וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיילה בחוף פלמחים ומצאה פסלון קדום של האלה המצרית חתחור

תושבת לוד שעורכת דרך קבע טיולים בחוף פלמחים, שמה לב כי משהו נפלט מהים. התברר שזו צלמית של האלה המצרית חתחור, שאופיינית לשנים 1500 לפנה"ס ועד 1000 לפנה"ס. היא מסרה את הפסלון לאוצרות המדינה, ותעודת הוקרה הוענקה לה על אזרחות טובה

צלמית חתחור שנמצאה בחוף הים. יולי שוורץ, רשות העתיקות
"שמתי לב שאבן מגיעה אליי". צלמית חתחור שנמצאה בחוף פלמחים/רשות העתיקות, יולי שוורץ

פסלון בן יותר מ-3,000 שנה,המזוהה עם האלה המצרית חתחור, התגלה על ידי אזרחית בגן לאומי חוף פלמחים, ונמסר לאוצרות המדינה.

לידיה מרנר, בת 74 מלוד, עלתה לארץ מאזרבייג'ן עם בעלה ושתי בנותיה. במשך שנים עבדה כמגשרת ברווחה, ומאז יציאתה לפנסיה, נוהגים היא ובעלה לצאת לטיולים מידי שבוע בגן לאומי חוף פלמחים. "החוף הוא אחד המקומות האהובים עלינו בארץ. כמעט בכל שבוע אנחנו מגיעים לטיולים משפחתיים, לפעמים אף נכנסים לים, וזה מקום בעל ערך משפחתי מאוד גבוה עבורנו", היא אומרת.

לפני כחודש, באחד הטיולים השבועיים, בעת שהלכה ברצועת החוף, שמה לב כי משהו נפלט מהים. "זה היה יום סוער למדי, הגלים היו גבוהים מזג האוויר היה חורפי. בזמן הטיול ליד המים, שמתי לב שמן אבן מגיעה אליי. קראתי למיד לבעלי ואמרתי לו - זה לא סתם, אני הרגשתי שיש פה משהו שמעבר לאבן רגילה".

לידיה מרנר מחזיקה את הפסלון שמצאה בגן לאומי חוף פלמחים. עידן הורן, רשות העתיקות
לידיה מרנר מחזיקה את הפסלון שמצאה בגן לאומי חוף פלמחים/רשות העתיקות, עידן הורן
הצלמית בעת ניקוי בידי הרפא סלבה קלינדוחוב מרשות העתיקות. יולי שוורץ, רשות העתיקות
מכרים אמרו ללידיה שזה נראה כמו משהו שצריך להיבדק על ידי גורמי המקצוע/רשות העתיקות, יולי שוורץ

"אני לא מאמינה שזכיתי לכך"

לידיה צילמה את האבן המוזרה, וניסתה לבדוק עם מכריה שמבינים בנושא מה זה, הם מיד אמרו לה שזה נראה כמו משהו שצריך להיבדק על ידי גורמי המקצוע. היא פנתה לדף הפייסבוק של רשות העתיקות, והם הגיעו לאסוף ביחד איתה את הפסלון המיוחד.

לאחר בדיקה, התברר כי זה לא אחר מאשר צלמית. צלמית היא פסלון קטן ממדים בצלם אדם או בעל חיים. צלמיות יוצרו מחומרים שונים, בעיקר טין, אבן ומתכת. על פי הצלמיות ניתן ללמוד על מנהגי פולחן, אורחות חיים ומנהגים של התרבויות השונות לאורך ההיסטוריה. הצלמית שלידיה מצאה מזוהה עם האלה המצרית חתחור, ואופיינית לתרבות הכנענית ובעיקר לתקופת הברונזה המאוחרת, בשנים 1500 לפנה"ס ועד 1000 לפנה"ס.

מאז ומתמיד לידיה אהבה לחקור וללמוד על ההיסטוריה ועל הארכיאולוגיה בסביבתה. היא מספרת כי הכירה מדריך טבע, שהפך לחבר קרוב, איתו היא מתייעצת ומקפידה ללמוד יותר ויותר על תקופות שונות בהיסטוריה. עד היום לידיה נרגשת מהמציאה ומהאירוע. "אני לא מאמינה שזכיתי לכך. בהתחלה בעלי צחק עליי, אבל היום כל המשפחה כבר מכירה את הסיפור המדהים שלי. אני שמחה מאוד שהזכות למצוא את זה נפלה דווקא בחלקי".

הצלמית בעת ניקוי בידי הרפא סלבה קלינדוחוב מרשות העתיקות. יולי שוורץ, רשות העתיקות
הצלמית בעת ניקוי בידי הרפא סלבה קלינדוחוב מרשות העתיקות/רשות העתיקות, יולי שוורץ

"הכנענים נהגו לאמץ מנהגים פולחניים ודתיים של המצרים"

לדברי ד"ר אמיר גולני, מומחה לתקופת הברונזה ברשות העתיקות, "פסלונים אלה, אשר שימשו לפולחן ומזוהים עם האלה המצרית חתחור, אופייניים לתרבות הכנענית - בעיקר בתקופת הברונזה המאוחרת. הכנענים נהגו לאמץ מנהגים פולחניים ודתיים של המצרים, אשר שלטו על אזורנו באותה התקופה. ממש בדומה לבתים היום, שמתקינים מזוזה או תולים תמונה של הבאבא סאלי על הקיר, אז - נהגו להניח פסלוני פולחן במקום מרכזי בבית, למזל טוב והגנה. חתחור, אשר מזוהה לפי התסרוקת שלה, הייתה אלה חזקה, שסימלה כמעט הכל עבור המצרים - פריון, כח, הגנה, וחכמה. תסרוקת חתחור שמזכירה לאנשים לרוב, אלה מופיעה דמותו של חתול בעל תסרוקת של המדמה קרני שור. כאן התסרוקת ישרה, אבל ניתן לזהות עיניים ואוזניים בולטות".

בשבוע שעבר, יצאו לראשונה רשות העתיקות ומשרד המורשת למבצע "ממצא עתיק - מחזירים בקליק" אשר קורא לאנשים אשר יש בביתם עתיקות, להחזיר אותן למקומן הטבעי - אוצרות המדינה.

עמיחי אליהו, שר המורשת: "העתיקות שיוחזרו יסייעו בהרכבת הסיפור ההיסטורי של ארץ ישראל. אני קורא לציבור הרחב המחזיק בביתו עתיקות כלשהן להשיב אותן לרשות העתיקות, המחזיקה אותן בתנאי שימור נאותים. חלק מהעתיקות יוצגו לציבור בתערוכות שונות במוזיאונים".

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "חלק גדול מהם, לא מודע לכך שלפי חוק צריך לדווח על העתיקות, שהן אוצר הסטורי ציבורי. הקמפיין מבקש את שותפות האזרחים בהחזרת העתיקות למקומם הטבעי והחוקי של נכסי המורשת שלנו. אצלנו, באוצרות המדינה, הפריטים הרגישים יתועדו ויישמרו מפני פגעי הזמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully