וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עיר המתים" עם יותר מ-300 מומיות התגלתה במצרים

עודכן לאחרונה: 1.7.2024 / 12:54

אתר קבורה ענק, המתפרס על עשרות ק"מ, התגלה ליד הנילוס בקרבת העיר אסואן במצרים. באתר נמצאו יותר מ-300 מומיות של ילדים, בעיקר תינוקות ובני נוער, שרבים מהם מתו ממחלות זיהומיות ושאר מחלות. "אנשי אסואן הפכו את המקום לסוג של עיר מתים", אומרת אחת החוקרות באתר

59 ארונות קבורה מעץ עם מומיות נמצאו בסקארה שבמצרים, אוקטובר 2020/צילום: AP

בית קברות עתיק עם יותר מ-300 קברי מומיות נחשף במצרים, בתגלית שמדענים מכנים "עיר המתים".

ארכיאולוגים בילו חמש שנים בחפירה באתר שעל גבעה ליד המאוזוליאום המודרני של אגה חאן השלישי (האימאם ומנהיג קהילת האסמאעילים הניזארים במאה ה-20 לספירה). על פי הדיווחים שטחי הקבורה מתפרסים על פני שטח עצום של 82 ק"מ ובו קברים שעולים בגובה של 10 קומות.

לאחרונה, צוות חוקרים בינלאומי חשף באתר 36 קברים חדשים, שלהערכתם היו בשימוש במשך כ-900 שנה, בין המאה ה-6 לפנה"ס ועד המאה ה-9 לספירה, כאשר כל קבר מכיל שרידים של 30 עד 40 בני אדם.

לדברי איימן אשמאווי, העומד בראש המועצה העליונה של מחלקת העתיקות המצרית, 30-40% מהשרידים היו שייכים לתינוקות ובני נוער, שרבים מהם מתו ממחלות זיהומיות ושאר מחלות מסכנות חיים אחרות, כולל אנמיה, שחפת ואיברים חולים.

קבר עם כ-300 מומיות נחשף ליד אסואן במצרים. Ministry of Tourism and Antiquities, צילום מסך
30-40% מהשרידים היו שייכים לתינוקות ובני נוער. אחת המומיות שהתגלו ב"עיר המתים"/צילום מסך, Ministry of Tourism and Antiquities
קבר עם כ-300 מומיות נחשף ליד אסואן במצרים. Ministry of Tourism and Antiquities, צילום מסך
כל קבר מכיל שרידים של 30 עד 40 בני אדם/צילום מסך, Ministry of Tourism and Antiquities

"זו תגלית ממש מרהיבה, מאוד ייחודית במצרים"

פטריציה פיאצ'נטיני, ארכיאולוגית מאוניברסיטת מילאנו, מובילה צוות החוקרים לגלות יותר על העיר העתיקה אסואן (שנוסדה בסביבות 4,500 לפני שנים), ושימשה פעם מרכז סחר חשוב, מחצבה לעמודי גרניט ומוצב צבאי על הגדה המזרחית של נהר הנילוס. "זו תגלית ממש מרהיבה, מאוד ייחודית במצרים", אמרה פיאצ'נטיני בהצהרה לדיילי מייל. "אנשי אסואן כיסו את הגבעה בקברים והפכו אותה לסוג של עיר מתים".

העיר הידועה כיום בשם אסואן כונתה תחילה סוונט (Swenett), ולאחר מכן נקראה סוואן (Swan) - שם שמתורגם ל"שוק" - שכן במרכז המסחרי שלה עברו מטיילים ומתיישבים מהאזורים הרחוקים של אפריקה ואירופה. "אסואן הייתה נקודת מעבר מאז ומתמיד", אמרה פיאצ'נטיני. "אנשים הגיעו ממזרח למערב. אנשים הגיעו לכאן כי זה היה הגבול, מוצרים מהדרום הגיעו לאסואן ואז התפזרו לכל מקום אחר".

קבר עם כ-300 מומיות נחשף ליד אסואן במצרים. Ministry of Tourism and Antiquities, צילום מסך
"אנשי אסואן כיסו את הגבעה בקברים והפכו אותה לסוג של עיר מתים"/צילום מסך, Ministry of Tourism and Antiquities
קבר עם כ-300 מומיות נחשף ליד אסואן במצרים. Ministry of Tourism and Antiquities, צילום מסך
לאחרונה, צוות חוקרים בינלאומי חשף באתר 36 קברים חדשים/צילום מסך, Ministry of Tourism and Antiquities

עיר המתים זוהתה לראשונה בשנת 2019 במהלך גילוי קבר אחד, המכיל מומיות של שני ילדים ולאחר זמן קצר התברר שגם את אמם ואביהם המשוערים, כך על פי סריקות CT. כל חפירה לאחר מכן חשפה עוד עשרות קברים וסיפקה עוד רמזים על חברה שטרם נחקרה וחיה לפני יותר מ-2,000 שנה.

חפירה נוספת גילתה גם שגופות נקברו לפי מעמדות, כאשר האליטות, כמו שרידיו של ראש העיר או המנהל של אסואן, שנמצאו בקבר בראש הגבעה. קברים במעמדות חברתיים שונים, הכילו לעתים קרובות מתנות טקסיות שהוצעו למתים, כולל כלי חרס וגילופי עץ.

המומיות השמורות ביותר שנמצאו בתגלית האחרונה יישלחו למוזיאונים לשימור ולתצוגה ארוכת טווח, בעוד האחרות ילמדו ויוחלפו כפי שיימצאו. "זה מקום המנוחה שלהם", אמרה פיאצ'נטיני לדיילי מייל. "אנחנו חושפים את הסיפור שלהם ואז אנחנו מחזירים אותם וסוגרים את הקבר. בשבילי זה היה חשוב מההתחלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully