וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המון נוסעים נפצעו במערבולות אוויר בטיסה. למה זה קורה דווקא עכשיו?

מידן בר

עודכן לאחרונה: 31.5.2024 / 10:48

כיסי אוויר נגרמים עקב הפרשי לחץ וטמפרטורה בגוש האוויר, אבל למרות ריבוי האירועים לאחרונה אין כל נתון המצביע על עלייה חריגה. הפתרון למצב המסוכן פשוט יותר ממה שאתם יכולים לדמיין

טיסה לאינדונזיה נקלעה למערבולת - יותר מ-30 נוסעים נפצעו/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

לא משנה באיזו שפה תדברו, לאן תטוסו ומהיכן, באיזו חברה או מזג אוויר - השלט המורה על הידוק חגורות המושב ייראה תמיד אותו דבר. מלווה בצליל מונוטוני המכונה "צ'אים" מאז ראשית התעופה.

"הַחִתְחוּת", או בשפה פשוטה כיסי האוויר או המערבולות שהביאו לפציעתם של עשרות נוסעים בשבוע האחרון ולמותו של אזרח בטיסה מלונדון לסינגפור, היא תופעה מוכרת ואכן לא נוחה או רצויה כלל. אולם למרות שאנו שומעים יותר בימים האחרונים על תקריות מסוג זה, אין כל נתון מספרי, סטטיסטי שמצביע על עלייה חריגה במספר המקרים בעולם. בזמן כתיבת שורות אלו אלפי טיסות יחלפו בשמי כדור הארץ, ומעט מאוד מהן יחלפו בשכבת אוויר בלתי יציבה שתפריע למהלך התקין של הטיסה שלנו.

אותם כיסי אוויר נגרמים עקב הפרשי לחץ וטמפרטורה בגוש האוויר שבו טס המטוס, שכן האוויר בו אנו טסים אינו חלל ריק. הוא מה שמחזיק אותנו באוויר ומורכב משכבות שכבות, לכל אחת טמפרטורה שונה ולחץ אוויר מעט אחר, וכאשר כולן יחד מרכיבות את התווך בו אנו טסים, החיכוך ביניהן יוצר לפעמים מעין כיסים, המרעידים מעט את המטוס במקרה הטוב ולעתים עד כדי הרעדה משמעותית ונפילה בגובה המטוס, כאשר שכבת האוויר איננה יציבה, קרי מפל טמפרטורה או לחץ גדולים מדי.

את האוויר יהיה לנו קשה לשנות, אבל על ההתנהגות שלנו בתוך המטוס אנחנו בהחלט שולטים. נדוש יהיה לומר כי הפתרון הוא חגורות בטיחות בלבד. התנהגות מונעת המקפידה על כללי בטיחות בסיסיים מתחילה בישיבה במושב ברוב חלקי הטיסה, ממשיכה בהתאמת מידת החגורה לנוחותכם, קימה לצורכי התפנות כאשר מזג האוויר מתיר זאת, קרי השלט להידוק החגורות כבוי ואין הפרעה לצוות הדיילות והדיילים. יישור גב המושב כאשר נדרשים לכך כמו קיפול מגש האוכל האישי. כל אלו הם כללים וצעדים פשוטים להתנהגות נכונה במטוס וזו עשויה גם להציל חיים ולשמור עלינו.

נוסעת חולה טיסה מערבולת אוויר טורבולנס. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
על ההתנהגות שלנו בתוך המטוס אנחנו בהחלט שולטים. הישארו חגורים במטוס/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

סיכוי לאי-יציבות

אחד האתגרים בכניסה לאזור מזג אוויר בלתי יציב, הוא ההפתעה שבה אנו עלולים למצוא את עצמנו לא חגורים ובסביבה שאינה המושב שלנו. במקרים כאלו אנו שומעים כי נוסעים נחבטו לתקרה ופגעו בחפצים חדים וקשיחים המצויים בתא הנוסעים. נכון שלא ניתן להימנע מכל הפתעה בחיים, אולם בכל טיסה הסיכוי לחוות מזג אוויר בלתי יציב קיים, אבל כללי ההתנהגות אינם משתנים לעולם. גם כאשר השלט להידוק החגורות מואר והאוויר יציב ושקט אסור לנו להסיק כי הוא שם בטעות.

ייתכן שאנו עומדים להיכנס לאזור בלתי יציב או שבעת הזו מומלץ לשבת מפני שצוות הדיילות והדיילים עסוק במתן שירות. לכן במידה שיתחילו קפיצות עקב מזג אוויר בלתי יציב, יהיו יותר חפצים כעגלות, מגשי אוכל ועוד אשר עלולים לסכן אותנו במידה שאיננו יושבים חגורים במושבנו. זכרו כי הטייסות והטייסים יושבים חגורים בכל זמן הטיסה בדיוק מאותן סיבות - להימנע מהפתעה ולהיות ערוכים להתמודד עימה לכשתגיע. בין אם רואים אותה במכ"מ מזג האוויר או שומעים בקשר דיווחי מטוסים אחרים בסביבה, כפי שנהוג ונעשה גם ברגעים אלו ממש בין מטוסים שונים בכל אזורי הטיסה בעולם.

נוסעות ונוסעים יקרים, מדבר הקברניט. אתם המטען הכי יקר שלנו ואנו נהנים ומרגישים זכות לתת לכם שירות. אנו רואים בכם חלק בלתי נפרד מצוות הטיסה, כך גם באותן טיסות מהימים האחרונים שנחתו נחיתות ביניים על מנת לטפל בנוסעים שנפצעו. להתנהגות שלכם השפעה מכרעת על בטיחות הטיסה ואתם יכולים לסייע לנו להגיע בשלום ובבטחה אל היעד ובחזרה. השלט להידוק החגורות וסרטוני הבטיחות אינם מופיעים סתם. הצוותים בתאי הטייסים והנוסעים מאומנים משום שזה המקצוע שלהם, אבל אתם תפקידכם להגיע בשלום ולנהוג בהתאם להנחיות צוות הטיסה, כי כולנו מעוניינים להגיע אל היעד בדיוק כפי שתיכננו, בזמן המיועד ולהמשיך משם לחופשה, עבודה וכדומה.

אנחנו מוקפים בחדשות, תמיד ובייחוד בעת הנוכחית. אבל אנחנו לא באמת צריכים תקריות כאלו על מנת להבין את חשיבות הנושא שבו נעשה שימוש על מנת לחדד ולהסביר. שום דבר סטטיסטי לא קרה בשבועות האחרונים ואנחנו עוד נחווה קפיצות מעת לעת, נדע להתמודד עימן עוד לפני שהן יתמודדו איתנו, נשאיר את המעברים לצוות הדיילות והדיילים ואת המטבחים לא נהפוך למקומות התכנסות, כי זה עלול לסכן אותנו בהפתעה. ובעולם בו אנו לא מפסיקים להתרוצץ, שומעים חדשות ונעים בתוך רכבת הרים הנקראת מציאות, מרגיש לפעמים שפשוט כדאי לנו לשבת ולחגור, ולתת לדברים לעבור. פשוט לנוח לרגע במושב ולעצום עיניים, כי אף אחד לא רוצה לנחות נחיתת ביניים.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully