וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני מיני סרטני מים מתוקים נדירים התגלו במודיעין

עודכן לאחרונה: 7.3.2024 / 9:15

בסקר טבע שערכו אנשי החברה להגנת הטבע עבור עיריית מודיעין מכבים רעות, גילו הסוקרים שני מיני סרטנים נדירים למדי - בוצן וזימרגל ארץ-ישראלי - שנמצאו בתוך בריכות חורף וגבי מים עונתיים, וכמעט נכחדו בישראל

סרטני בוצן, דפניות, צדפוניות וציקלופס/צילום: יצחק כהן, החברה להגנת הטבע

לפני כמה שבועות החל בעיר מודיעין סקר טבע, שעורכים אנשי החברה להגנת הטבע עבור עיריית מודיעין מכבים רעות, במימון וליווי של המשרד להגנת הסביבה וכבר בימים הראשונים גילו הסוקרים ממצא מרגש במיוחד: שני מיני סרטנים נדירים למדי - בוצן וזימרגל ארץ-ישראלי. יצחק כהן, סוקר בכיר ביחידה לטבע עירוני של החברה להגנת הטבע, שמצא את הסרטנים, אומר כי הסקר הראשוני כלל ביקור באתרי הסקר ולמידה ראשונית על איכותם, ובדיקה של גבי הסלע ובריכות החורף בעיר הצומח והחי בהם.

לדבריו, במהלך הסקר התגלה מגוון מרשים מאוד של מיני צמחים נדירים וחסרי חוליות ייחודיים לגופי מים עונתיים בגבי סלע, ובריכות חורף וששני מיני הסרטנים נמצאו לראשונה במרחב מודיעין. כמו כן, אותרו מינים נפוצים יותר בבריכות חורף דוגמת שטרגל אדמדם, ציקלופס, דפניה וצדפוניות, ובמהלך הסקירה נמצאו גם מיני צמחים נדירים - אלטין עקום-זרעים, קרסולת השלולית וטובענית קטומה, הידועה בארץ רק מאזור הגולן והגליל העליון ומציאתה במודיעין מהווה הרחבה תפוצה של המין הנדיר הזה.

"מקום המדינה ועד היום הצטמצם שטח בתי הגידול הלחים בישראל מ-180,000 דונם לכ-10,000 בלבד, ובעשורים האחרונים בפרט, יובשו בריכות חורף רבות לטובת פיתוח ובינוי. לפי סקר בריכות חורף של רשות הטבע והגנים, הבוצן נוכח ב-18 אחוז בלבד מבריכות החורף בארץ ואילו הזימרגל ארץ-ישראלי נוכח ב-10 אחוז בלבד מבריכות החורף שנדגמו, לכן ישנה חשיבות גדולה לשימור של בתי הגידול בהם נמצאו", הוא אומר.

בוצנים, דפניות, צדפוניות וציקלופס. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
בוצנים, דפניות, צדפוניות וציקלופס שנמצאו במקווי המים בסקר/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן
סרטן זימרגל ארץ-ישראלי. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
נוכח ב-10 אחוז בלבד מבריכות החורף שנדגמו. סרטן זימרגל ארץ-ישראלי שנמצא במודיעין/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן
סוקרי החברה להגנת הטבע בגבעות מודיעין. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
סוקרי החברה להגנת הטבע בגבעות מודיעין/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן
דמסון כוכבני. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
דמסון כוכבני/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן

תודה לאל: נמצא גם אלטין עקום-זרעים

בחברה להגנת הטבע מוסיפים, שבית הגידול של גבי הסלע ובריכות החורף הוא דינמי מאוד מתמלא עם רדת הגשמים בחורף ומתייבש לאחר זמן מה, עד לגשם הבא או עד עונת הגשמים הבאה. "תכונה זו מביאה עימה אתגרים רבים לחי והצומח בבית גידול זה, על כן התפתחו מגוון רחב של תכונות והתאמות ביולוגיות להתמודדות עם הדינמיות הקיצונית של בית הגידול. לדוגמה, במקווים אלו מתרבים דו-חיים רבים שחייבים בשלב הרבייה וההתפתחות הראשונית מקווי מים, ולאחר הגעתם לבגרות אינם חייבים להיות בסביבה מימית. התאמה נוספת היא של סרטנים ירודים, שחיים ומתרבים בגוף המים ולקראת ההתייבשות מטילים ביצים בנות קיימא, ששוקעות בקרקעית הבריכה, וכאשר הבריכה מתייבשת כלל הבוגרים מתים והביצים נשארות בקרקעית עד המילוי מחדש, ואז בוקעות מחדש", מסביר כהן.

כמו כן, בנוסף למינים אלו אותרו מינים נפוצים יותר בבריכות חורף, דוגמת שטרגל אדמדם, ציקלופס, דפניה וצדפוניות, ובמהלך הסקירה נמצאו גם מיני צמחים נדירים - אלטין עקום-זרעים, קרסולת השלולית וטובענית קטומה.

קרסולת השלולית. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
קרסולת השלולית/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן
סרטן בוצן בסקר מודיעין. יצחק כהן, החברה להגנת הטבע
סרטן בוצן שתועד לראשונה בסקר מודיעין/החברה להגנת הטבע, יצחק כהן

"נדרשת היערכות גם ברמת השלטון המקומי"

במהלך העשור האחרון ערכו סוקרי החברה להגנת הטבע כ-60 סקרי טבע עירוניים במסגרת קולות קוראים של המשרד להגנת הסביבה, וקודמו יוזמות נקודתיות לתכנון וניהול שטחי טבע בעיר. סקרים אלו מספקים בסיס מידע מקיף ומעודכן על אודות המגוון הביולוגי ומיקומו במרחב העירוני ומהווים תחילת תהליך, שבערים רבות כבר הוביל לשילובן של תשתיות טבעיות בקידום ניהול ותכנון עירוני בר-קיימה.

תמר רביב, ראש אגף מגוון ביולוגי ושטחים פתוחים במשרד להגנת הסביבה מסכמת: "מגוון המינים הנדירים שהתגלו לאחרונה בסקר במודיעין, מחזקים את חשיבות תרומתם של הרשויות המקומיות למאמצי שמירת הטבע בארץ ובעולם, בוודאי כאשר מדובר על בתי גידול נדירים ומאויימים. הסקר יאפשר לעירייה לרכז את המידע על השטחים הפתוחים וערכי הטבע בתחומה ולתכנן ולנהל את השטחים הטבעיים שבה בצורה נכונה יותר, כדי לשמור על תפקודן של המערכות האקולוגיות והמשך הרציפות האקולוגית. בעידן של משבר אקלים ומשבר אקולוגי, החשיבות של שמירה על המערכות האקולוגיות מתעצמת, ונדרשת היערכות גם ברמת השלטון המקומי, שיפעל לשמירה על המגוון הביולוגי בתחומו. המגמה כיום בעולם היא מציאת פתרונות מבוססי טבע במטרה לשמור על ערכי הטבע, ולהגביר את החוסן העירוני".

באתר החברה להגנת הטבע תוכלו למצוא את כלל ממצאי הסקרים שנערכו מאז ומעולם: https://did.li/cphrl

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully