וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחיל ענק כבר פה: אלה המדוזות שמציפות את חופי ישראל

עודכן לאחרונה: 19.6.2024 / 15:26

כבר הרגשתם את הצריבות שלהן בשבועיים האחרונים, ואכן נחיל מדוזות כבר בדרך לפה. בישראל מוכרות כ-10 מיני מדוזות - אז מיהי "פעמונית נקודה", איך קוראים למדוזה הלבנה ומי הכי צורבת לנו? מדריך לג'לי פיש שמציפים את חופינו

מדוזה פעמונית נקודה/צילום: שלומי יצחקי, רט"ג

חודש יוני ועומסי החום מביאים איתם את נחיל המדוזות, שכבר הרגשתם את הצריבות שלו בשבועיים האחרונים, אבל אמור להגיע אלינו בשבוע הבא ולהציף את ים התיכון.

הרוחצים בים כבר מדווחים על צריבות ומפגש עם מדוזות מסוגים שונים, החל מהמדוזה הלבנה "החוטית הנודדת", המדוזה החומה "פעמונית נקודה" והמדוזה הכחולה "כחולת שוליים". מתנדב רשות הטבע והגנים תיעד את ה"מבקרים" החדשים שכבר הגיעו לים בחוף פלמחים.

עוד על מדוזות בוואלה:
צפוי קיץ קשה: מדוזות במשקל 30 ק"ג הגיעו לחופי ישראל
סרטנים פלשו לחוף בראשון לציון והחלו לאכול מדוזות
צפו באלפי "מדוזות הירח" שפלשו לחופי אילת

מדוזה פעמונית נקודה/צילום: שלומי יצחקי, רט"ג
מדוזה כחולת שוליים/צילום: שלומי יצחקי, רט"ג

המדוזות - חסרי חוליות השייכות למערכת הצורבים

"מדוזות הן בעלי חיים חסרי חוליות השייכות למערכת הצורבים, שכוללת גם אלמוגים ושושנות ים", מסבירה ד"ר אורי פריד אקולוגית ימית ברשות הטבע והגנים. לדבריה, בישראל מוכרות כ-10 מיני מדוזות, רובן פולשות. "המין הנפוץ ביותר הוא החוטית הנודדת - היא המדוזה הצורבת שבה אנו נתקלים לרוב בחופי הרחצה בחודשי הקיץ", היא אומרת, "אך ניתן לעיתים להבחין גם במינים נוספים הנסחפים יחד איתה. למשל, המין כחולת שוליים חלקה היא מין מקומי של מדוזה שהייתה בעבר נפוצה יותר בחופינו. מדוזה יפהפייה עם שוליים כחולים בולטים שצריבתה אינה כואבת כמו של החוטית. ניתן להבחין גם בעוד מינים פולשים של מדוזות יפיפיות שצריבתן אינה כואבת כשל החוטית, כמו פעמונית נקודה או פרחונית סגולה".

מדוזה פעמונית נקודה/צילום: שלומי יצחקי, רט"ג
מדוזה חוטית נודדת ומדוזה כחולת שוליים/צילום: שלומי יצחקי, רט"ג
נחיל מדוזות במפרץ חיפה, 18 ביולי 2022. רותם שדה, רשות הטבע והגנים
נחיל מדוזות ממין חוטית נודדת במפרץ חיפה, 18 ביולי 2022/רשות הטבע והגנים, רותם שדה

"בשבוע הקרוב נראה הרבה מדוזות בחופים ונרגיש את צריבתן"

פריד מוסיפה, שהמדוזות מאוד מושפעות משינויי אקלים והתחממות המים. "בשנים האחרונים קשה לתזמן בדיוק מתי יגעו הנחילים לחוף", היא אומרת. "היו גם שנים שלא ראינו כל כך הרבה מדוזות בקיץ אלא דווקא בחורף".

באתר "מדוזות בעם" יש הרבה מידע על המדוזות השונות ועל מיני צורבים נוספים. אם נתקלתם במדוזות ניתן ואף מומלץ לדווח באתר מדוזות בעם על התצפית. הדיווח עוזר לחוקרים למפות ולתזמן את הגעתן של המדוזות לאורך חופי ישראל ולשפר את הידע שלנו עליהן.

"לפי אתר מדוזות בעם, ניתן לראות את הנחילים מתקרבים אלינו", אומרת פריד, "ובשבוע הקרוב נראה הרבה מדוזות בחופים ונרגיש את צריבתן. המדוזות הרבה יותר יפות במים. לאמיצים שביננו מומלץ להיכנס ולשנרקל באזור החוף ולחפש את המינים השונים, במרחק ביטחון כמובן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully