וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרידי מחנה צבאי רומי מלפני כ-1800 שנה נחשפו ליד תל מגידו

עודכן לאחרונה: 14.2.2024 / 9:05

שרידים של מחנה הלגיון השישי, המכונה "לגיון הברזל" (פראטה), נחשפו בחפירה שנערכה בחודשים האחרונים בסמוך לאתר לגיו/כפר עותנאי הקדום שליד מגידו. המחנה שימש כבסיס הקבע של למעלה מ-5,000 חיילים רומים

שרידי מחנה צבאי רומי התגלו ליד תל מגידו/צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

שרידים של מחנה הלגיון הרומי - המכונה "לגיון הברזל" (פראטה) בן ה-1800 שנה, נחשפו בחפירה שניהלה רשות העתיקות במהלך החודשים האחרונים למרגלות תל מגידו, בסמוך לאתר לגיו/כפר עותנאי הקדום.

החפירה, בניהולם של ד"ר יותם טפר וברק צין, ובמימון חברת נתיבי ישראל, הינה חלק מפרויקט להסדרת כביש 66. בחפירה התגלו שרידים ארכיטקטוניים מרשימים של ה"ויה פרטוריה" - הרחוב הראשי של המחנה, ולצידם משטחי אבן מרוצפים ופודיום מונומנטלי בצורת האות היוונית סיגמה, שהיו חלק ממבנה ציבורי גדול. המחנה הצבאי של הלגיון השישי הוא המחנה הצבאי היחיד בארץ ישראל, בקנה המידה ובהיקף הזה, אשר מיקומו ידוע ושנחשף בחפירות ארכיאולוגיות.

שרידי מחנה צבאי רומי ליד תל מגידו. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
במחנה משטחי אבן מרוצפים ופודיום מונומנטלי בצורת האות היוונית סיגמה. שטח החפירה במגידו/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם
שרידי מחנה צבאי רומי ליד תל מגידו. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
אורכו של המחנה היה כ-550 מ' ורוחבו כ-350 מ'/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם
שרידי מחנה צבאי רומי ליד תל מגידו. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
"אבנים רבות נלקחו מהמחנה לצורך שימוש בפרויקטים אחרים בתקופה הביזנטית". המחנה בתל מגידו/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם

גילוי מרכז המחנה כעת אינו מקרי

"מחנה הלגיון הרומי בלגיו שימש כבסיס הקבע של למעלה מ-5,000 חיילים רומים במשך כ-1800 שנה - בין השנים 117-120 לספירה ועד שנת 300 לערך", אומר ד"ר יותם טפר, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות. "אורכו היה כ-550 מ' ורוחבו כ-350 מ'. במרכז המחנה הצטלבו שני רחובות ראשיים, וכאן גם הוקמה חצר מפקדת המחנה. מיקום זה במחנה שימש כנקודת ייחוס מרכזית, ממנה נמדדו מרחקי הדרך (אשר סומנו באבני מיל) לאורך הכבישים הרומיים, שנסללו מהמחנה הצבאי לערים המרכזיות בכל צפונה של ארץ-ישראל. השתמרות השרידים באתר לא ניכרת לגובה רב, משום שאבנים רבות נלקחו מכאן לאורך השנים לצורך שימוש בפרויקטים אחרים ביישובים שהוקמו באזור בתקופה הביזנטית".

ד"ר טפר מדגיש, שגילוי מרכז המחנה כעת אינו מקרי; לחפירה הזו של רשות העתיקות קדמו סקרים שנערכו כחלק ממחקר גיאוגרפי-היסטורי שערך ד"ר טפר במסגרת אקדמית ושש עונות חפירה שנערכו בעשור האחרון בשותפות עם ד"ר מת'יו ג. אדמס, כחלק מפרויקט המחקר של עמק יזרעאל (JVRP) מטעם מכון אולברייט לארכיאולוגיה שבירושלים. "בעונות חפירה אלו נחשפה חצר המפקדה (הפרינקיפיה) של המחנה בחלקו העליון, מדרום-מערב לכביש 66, ובחפירה הנוכחית, מטעם רשות העתיקות, אנו מגלים את שרידיו של המחנה המשתרעים מצפון-מזרח ולאורך כביש 66".

סריקות מקדימות בשטח המחנה מטעם JVRP, באמצעות טכנולוגית של מכ"מ חודר קרקע, מלמדות כי מתחת לפני השטח, תחת שדות החיטה של קיבוץ מגידו, משתרע מכלול מחנה לגיון רומי שנשמר על כל מרכיביו. "החשיבות המחקרית והייחודיות של הממצא הזה היא מאוד גדולה בשל נדירות הממצא הארכיאולוגי במקום", אומר ד"ר טפר. "אמנם, מוכרים מחנות צבא רומיים מוכרים בארץ ישראל, אך הם היו מחנות מצור זמניים או מחנות קטנים ששימשו יחידות עזר. אף לא אחד מהם דומה למחנה לגיון במערך שלם, כפי שמתועד בחפירות הארכיאולוגיות בלגיו שליד צומת מגידו".

מקורות היסטוריים ומידע חלקי נוסף מעידים על קיומו של מחנה קבע לגיון רומי של הלגיון העשירי (פרטנזיס) בירושלים, אולם הוא טרם אותר.

שרידי מחנה צבאי רומי ליד תל מגידו. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
בחפירה התגלו שרידים ארכיטקטוניים של ה"ויה פרטוריה" - הרחוב הראשי של המחנה/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם
שרידי מחנה צבאי רומי ליד תל מגידו. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
אף לא אחד מהם דומה למחנה לגיון במערך שלם, כפי שמתועד בחפירות הארכיאולוגיות בלגיו שליד צומת מגידו"./רשות העתיקות, אמיל אלג'ם
שרידי מחנה צבאי רומי ליד תל מגידו. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
שברי רעפים שנמצאו בחפירה/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם
שרידי מחנה צבאי רומי ליד תל מגידו. אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
"החשיבות של הממצא מאוד גדולה בשל נדירות הממצא הארכיאולוגי במקום". ד"ר יותם טפר/רשות העתיקות, אמיל אלג'ם

"טביעת אצבע צבאית-רומית אימפריאלית"

בחפירה התגלו גם מטבעות, חלקי כלי נשק, שברי כלי חרס וזכוכית, אך הממצא הבולט במקום הם הרעפים, שהתגלו בכמויות גדולות מאוד. "הרעפים, שעליהם הוטבעו, לעיתים, גם טביעות הלגיון השישי, שימשו למגוון גדול של צרכים - לקירוי גגות, לציפוי רצפות וקירות. "הטכנולוגיה, הידע, שיטות הבנייה וכלי הנשק שהלגיון הביא אתו הינם ייחודיים לצבא הרומי. הלגיון הביא עימו מארץ המוצא מגוון גדול של פריטים, שמהווים טביעת אצבע צבאית-רומית אימפריאלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully