וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה יקרה החודש: ההחלטה שעלולה להרוס את התיירות לאילת

עודכן לאחרונה: 6.2.2024 / 0:06

כ-400 התנגדויות הוגשו להארכת החיסיון של חברת קצא"א שיפוג החודש, שמתכננת להגדיל את שינוע הנפט מהאמירויות דרך מפרץ אילת. מומחים מזהירים: דליפת נפט במפרץ תגרום פגיעה אנושה לדגה, לאלמוגים, לים ובעקבותיה גם לתיירות ולתושבים

זיו ריינשטיין על פתיחת חוף קצאא באילת לציבור. מתוך המהדורה המרכזית עם יעקב אילון 5.7.17/עריכת וידאו: ניר חן

סקר מיוחד המתפרסם לראשונה, קובע: 97 אחוזים מהציבור חושבים שיש להגן על מפרץ אילת ועל שונית האלמוגים מפני סיכון, כמו שינוע נפט.

הסקר, שבוצע על ידי חברת iGeo מבית גיאוקרטוגרפיה, מתפרסם לקראת החיסיון של חברת קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) שהוטך בשנות ה-60 ויפוג בעוד כמה ימים, ב-15 בפברואר, ואמור למנוע כל פרסום בדבר עסקי החברה, זאת לאחר שלאתר החקיקה הממשלתי הוגשו למעלה מ-380 התנגדויות להארכת החיסיון, בין היתר של החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, מועצה אזורית חבל אילות, איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, עיריית אילת, עמותת סבב"ע והתנועה לאיכות השלטון. ועדת החוץ והביטחון של הכנסת צפויה לדון בהארכת החיסיון בימים הקרובים, שאמור להיות מוארך עד סוף שנת 2027,זאת לאור רצון קצא"א להגדיל משמעותית את שינוע הנפט מאיחוד האמירויות הערביות דרך הים האדום ומפרץ אילת - מהלך שעלול להרוס את העיר ואת המפרץ, הדגה, התיירות ואת פרנסת התושבים.

נזכיר רק, כי קצא"א אחראית, בין היתר, על האסון האקולוגי שגרמה החברה בשמורת עברונה ב-2014, שבו הוזרמו 5 מיליון ליטרים של נפש לשמורת עברונה בערבה, וגרמה לה, לבעלי החיים, לצמחייה, ולאדמה נזק אדיר.

הסקר נערך עבור ארגוני הסביבה החברה להגנת הטבע וצלול, המובילות את מטה המאבק נגד שינוע הנפט דרך מפרץ אילת, כחלק מהמאבק של ארגוני הסביבה נגד התכנית להגדיל את שינוע הנפט דרך מפרץ אילת. עוד נמצא בסקר, כי 92 אחוזים מהציבור חושבים שפגיעה בשונית ובחופי אילת תהווה מכה כלכלית קשה לעיר ולפרנסת תושביה; 44 אחוזים מהציבור אומרים שהם יבואו לנפוש פחות באילת אם השונית תיפגע; 83 אחוזים מהציבור מוטרדים מהתכנית להגדלת שינוע הנפט דרך מפרץ אילת; 84 אחוזים מהציבור חושבים שיש לעצור לחלוטין את התכנית להגדלת שינוע הנפט דרך מפרץ אילת, אם הדבר יסכן את מי השתייה של ישראל; 92 אחוזים מהציבור חושבים שמדינת ישראל צריכה לצמצם את השימוש בדלקים מזהמים ולעבור לשימוש באנרגיות נקיות יותר.

מפרץ אילת. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
הוגשו למעלה מ-380 התנגדויות להארכת החיסיון של קצא"א/החברה להגנת הטבע, דב גרינבלט

3/4 רוצים לשמור על שונית האלמוגים באילת

על השאלה, עד כמה את/ה מסכימ/ה, או שאינך מסכימ/ה עם המשפט הבא: מפרץ אילת ושונית האלמוגים שבו הם אתרי טבע חשובים, שיש להגן ולשמור עליהם מפני פעילות תעשייתית שעלולה להעמיד אותם בסיכון (כגון: שינוע נפט, בנייה בקרבת הים, מפעלי תעשייה במפרץ וכולי), השיבו 73 אחוזים שהם מאוד מסכימים ועוד 25 אחוז שהם די מסכימים.

כאשר נשאלו האנשים עד כמה את/ה מסכימ/ה או שאינך מסכימ/ה עם המשפט הבא: חוף הים ושוניות האלמוגים במפרץ אילת מהווים גורם משיכה משמעותי לתיירות באילת, ופגיעה סביבתית בהם תהווה מכה כלכלית קשה לעיר ולמקורות הפרנסה של תושביה - ענו 57 אחוזים שהם מאוד מסכימים ועוד 35 אחוז שהם די מסכימים.

על השאלה, האם את/ה נוהג/ת לנפוש באילת בתדירות כלשהי? אם כן, במידה והיה נגרם נזק בלתי הפיך לשוניות האלמוגים, האם נכונותך לשוב ולנפוש באילת הייתה או לא הייתה נפגעת? השיבו 44 אחוזים כי הנכונות הייתה נפגעת מאוד ודי נפגעת.

למשיבים על הסקר נאמר כי משרד ראש הממשלה וחברת קצא"א מקדמים תכנית להגדלה משמעותית של שינוע נפט ודלקים באוניות דרך מפרץ אילת ונמל אשקלון, הנמצא בחופי הים התיכון וכי התוכנית חושפת את מפרץ אילת וחלק מחופי ישראל ושמורות הטבע, שלהם רגישות אקולוגית לאפשרות של דליפת נפט, שעלולה לגרום לזיהום נרחב ולפגיעה אנושה, ואף בלתי הפיכה, בשונית האלמוגים באילת ובערכי טבע בים. כשהם נשאלו, עד כמה אפשרות זו מטרידה, או שאינה מטרידה אותך? ענו 33 אחוזים, כי זה מאוד מטריד אותם ועוד 50 אחוז, שזה די מטריד אותם.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אלמוגים במפרץ אילת. ד"ר אסף זבולוני, רשות הטבע והגנים
דליפת נפט בים האדום עלולה לגרום לזיהום נרחב ולפגיעה אנושה. אלמוגים במפרץ אילת/רשות הטבע והגנים, ד"ר אסף זבולוני

"נורת אזהרה לממשלת ישראל"

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "תוצאות הסקר חייבות להיות נורת אזהרה לממשלת ישראל - הממצאים שלו מוכיחים מעל לכל ספק, שלחברת קצא"א יש אינטרסים כלכליים צרים שמנוגדים לאינטרסים הציבורים, שכוללים את הדאגה לעיר אילת, לבריאות התושבים, לשמירת הטבע ולתיירות והכלכלה של העיר. החברה להגנת הטבע קוראת לממשלת ישראל, לאמץ את המדיניות של אפס תוספת סיכון במפרץ אילת ואשקלון, שמוביל המשרד להגנת הסביבה ולא לאפשר לקצא"א להגדיל את שינוע הנפט, במפרץ אילת".

מצלול נמסר: "טוב לראות ש-90% מהציבור בארץ מאוחדים בצורך להפחית את השימוש בדלקים מזהמים ושלמעלה מ-80%, מסכימים שיש לעצור את שינוע הנפט דרך ישראל, בגלל הסיכון שהוא גורם למתקני ההתפלה ולמי השתייה שלנו. הסקר גם מוכיח, שלרוב הציבור בישראל חשוב להגן ולשמור על מפרץ אילת מפני סכנות של זיהומי נפט שיפגעו בים הנדיר, בחופים ובשונית האלמוגים במפרץ. אנחנו קוראים לשרי האוצר והאנרגיה, להקשיב לקול העם ולעצור את הרחבת שינוע הנפט של קצא"א, שמסכנת את ישראל, בכל כך הרבה מובנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully