדום והמפרץ הפרסי.

ד"ר אורי פריד לנדאו מוסיפה, כי קיסר הכתם פלש לים תיכון ונצפה לראשונה בשנת 2009 מול חופי לבנון וישראל. התיעוד הנוכחי הנו מהגן הלאומי חוף פלמחים. פרט בוגר מגיע לאורך של עד 50 סנטימטר. הוא ניזון בעיקר מספוגיים, אך יכול לאכול גם שושנות ים, אצות וחסרי חוליות אחרים.

בישראל חי קיסר הכתם בתפוצתו הטבעית במפרץ אילת, ביחד עם המינים קיסר הדור, קיסרון עטור וקיסר ים-סופי, הוא נמצא במספר אתרים מוגנים, כגון שמורת חוף האלמוגים.

ראיתם חיית בר במצוקה דווחו למוקד רשות הטבע והגנים 3639*או בצ'אט

קיסר הכתם. שי מיניס, רשות הטבע והגנים
3743826/רשות הטבע והגנים, שי מיניס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully