וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תאמינו מה הזמן הארוך ביותר שציפור יכולה לעוף ברצף

7.5.2024 / 0:06

את השיא המאוד מרשים של תעופה ללא הפסקה מחזיק סיס החומות, עוף מסדרת הסיסאים שנפוץ גם בישראל. לא תאמינו כמה זמן הוא מסוגל לעוף מבלי לנוח

סיס החומות במעוף אווירי/ebird.org

טיסה של 12 שעות לניו יורק מרגישה לנו לפעמים כמו משימה בלתי אפשרית, ועוד במקרה הזה אנחנו רק צריכים לשבת על התחת ולהמתין. מה תגידו על סיס החומות, עוף מסדרת הסיסאים, שמסוגל לעוף באוויר ללא מנוחה לא רק 12 שעות, גם לא שבוע ואפילו לא חודש. הציפור הזאת מסוגלת לעוף באוויר במשך 10 חודשים רצופים - ומחזיקה השיא של ציפור בתעופה ממבלי לנחות על הקרקע.

אף על פי שחוקר הצפרות הוולשי, רונלד לוקלי, הציע שייתכן כי סיס החומות מסוגל להגיע להישג כזה עוד בשנות ה-70, רק ב-2016 הצליחה קבוצת חוקרים מאוניברסיטת לונד בשבדיה לאשר את התיאוריה הזו. לשם כך, הצוות עקב אחר 13 סיסי חומות בוגרים, תייג את הציפורים באמצעות מאגרי נתונים זעירים המוגדרים עם מדי תאוצה כדי לתעד את פעילות התעופה שלהם - וחיישנים מוארים לאיתורם. אחר חלק מהציפורים עוקבים במשך שנים מרובות, כשהן נדדו להן משבדיה לדרום הסהרה בחורף ובחזרה.

התוצאות הראו את מה שנחשד זמן רב - סיס החומות מבלה הרבה מחייו באוויר. העופות שהחוקרים עקבו אחריהם נשארו בעקביות ביבשה רק חודשיים בשנה, כשהם התיישבו שם במטרה לקנן ןלהתרבות. על אף שכמה מהציפורים המנוטרות נחתו מפעם לפעם לתקופות קצרות ב-10 החודשים, הם עדיין בילו יותר מ-99.5 אחוז מזמנן בתעופה. 3 מסיסי החומות שנבדקו היו באוויר במשך כל 10 חודשי נדידתן, הישג מרשים במיוחד כשלוקחים בחשבון שמדובר בציפורים די קטנות, ששוקלות רק כ-40 גרם (1.4 אונקיות).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
סיסי החומות חזרו לכותל המערבי מרץ 2012. החברה להגנת הטבע
סיסי החומות חזרו לכותל המערבי מרץ 2012/החברה להגנת הטבע

המחקר שפורסם ב- Current Biology מציע שההבדל בין אלו ששהו כל הזמן באוויר לאלו שנחתו להתרעננות עשוי להיות תלוי בנוצות שלהם. לציפורים שנשארו באוויר הנוצות נשרו והוחלפו בחדשות, בעוד אלו שנחתו התקשו בהנשרת הנוצות והחלפתן בחדשות. "אם הם משירים נוצות או לא, זה דבר שיכול להצביע על הבדלים קטנים במצבם הכללי או בעומס הטפילים - ולהסביר את התנהגויות התעופה של ציפורים בודדות בתוך המין", הסביר מחבר המחקר אנדרס הדנסטרום בהצהרה שפורסמה באותה עת.

אולם איך לעזאזל הם מצליחים להישאר באוויר כל כך הרבה זמן? פעילות גופנית צורכת אנרגיה, אחרי הכל, אבל סיסי החומות הסתגלו לשימוש מועט יחסית באנרגיה במהלך הטיסות הממושכות שלהן. "סיס החומות התפתח להיות יעיל מאוד בתעופה, עם צורת גוף יעילות וכנפיים ארוכות וצרות, המייצרות כוח הרמה בעלות אנרגיה נמוכה", אמר הדנסטרום ל-Nature. זה עוזר להם להשתמש בפחות אנרגיה, אם כי הם יכולים לקבל דחיפה מהירה מחרקים שנמצאים גם באוויר.


עוד על ציפורים:
גילוי גנטי מסעיר יחזיר את ציפור הדודו שנכחדה לפני מעל 300 שנה?

דוחל שחור נבחרה כציפור השנה של ישראל לשנת 2023

לצד חטיפים בטיסה, אנו, בני האדם, עשויים לנמנם כדי לטעון מצברים בזמן שאנחנו באוויר, אך עדיין אין תשובה לשאלה האם סיס החומות עושים את אותו הדבר. "הם עשויים להתנהג כמו העופות הפרגטיים ולישון תוך כדי תעופה", אמר הדנסטרום בהצהרה, "בכל יום, בשעת בין ערביים ובעלות השחר, מתרומם הגזע המצוי לגובה של כשניים-שלושה ק"מ. אולי הם ישנים במהלך ירידה בתעופה, אבל אנחנו לא בטוחים".

מה שאנחנו יכולים להיות בטוחים בו הוא שלעופף ללא הפסקה במשך 10 חודשים זה לא דבר של מה בכך וההסתגלות של סיס החומות לתעופה היא אחד ממאפייניו הייחודיים. גופו התפתח באופן מושלם לתעופה, כי הוא מבלה כמעט את כל חייו באוויר. הוא נוחת רק לצורך הטלת ביצים וטיפול בצאצאים. סיס החומות מוצא את טרפו באוויר, אוכל תוך כדי תעופה מנקה את נוצותיו, משחק, מזדווג, אוסף חומרים לקן וכאמור אף ככל הנראה ישן, בדרך כלל, תוך כדי תעופה.

סיס החומות הוא מין הסיסאים הנפוץ ביותר בארץ ישראל. הציפור מופיעה בשמי ישראל באמצע פברואר ונשארת שם מדי שנה כשלושה חודשים וחצי, עד תחילת יוני. היא בולטת מאד בשמי הערים באביב ובתחילת הקיץ בזכות שריקותיה הרמות בעת תעופתה. בנוסף, מדי שנה מגיעים סיסי החומות גם לכותל המערבי במטרה לקנן ולהתרבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully