וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 שנה אחרי: ארמון המלך הערבי ששווה 30 מיליארד דולר עומד נטוש ומרקיב

5.4.2024 / 0:01

המלך פאהד מערב הסעודית היה אחד מעשירי תבל. הוא חי בסגנון חיים ראוותני, ואהב להראות את זה בין היתר בעזרת ארמון הקיץ שלו בספרד, שהרים עיירה שלמה על הרגליים. אחרי מותו, המקום (שהיה העתק של הבית הלבן, מעוטר בזהב טהור ושיש) לא תוחזק וכיום נראה כמו חורבה

ארמון הקיץ הנטוש של פהד מלך ערב הסעודית במרבייה, ספרד/@Exploringwithjake1

מלכי ערב הסעודית הם בין האנשים העשירים ביותר בעולם,. למעשה, בית סעוד - משפחת המלוכה של ערב הסעודית, שמורכב מ-15 אלף קרובי משפחה (למרות שעל פי הערכות את רוב ההון מחזיקים רק 2,000 מהם) - שווה לא פחות מ-1.4 טריליון דולר. מדובר כמעט פי 16 משווי ההון של המלוכה הבריטית. מקורו של העושר של בית סעוד הוא בעתודות הנפט שהתגלו לפני יותר מ-75 שנה, בעת שלטנו של המלך הראשון של ערב הסעודית, אבן סעוד. חברת הנפט המלכותית, עראמקו הסעודית, מעורכת ביותר מ-2 טריליון דולר. אם הערכה זו אכן נכונה - עראמקו היא אחת מחברות הנפט הכי רווחיות בעולם ובעלת שווי שוק הגבוה ביותר מבין כל החברות הציבוריות בעולם, אחרי שהדיחה את אפל מהמקום הראשון.

בהתאם לעושר הרב, המלכים של ערב הסעודית תמיד בלטו במגורים יוצאי הדופן שלהם, כשהם מחזיקים במספר רב של ארמונות בכל רחבי העולם, שכמה מהם דהו והתאדו לאורך השנים. ארמון הקיץ של המלך פאהד, שהיה מלכה החמישי של ערב הסעודית מ-1982 ועד מותו ב-2005, הוא בדיוק אחד כזה.

בחייו פאהד היה שווה כמעט 30 מיליארד דולר והוא החזיק בין היתר בית נופש בשווי מיליונים בעיר החוף הספרדית מארבלה (או מרביאה), מקום שהמייסד של ערב הסעודית המודרנית כינה "אדמה שבורכה על ידי אללה". הביליונר ביקר לעיתים קרובות בארמון שנקרא "המאר-מאר" שנבנה בתוך קופמלקס נאדה במהלך שנות ה-80.

מה שנחשב עבורו לחופשה, הפך לקרנבל עבור מארבלה. הארמון שלו, שמצופה בזהב ויהלומים, היה תעתיק של הבית הלבן. הבית שנבנה למטרת חופשות קיץ בלבד כלל כמה וילות גדולות, בריכות שחיה, מנחת מסוקים, מרפאה פרטית ומסגד. כיום, כמעט 20 שנה לאחר מותו, הארמון הוא כבר לא פאר היצירה, והוא נראה לא קשור למשפחה כל כך עשירה, ששווה כיום מעל 1.4 טריליון דולר.

על פי הדיילי סטאר, ג'ק פאר, חוקר אורבני, מצא את בית הקיץ הנטוש של המלך פאהד פרוץ ויצא לבחון אותו מקרוב. הוא מצא חורבה שהיא אפילו לא צל דהוי של מה שהיה כאן לפני כן. למרות שהיו כלבים, ושומרים של המלך שנכחו במקום כפי שפאר ציין, לא נראה שהמשפחה מחשיבה יותר את הארמון הזה כמקום שבו ירצו לבלות יותר בקיץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ארמון המלך פאהד במארבלה. Facebook/Exploring with Jack, צילום מסך
הארמון הנטוש/צילום מסך, Facebook/Exploring with Jack
ארמון המלך פאהד במארבלה. Facebook/Exploring with Jack, צילום מסך
הארמון הנטוש/צילום מסך, Facebook/Exploring with Jack

המקום היה יעד בו המלך השוויץ במלוא עושרו המלכותי עם צי מטוסי ג'מבו, אירח לא פחות מ-3,000 בני משפחה (היו לו 13 נשים), וצוות של 500 משרתים. החברים שהגיעו לבקר התאכסנו ב-300 חדרי מלון בעוד צי של 100 מכוניות מרצדס בוהקות הובאו עבורם ישירות מגרמניה. אותו בית שאותר ביצירות אמנות יקרה, היה מרכז פעילות שוקק של האנשים העשירים ביותר בעולם, הפך למקום נטוש עם צבע מתקלף על הקירות, ציורים זרוקים על הרצפה והמבנה נראה לפי היוטיובר "מייאש".

צפו בכל התמונות שצילם שם

החדרים המפוארים, שפעם בילו בהם אנשים מהעשירים שבעולם, מכוסים היום בגרפיטי ולכלוך, עם זכוכיות שבורות על הרצפה. מדשאות מצהיבות מכסות את כל האזור, והבריכה הפכה להיות מלאה בזוהמה שחורה. המלך פאהד, שהעריץ דברי אמנות שקשורים במים, התקין מזרקה גדולה מתחת לחדר המדרגות המרכזי. היה לו אפילו בואינג 747 משלו. היום, רק חלקיקים של העושר הזה ניתן למצוא במקום שהיה הכי שמח בקיץ במארבלה.

צפו בסיור שלו בארמון הפאר הנטוש

למרות שהוא עצמו ביקר במקום רק ארבע פעמים, מארבלה, עיר של כמעט 125 אלף תושבים בזמנו, התקשתה להתמודד עם מותו - וזה די טבעי כאשר ביקור אחד של המלך והאנשים הרבים שהגיעו איתו הכניס 90 מיליון דולר לכלכלה המקומית ב-2005.

על פי המקומיים, בני משפחת המלוכה השאירו פעם טיפ במסעדה של 235,000 יורו. הם הסתובבו בעיר במטוסים הפרטיים שלהם וביאכטת הפאר (באורך 150 מטרים ובשווי 100 מיליון דולר) של יורש העצר הנסיך סולטאן בן עבד אל-עזיז אָאל סעוד, לפני שיצאו לשופינג במתחם נהדה, והכניסו את העיר הקטנה בקוסטה דל סול שבדרום ספרד לטירוף פיננסי.

עם מותו של המלך פאהד, מארבלה קיימה שלושה ימי אבל ואף הקימה לזכרו גינה ציבורית וקראה על שמו רחוב. אחיו למחצה ויורשו של פאהד, המלך עבדאללה, לא המשיך את אורח חייו הראוותני של אחיו, וזו אולי הסיבה לכך שהארמון, אם עדיין ניתן לקרוא לו כך, נרקב כעת כפי שהוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully