וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילון מאסק חיבר שבט מרוחק לאינטרנט - והם התמכרו לפורנו

27.6.2024 / 0:04

מזה כמעט עשרה חודשים ששבט ברזילאי מרוחק מחובר לאינטרנט המהיר וחייהם השתנו עד לא היכר: הצעירים הפכו עצלנים יותר והמבוגרים התמכרו לפורנו. בשבט החליטו להגביל זמן גלישה

כיצד הגעת האינטרנט השפיעה על שבט מבודד באמזונס/NAVI global

זה בהחלט נשמע כמו ניסוי מרתק: איך שבט מבודד ישתנה ברגע שהוא יכיר את רשת האינטרנט של ימינו - על יתרונותיו וחסרונותיו? לפני כמעט עשרה חודשים, שבט ברזילאי מרוחק חובר לראשונה לאינטרנט המהיר וחיי הקהילה השתנו עד ללא היכר. אז נכון, גם החיים שלנו השתנו ככה, אבל אנחנו חווינו את זה בהדרגה בתהליך שנמשך שנים - בעוד שעבור אנשי שבט מארובו (ושבטים אחרים באמזונס שקיבלו לאחרונה גישה לאינטרנט), הכל נחת עליהם בבת אחת. ההתמכרות, כך מתברר, הייתה מהירה.

אנשי מארובו חיים באחד המקומות המבודדים ביותר על פני כדור הארץ ולמרות שיש להם קשר עם העולם החיצון, השבט שמר על אורח חיים מסורתי במשך מאות שנים. הם ישנים בבקתות משותפות לאורך נהר האיטואי שבברזיל, צדים ומגדלים את האוכל שלהם, מדברים בשפה שלהם ועד לאחרונה לא הייתה להם גישה לאינטרנט. מערכת האינטרנט הלווייני של אילון מאסק, סטארלינק, אותה השיק בברזיל ב-2022, שינתה את פני התמונה. בספטמבר 2023 קהילת מארובו בת 2,000 התושבים שלה חוברה לרשת, לאחר שמספר בני שבט הלכו במשך ימים ביער הגשם העבות, כל אחד עם שתי אנטנות על הגב.

הדיווח של הניו יורק טיימס:

@nytimes Hundreds of isolated tribes across Brazil are logging on as Elon Musk's Starlink, the satellite-internet service, brings the web to the Amazon rainforest, one of the last offline places on Earth. Jack Nicas, our Brazil bureau chief, visited the Marubo tribe's remote Indigenous villages to see what the internet has changed for them. Tap the link in our bio to read more. Video by Jack Nicas, Rebecca Suner and James Surdam. #brazil #starlink #amazonrainforest ♬ original sound - The New York Times

לאחרונה ה"ניו יורק טיימס" ביקר בשבט כדי לגלות איזו השפעה הייתה לאינטרנט על אנשיו. כשהם הגיעו, הקבוצה הבחינה בבני נוער גוללים באינסטגרם, גבר שולח הודעות לחברה שלו וקבוצת גברים הצטופפה סביב טלפון נייד בו שודר משחק כדורגל. זו סצנה מוכרת ברחבי העולם - אבל לא עמוק ביערות הגשם של האמזונס.

כשנשאלה האם השינוי היה לטובה, בת הכפר צאינאמה מארובו בת ה-73 השיבה: "כשהאינטרנט הגיע, כולם היו מרוצים, אבל עכשיו הדברים החמירו. הצעירים נהיו עצלנים בגלל האינטרנט. הם לומדים את הדרכים של האנשים הלבנים, אבל בבקשה אל תיקחו לנו את האינטרנט!".

רבים מבני השבט אכן דיברו על היתרונות שהביא האינטרנט לחייהם, כולל היכולת לשוחח עם יקיריהם שגרים רחוק, הזדמנויות ללמוד והאפשרות לחלוק את אורח חייהם עם אחרים. אב לשלושה, קאיפה מארובו (לכל אנשי השבט יש שם משפחה זהה), היה אסיר תודה על היתרונות הלימודיים של הגישה לאינטרנט. מצד שני, הוא היה מודאג ממשחקי הרשת האלימים שילדיו שיחקו בהם: "אני מודאג שפתאום הם ירצו לחקות אותם", הוא אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"האינטרנט מציל חיים"

האינטרנט גם הציל חיים. לפני סטארלינק, כשהיה מקרה חירום בשבט, בני המארובו השתמש ברדיו חובבים כדי לשלוח הודעה דרך מספר כפרים - שבסופו של דבר הגיעה לרשויות. כעת אם מישהו מוכש על ידי נחש, למשל, קריאה מהירה בנייד תביא לחילוץ מהיר ע"י מסוק.

אולם, רבים מאנשי מארובו מודים שהאינטרנט הביא איתו גם המון בעיות. מנהיג מארובו, אנוק מארובו בן ה-40, שהיה גורם מרכזי בהבאת "סטארלינק" לאנשיו, אמר שהבעיה המשמעותית בימים הראשונים של השימוש ברשת הייתה שאנשים לא צדו וגידלו מזון כי הם בילו שעות בטלפונים שלהם. הוא אמר: "זה שינה את השגרה באופן כה ניכר שזה הזיק. בכפר, אם אתה לא צד, דג ונוטע - אתה לא אוכל". הבעיה נפתרה במידה מסוימת כשהתקבלה החלטה שהאינטרנט פעיל לשימוש רק למשך שעתיים מדי בוקר, חמש שעות מדי ערב וכל היום בימי ראשון.


עוד בנושא:
כך הגיבו חברי השבט המבודד כשאכלו לראשונה פיצה וקיבלו טלפונים ניידים

קורע מצחוק: מה קורה כששבטים נידחים צופים בריקודי עם?

שבט מבודד קיבל אינטרנט. Flora Dutra/NAVI global, צילום מסך
החיבור לאינטרנט גם הציל חיים/צילום מסך, Flora Dutra/NAVI global

אנשי השבט התמכרו לפורנו

אולם, עם הזמן צצו בעיות אחרות שהיו קשות יותר להתמודדות, כמו הונאות, משחקי וידאו אלימים, פורנוגרפיה, גלילה ממכרת ברשתות חברתיות, זרים מקוונים פוגעניים וצ'אטים קבוצתיים רכילותיים. כולנו רגילים לזה, אבל לאנשי מארובו לא היה זמן לעכל את הדברים. אלפרדו מארובו, מנהיג איגוד הכפרים במארובו, אמר שפורנוגרפיה - במיוחד סרטונים של סקס גרפי - מדאיגה במיוחד. מספר מנהיגים אמרו לו שהם כבר צפו בהתנהגות מינית אגרסיבית יותר של גברים צעירים ושרבים מהם התמכרו לצפייה בפורנו. בשבט אפילו לא מאפשרים להתנשק בפומבי כך שפורנו בהחלט היה דבר קיצוני. אלפרדו אמר: "אנחנו מודאגים שצעירים ירצו לנסות את זה ואפילו דברים קיצוניים יותר".

אבל על אף הבעיות, רוב בני השבט שדיברו עם ה"ניו יורק טיימס" הודו שהם ממש לא היו רוצים שהאינטרנט יילקח מהם. "אני חושב שהאינטרנט מביא לנו הרבה יותר תועלת מאשר נזק. לפחות בינתיים", אמר אנוק, "המנהיגים היו ברורים. אנחנו לא יכולים לחיות בלי האינטרנט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully