וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחמוד ואיברהים הצילו עופר שהותקף על ידי כלבים משוטטים. צפו

עודכן לאחרונה: 12.3.2024 / 19:18

שני רועי צאן ממדבר יהודה ראו שעופר בן כמה ימים מותקף על ידי כלבים משוטטים, הרחיקו את הכלבים ודאגו ליידע פקח מקומי. העופר ניצל וטופל בספארי, אולם לא יוכל לחזור לאימו

עופר הוצל ע"י רועה צאן ונבדק בבית החולים לחיות בספארי/צילום: דוברות הספארי

אירוע לא שגרתי התרחש בשבוע שעבר באזור מדבר יהודה, כאשר שני רועי צאן הבחינו בחבורת כלבים משוטטים נובחים ותוקפים חיה קטנה. רועי הצאן, מחמוד ואיברהים התקרבו, וזיהו מיד שמדובר בעופר פצוע. באומץ לב רב, הרחיקו את הכלבים התוקפניים מהעופר, אספו אותו וביקשו מאחיהם להתקשר למוקד רשות הטבע והגנים לעזרה.

מוחמד אחמד עיסא מוחמד, אחיהם של רועי הצאן, סיפרו: "האחים שלי היו בשטח עם עדר הכבשים שלהם וראו כלבים שהם לא מכירים, ברגע שהם הבינו שהכלבים האלו תוקפים את העופר - הם מיד הצילו אותו והביאו אותו איתם אליי. יש לי קשר טוב עם רשות הטבע והגנים והכרתי את הפקח המקומי, אז התקשרתי לקבל ממנו עזרה".

עופר שהוצל ע"י רועה צאן מכלבים משוטטים. רשות הטבע והגנים
הכלבים תקפו, והם מיד הצילו אותו. העופר, רועה הצאן ופקח רט"ג/רשות הטבע והגנים
עופר הוצל ע"י רועה צאן ונבדק בבית החולים לחיות בספארי. דוברות הספארי,
העופר מקבל טיפול בספארי, אבל "הוחתם" ולא יוכל לשוב לאימו/דוברות הספארי
עופר הוצל ע"י רועה צאן ונבדק בבית החולים לחיות בספארי. דוברות הספארי,
חמוד כזה. העופר בבית החולים לחיות בספארי/דוברות הספארי

"ניתנו לו נוזלים ולאחר מכן התחילו האכלות בתחליפי חלב"

ערן קרוזל, פקח ברשות הטבע והגנים: "קיבלתי טלפון מפקח הרשות ממחוז דרום, הוא סיפר שרועי צאן מצאו עופר נטוש בשדה. לאחר בירור הנסיבות מדובר היה בעופר צעיר מאוד - בן כמה ימים. ככל הנראה אימו הצבייה הלכה לאכול ובהיעדרה תקפוהו הכלבים המשוטטים. ברוב המקרים אנו מבקשים מאנשים לא לגעת בעופרים נטושים, לרוב האם שבה עליהם אך אם ניגע בהם - היא לא תתקרב ותיטוש אותם. הרועה מסר לידינו את העופר ולאחר בדיקה בשטח הבנו כי לא ניתן להשיבו לאימו, והוחלט כי כדי להצילו ולהשיבו לטבע יש להעבירו להמשך טיפול בבית החולים לחיות בר בספארי רמת גן. בבית החולים עשו לעופר בדיקה והוא נמצא בריא ותקין, ניתנו לו נוזלים ולאחר מכן התחילו האכלות בתחליפי חלב".

מבית החולים נמסר כי זהו סיפור עצוב לראות עופר מנותק מאימו, אך בגלל הסכנה המידית שנשקפה לחייו מהכלבים המשוטטים - לא הייתה ברירה".

עמוס סבח, אקולוג מחוז יו"ש ברשות הטבע והגנים: "זוהי תחילת תקופת ההמלטות של הצבאים, אנחנו נלך ונראה עוד ועוד עופרים בטבע. אחת הבעיות העיקריות שאנו ברשות מתמודדים איתה היא שאנשים טובי לב ובעלי כוונות טובות רואים עופרים, בטוחים כי הם נטושים ולוקחים אותם לטיפול. מעשה זה חורץ את גורלו של העופר, שכן הסיכוי שעופר ישרוד לאחר שנלקח מן הטבע נמוך. העופר מטופל על ידי בני אדם ומוחתם, לכן במקרים רבים הוא ייאלץ לגדול בשבייה כל חייו. אנחנו ממש מבקשים מאנשים להתרחק מהעופרים, האם בדרך כלל נמצאת בסביבה. במקרה המדובר הייתה סכנה ממשית מהכלבים המשוטטים ולרועה הצאן לא הייתה ברירה, אבל כלל האצבע הוא להתרחק".

עופר הוצל ע"י רועה צאן ונבדק בבית החולים לחיות בספארי. דוברות הספארי,
"זהו סיפור עצוב לראות עופר מנותק מאימו"/דוברות הספארי

סכנת ההכחדה עדיין מרחפת

אוכלוסיית הצבאים בישראל יציבה כיום ומספר הפרטים נאמד בכמה אלפים, אך סכנת ההכחדה עדיין מרחפת מעל ראשם. עונת ההמלטה של הצבאים מתחילה בחורף ונמשכת עד האביב. לקראת תום ההיריון הנקבה נפרדת מן העדר וממליטה עופר אחד, פקוח עיניים ומכוסה פרווה. בימיו הראשונים העופר אינו מסוגל להתלוות לאימו, הוא נשאר במסתור, רובץ על הקרקע ומסתמך על הסוואתו. האם ניזונה במרעה ובאה מעת לעת להניק אותו ואז מסתלקת שוב. לעיתים קרובות היא נשארת בקרבת מקום ומשגיחה עליו היטב.

באביב מתקיים חודש שמירת טבע, שמתקיים מדי שנה, ובמהלכו ניתן לציבור הצצה למאמצי שמירת הטבע בארץ.

אם נתקלתם בחיית בר פצועה - אנא צרו קשר עם מוקד רשות הטבע והגנים, שידאגו לאיסוף ולטיפול בחיה. ניתן ליצור קשר במספר: 3639*

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully