וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

177 גופות בנות אלפי שנים נמצאו בביצה. אז למה הן נראות כל כך טריות?

9.7.2024 / 0:01

אתר הביצות ווינדובר בפלורידה מכיל בתוכו גופות שהשתמרו בצורה כל כך טובה, עד כדי כך שקשה להבחין בינן לבין גופות עכשוויות של מקרי רצח. איך זה קורה?

הפתיח לפרק ""America Unearthed" Swamp Mammoth"/history.com

בשנת 1982, במהלך עבודות לסלילת כביש חדש, התגלה במקרה אתר קבורה עתיק. מפעיל דחפור הבחין בגולגולות שנאספו בתוך המכונות, מה שהוביל לפתיחת חקירה וחפירות שבהן נחשפו למעלה מ-177 שרידים אנושיים שתוארכו ללפני 7,000 עד 8,000 שנה.

התברר שמאגר המים עם תחתית הכבול באתר (במה שהיום נקראת פלורידה) שימר את הגופות בצורה כה טובה עד שעל כמה מהן נמצאו אפילו רקמות מוח. בעבר נחשב הדבר לנדיר ביותר, אבל מחקר חדש מערער על התפיסה שמוח לא נשמר היטב, ומגלה שנמצאו שפע רב של מוחות אנושיים שמורים, לעיתים כאשר רקמת המוח הרכה לשעבר היא הרקמה הרכה היחידה שנותרה בגוף שהפך לשלד.

גופות כבול, כלומר שנמצאו בביצות כבול ומכונות לעיתים גופות בִּיצה הוא כינוי לגופות אדם שנחנטו באופן טבעי בתוך ביצת כבול - חומר דחוס ורקוב חלקית של צמחים ותאית המצוי בטבע היכן שרוכזה אדמת סחף או ביצות..

בסופה של החקירה התגלה בחפירות הארכיאולוגיות באתר ווינדובר לא פחות מ-177 גופות כבול, מה שהופך אותו לאתר גופות הכבול המשמעותי ביותר בצפון אמריקה. באתר המדעי iflscience דווח שנראה שהגופות קשורות זו לזו מבחינה משפחתית, כפי שמעידים ממצאי הגנים שגילו המדענים בעת ניתוח דנ"א מהשרידים.

תנאי הביצה שימרו את השרידים כל כך טוב שווינדובר נחשב לאתר הלח המשומר ביותר מבחינת דנ"א אנושי קדום.

עוד ממצאים בביצות
פענוח הרצח המפתיע בהיסטוריה: התוודה שרצח את אשתו - אך הגופה התגלתה כבת 1,600 שנה

איזה חמודים! תיעוד נדיר של חתול ביצות עם גורים לאור יום

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הגופות בביצת הכבול של ווינדובר נקברו לרוב בתנוחה כפופה על צידן בעומק של כמטר, שם הן נחו ללא הפרעה במשך 7,000-8,000 שנה. חפירות שנערכו בין השנים 1984 ל-1987 הניבו שרידי שלדים של 177 פריטים, מכל הגילים, כשמחציתם נמצאו עם חלקים מהמוח שלהם שהשתמרו בעת החילוץ.

איך הגופות נשמרו בצורה כל כך טובה באתר? מסתבר שביצות כבול הן יוצאות דופן ביכולתן לשמר שרידים,כשלעיתים אף מתגלות בהן גופות כל כך טריות שמתבלבלים בינן לבין מקרי רצח עכשוויים.

התברר כי הכימיה של המים בווינדובר הייתה גורם מכריע בשימור השרידים לאורך זמן כה רב. המים עשירים במינרלים וחסרי חמצן כבר בכמה הסנטימטרים הראשונים מתחת לפני השטח. שילוב גורמים זה מעכב את תהליכי פירוק הרקמות על ידי חיידקים ופטריות שאנו רגילים לראות בגופות מתות שנחשפו לסביבה פתוחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully