וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נער מצא בכרמל טבעת בת 1,800 שנה עם חריתה של אלת המלחמה

יאיר וויטסון מחיפה גילה במהלך טיול ליד מחצבות קדומים בכרמל, טבעת ברונזה ועליה חריתה של האלה אתנה. "חשבתי בהתחלה שמדובר באום של בורג", אמר. יאיר מסר את הטבעת לרשות העתיקות והוענקה לו תעודת הוקרה על אזרחותו הטובה

נער מצא בכרמל טבעת עתיקה עם חריתה של אלת המלחמה/צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

יאיר וויטסון בן ה-13, תושב חיפה, יצא לטיול ליד ביתו - זמן איכות עם אביו שחזר מארבעה חודשי מילואים. במהלך הטיול, בסמוך לאתר 'מחצבות קדומים' שלמרגלות חורבת שלאלה שבכרמל, נתקל לפתע בחפץ מסקרן. "אני מתעניין במאובנים ובאבנים ואוהב לאסוף אותם", משתף וויטסון. "במהלך הטיול הבחנתי בחפץ קטן ירוק והרמתי אותו. הייתה עליו קורוזיה, ולכן חשבתי בהתחלה שמדובר באום של בורג. חשבתי להתיך את זה, אבל למרבה המזל, הבנתי שזו טבעת. בבית זיהיתי שמופיע עליה דמות. במבט ראשון, חשבתי שמדובר בלוחם".

יאיר וויטסון וטבעת עם חריתה של אלת המלחמה שמצא ליד חורבת שלאלה שבכרמל. אנסטסיה שפירו, רשות העתיקות
הנער נתקל לפתע בחפץ מסקרן. הטבעת העתיקה שמצא יאיר/רשות העתיקות, אנסטסיה שפירו
יאיר וויטסון וטבעת עם חריתה של אלת המלחמה שמצא ליד חורבת שלאלה שבכרמל. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
"בבית זיהיתי שמופיע עליה דמות. במבט ראשון, חשבתי שמדובר בלוחם". יאיר והטבעת/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם
יאיר וויטסון וטבעת עם חריתה של אלת המלחמה שמצא ליד חורבת שלאלה שבכרמל. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
על הטבעת מופיעה "דמות עירומה שלראשה קסדה. בידה האחת היא מחזיקה מגן, ובידה השנייה חנית"/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם

"אלת המלחמה והאסטרטגיה הצבאית, נחשבת גם לאלת החוכמה"

המשפחה פנתה לניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, שהעביר את הטבעת לאוצרות המדינה. היא נבחנה ונחקרה ברשות העתיקות בסיוע פרופ' שוע אמוראי-שטרק, מומחית לטבעות, גמות וקמעות עתיקים מהמכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי. יאיר ומשפחתו הגיעו לסיור בקריה הלאומית החדשה לארכיאולוגיה של א"י בירושלים, ובמהלכו הוענקה ליאיר תעודת הוקרה על אזרחותו הטובה.

"על גבי הטבעת היפה, שהשתמרה בשלמותה, מופיעה דמות עירומה שלראשה קסדה. בידה האחת היא מחזיקה מגן, ובידה השנייה חנית", מסבירים דיסטלפלד וד"ר איתן קליין מהיחידה למניעת שוד ברשות העתיקות. "הזיהוי של יאיר את הדמות כלוחם, קרוב מאוד למציאות. הדמות הינה - ככל הנראה, האלה מינרווה מהמיתולוגיה הרומית, המוכרת גם כאלה אתנה במיתולוגיה היוונית. אלה זו, שהייתה פופולרית מאוד בתקופה הרומית בארץ-ישראל, נחשבת, בין השאר, לאלת המלחמה והאסטרטגיה הצבאית, וגם לאלת החוכמה".

יאיר וויטסון וטבעת עם חריתה של אלת המלחמה שמצא ליד חורבת שלאלה שבכרמל. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
יאיר הוזמן לסיור בקריה הלאומית לארכיאולוגיה בירושלים, שם מוצגת הטבעת לקהל הרחב/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם
יאיר וויטסון וטבעת עם חריתה של אלת המלחמה שמצא ליד חורבת שלאלה שבכרמל. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
הטבעת השתייכה, כנראה, לאישה או לנערה ומתוארכת לתקופה הרומית (מאות 3-2 לספירה)/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם

כנראה שהטבעת השתייכה לאישה שגרה באחוזה בכרמל

הטבעת הקטנה, העשויה מתכת - ככל הנראה ברונזה, השתייכה, כנראה, לאישה או לנערה ומתוארכת לתקופה הרומית (מאות 3-2 לספירה). היא נמצאה למרגלות אתר העתיקות חורבת שלאלה, הממוקם על גבעה שבה שרידי אחוזה מהתקופה הרומית ובסמוך למחצבת סלע קדומה. בקצה המחצבה יש שני פתחי קבורה. יתכן, אם כן, שהטבעת השתייכה לאישה שגרה באותה אחוזה. אפשרות אחרת היא, שהיא היתה שייכת לעובד במחצבה, או אולי שימשה כמנחת קבורה בקברים הסמוכים. האפשרויות רבות", אומרים החוקרים.

חורבת שלאלה, שבסמוך אליה אותרה הטבעת, שוכנת על גבי גבעה במרכז הרי הכרמל. החורבה מוקפת משלוש כיוונים על ידי נחל אורן ובקרבתה נמצא עין אלון, מקור מים קבוע. המקום נחקר בעבר על ידי חוקרי קרן הסקר הבריטי, ע"י פרופ' רות עמירן וע"י משלחת מאוניברסיטת בר-אילן בראשות פרופ' שמעון דר. "הטבעת מצטרפת לנתוני חפירות קודמות וסקרים שנערכו בה ושופכת אור נוסף על המקום", מסכמים דיסטלפלד וד"ר קליין.

יאיר וויטסון וטבעת עם חריתה של אלת המלחמה שמצא ליד חורבת שלאלה שבכרמל. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
ד"ר איתן קליין ויאיר וויטסון בוחנים את הטבעת/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם

הטבעת שמצא יאיר תוצג למבקרים כחלק מסיורי הקיץ בקריה הלאומית לארכיאולוגיה של א"י ע"ש ג'יי וג'יני שוטנשטיין, בירושלים. פרטים באתר רשות העתיקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully