וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טסים ליוון הקיץ? מצב חירום הוכרז באיים האלה, כולל כרתים

עודכן לאחרונה: 14.7.2024 / 12:49

גל החום השנה ביוון החל מוקדם מאוד - כבר בחודש יוני - מה שגרם למחסור קשה במים באיים רבים כולל חלקים מכרתים. לכך תוסיפו שריפות קשות, בנייה מוגברת של בריכות שחייה, מתקני התפלה לא מתוחזקים וקיבלתם הכרזה על מצב חירום במדינה

בווידאו: גל שריפות ביוון/צילום: רויטרס

שבועות ספורים לאחר שיוון נפגעה בגל החום המוקדם ביותר שלה שהחל בחודש יוני, חלקים מהמדינה עומדים בפני משבר חדש: מחסור חמור במים.

מצב חירום הוכרז בסיפנוס (Sifnos) באיים הקיקלאדיים, לרוס (Leros) באיי דודקאנס, סאמי (Sami) בקפלוניה (Kefalonia) ובחלקים מכרתים. תושבי האיים דורשים התערבות דחופה כאשר אספקת המים הולכת ונגמרת. מפלסי המים נמוכים גם בחצי האי אטיקה (Attica), המקיף את אתונה.

באי נקסוס (Naxos) בדרום הים האגאי, מאגר המים הגדול ביותר התייבש בגלל כמות גשמים נמוכה ומזג אוויר חם, כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס.

שריפות באזור אברוס ביוון, יולי 2024. רויטרס
חלקים מהמדינה עומדים בפני משבר חדש. שריפות באזור אברוס ביוון, 11 ביולי 2024/רויטרס
מתקן להתפלת מים באי נקסוס ביוון, יוני 2024. רויטרס
חוסר תחזוקה של מתקני ההתפלה מגביר את המחסור במים. מתקן התפלת מים באי נקסוס/רויטרס
שריפות ליד אתונה ביוון, יוני 2024. רויטרס
שריפות ליד אתונה ביוון, יוני 2024/רויטרס

מה עומד מאחורי המחסור במים ביוון?

השנה נרשמה כמות קטנה של גשמים, עד חוסר גשמים בכלל, בחודשים האחרונים בשילוב טמפרטורות לוהטות של עד 40 מעלות צלזיוס, הביאו להחמרה קשה במשק המים היווני. לכך תוסיפו תשתיות לקויות וחוסר תחזוקה של יחידות ההתפלה באיים.

בנוסף, שריפות בשטחים פתוחים תרמו עוד יותר לבעיה באזורים מסוימים, כאשר שריפה ביוני באי סריפוס (Serifos) שבים האגאי הרסה חלק מרשת אספקת המים של האי. האי עומד כעת בפני עתודות המים הנמוכות ביותר מזה 20 שנה.

כשצרכי אספקת המים וההשקייה בשיאם, חקלאים נפגעו קשות במיוחד מכיוון שהמים בסכרים אינם מספקים את צרכיהם. חלקם נאלצים להסתמך על בארות מזוהמות במי ים עקב מפלס מים נמוך, כך לפי רויטרס.

ככל שעונת התיירות העמוסה נמשכת, גם תשתיות המבקרים מכבידות על משאבים. בנייה מוגברת והשימוש הבלתי מבוקר בבריכות שחייה תרמו למחסור במים באיים, אמרה אליזבט פלוני, הידרולוגית ומרצה באוניברסיטת מערב אטיקה, לערוץ החדשות היווני Naftemporiki.

החודש שעבר היה חודש יוני החם ביותר שנרשם בעולם והחודש ה-13 ברציפות של טמפרטורות שוברות שיא, על פי שירות האקלים האירופי קופרניקוס. זה גם סימן את החודש ה-12 ברציפות שהעולם היה חם ב-1.5 מעלות צלזיוס מהתקופה הקדם-תעשייתית - קיצוניות הקשורה לפליטות שנגרמו על ידי אדם.

מחסור מים בסכר באי נקסוס ביוון, יולי 2024. רויטרס
המים בסכרים אינם מספקים את צרכי החקלאים. סכר דל במים באי נקסוס, 9 ביולי 2024/רויטרס
תיירת באתר המקדש הגדול של אפולו באי נקסוס ביוון, יולי 2024. רויטרס
מתקן להתפלת מים באי נקסוס ביוון, יוני 2024/רויטרס

כיצד נלחמת יוון במחסור במים?

עם התנאים היבשים שצפויים להימשך בחודשים הקרובים, קראה אליזבט פלוני לפיקוח על צריכת המים ולפיקוח ממשלתי הדוק יותר. כמה איים כבר לקחו את העניינים לידיים שלהם, כשקרפאטוס (Karpathos) וסריפוס (Serifos) מציבים הגבלות על מילוי בריכות שחייה. בוויאנוס (Viannos) שבכרתים הוצבו מגבלות מחמירות על השימוש במים להשקייה.

האי הקטן של הדודקאנס ליפסי (Lipsi) הלך צעד אחד קדימה, ואסר על בניית בריכות שחייה בקיץ החם של 2023 כדי לעודד גישה בת קיימא יותר לתיירות. האי הצפוני תאסוס (Thassos), בינתיים, משקיע במתקן התפלה כדי להפוך את מי הים לשתייה, כך לפי רויטרס.

במקומות שבהם הוכרז מצב חירום, הואצו תהליכים להעברת מים, שיפור האספקה ​​וגישה למימון ממשלתי. שלוש בארות חדשות מתוכננות בכרתים, בעוד שהצי הימי שלח במים לאי לרוס, על פי דיווחי חדשות מקומיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully