וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשכולם נדחקים בנחל השופט, הנה המקטע הרטוב והלא מוכר שלו

שחף רטר

עודכן לאחרונה: 23.5.2024 / 14:03

נחל השופט רק נפתח מחדש לפני כחודשיים, ומביא אליו בכל סופ"ש אלפי מטיילים. אבל תופתעו לדעת שיש גם מסלול מים בנחל השופט שאתם לא מכירים. קיבלנו את המסלול שיביא אתכם למים ללא אנשים. כך תגיעו אליו

נחל השופט שופץ ונפתח מחדש, אפריל 2024/צילום: באדיבות קק״ל

בימים אלה, כשכולם נדחקים במקטע נחל השופט המחודש שרק נפתח, קבלו את נחל השופט שאתם פחות מכירים, אבל מספק לא פחות מים והנאה.

לשם כך ביקשנו ממדריכי החברה להגנת הטבע מבית ספר שדה חוף הכרמל, לקבל את המסלול הפחות מוכר ועמוס בנחל שחידש ימיו לפני חודשיים, לאחר שהיה סגור במשך 4 שנים לטובת שיפוצים ושדרוג.

יוליאן מק ז"ל היה יהודי אמריקני ופעיל ציוני נלהב שבמהלך המאה ה-20 מילא תפקידי מפתח חשובים, בין היתר נשיא ההסתדרות באמריקה וסייע רבות בהתבססות המפעל הציוני בלב יהודי ארצות הברית, היה גם שופט שסיים את לימודי באוניברסיטת הרווארד. אבל המורשת הגדולה ביותר שלו, לדעתי, היא שקראו על שמו את אחד הנחלים היפים, המרשימים והמהנים שיש לנו בארץ - נחל השופט.

בריכת שכשוך בנחל השופט. החברה להגנת הטבע
בריכת שכשוך במסלול נחל השופט שפחות מכירים/החברה להגנת הטבע
עמק השלום. החברה להגנת הטבע
נחל השופט עובר גם פה. עמק השלום/החברה להגנת הטבע

יש באזזזז באוויר

נחל השופט הזורם ברמת מנשה, מתחיל זרימתו בסמוך למושב עין העמק ודרך עמק השלום בזרימה מפותלת לצד שדות ירוקים או חרושים, תלוי בעונה ובין גבעות פורחות או צהבהבות (תלוי בעונה) נשפך לבסוף לנחל הקישון ומשם לים התיכון.

בדרך, תפגשו עצי אורן וברושים גבוהים ומרשימים, שהשמש משחקת בהם באור וצל. את דרכנו ילוו גם עצי צפצפה מכסיפה ועצי אולמוס שעיר - מין נדיר הגדל בארץ בעיקר בנחלי מזרח רמת מנשה, וניכר בעליו המשוננים. על עצים רבים משתרגים מטפסים כגון טמוס מצוי וזלזלת הקנוקנות, זרימת הנחל נשמעת היטב בין הקנים ומשרה אווירה נעימה.

"בתקופה הזו שווה להרים את העיניים לשמיים ולחפש את הבזים האדומים, עוף דורס יפה בצבעי חום אדמדם וראש אפור כחול", מסבירה שחף רטר, מנהלת בית ספר שדה חוף הכרמל. לדבריה, באזור רמת מנשה מתקיימת מושבת קינון בגגות הרעפים הישנים של הקיבוצים, ובימים אלו מגדלים הבזים האדומים את הצאצאים שלהם בקנים. במהלך היום ניתן לראות את הבזים בשמי "שדות ציד" פתוחים, אזורי חקלאות ומישורי עשב, בהם הבזים האדומים מוצאים את מזונם - חרקים ופרוקי רגליים. לעיתים קרובות האכילה מתבצעת באוויר!

הבז האדום נתון בסכנה בגלל הרעלות משנה, מחסור באזורי ציד והרס מבנים ישנים או שיפוץ הגגות שגורמים לירידה במספר אתרי הקינון הפוטנציאליים.

בריכת שכשוך בנחל השופט. החברה להגנת הטבע
זורם כל השנה. בריכה בנחל השופט במסלול עמק השלום/החברה להגנת הטבע
בז אדום בשיחור מזון בשטחים הפתוחים. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
נתון בסכנה בגלל הרעלות משנה. בז אדום/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות

איך מטיילים?

מחנים את הרכב בעין פורר, מעיין טבעי שנובע בין מקבץ דקלים ומהווה את נקודת השכשוך הראשונה שלנו. משם מתחילים בהליכה על שביל מגידו החדש, מסומן בלבן, סגול, לבן. תחילה נחצה את הנחל במקום בו נשפך נחל השניים, נחל נוסף שיורד אל "עמק השלום" מכיוון יקנעם ונקרא על שם שני שומרים יהודיים שנרצחו באזור בעת ששמרו על השדות ולזכרם נטעו שני ברושים, חפשו אותם בעיניים.

השביל צר תחילה והמקטע הראשון הולך עד המפגש עם דרך הפארק (כביש סלול) שם, פונים שמאלה עם סימון השבילים, טיפוס קצרצר במעלה הכביש בחציית הנחל ומיד אחר כך שוב ימינה, לצדו השני של נחל השופט, השביל נעים וברור שהולך לאורך הנחל בין גבעות מיוערות ויפות. מידי פעם נפתחת הצמחייה לנקודות שכשוך נעימות. עם השביל הסגול ממשיכים עד לחניון חרובים, שימו לב שבקרבת המסלול המונגש (והעמוס למדי) השביל העולה לחניה מתפצל מהנחל והחניון נמצא גבוה ממנו.

עין פורר בעמק השלום. החברה להגנת הטבע
מקבץ דקלים בעמק השלום לצד נחל השופט. עין פורר/החברה להגנת הטבע

לטיול יצאנו

דרכי הגעה: וויז לנקודת ההתחלה - עין פורר. וויז לנקודת הסיום - חניון חרובים נחל השופט.
רמת קושי: קל
אורך: כ-4 ק"מ, לא מעגלי
למי מיועד: משפחות, זוגות, אוהבי נחלים ופרחים
נגישות: לא נגיש
תקופה מומלצת: כל השנה, אין הרבה צל, קחו כובע ותתרעננו במי הנחל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully