וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשו עלייה: שני קרנפים רחבי-שפה הגיעו לספארי מצרפת

עודכן לאחרונה: 30.1.2024 / 9:29

שני קרנפים רחבי-שפה הגיעו לארץ מגן החיות שבעיר ליל (Lille), שבצרפת, והשתלבו בגן החיות התנ"כי בירושלים, ובספארי ברמת גן. תפקידם להרבות את עדר הקרנפים בספארי שמונה 9 קרנפים

מפנזי, קרנף לבן רחב-שפה, מגיע מצרפת לספארי/צילום: שי פרי

הקרנפים רחבי השפה נמצאים בסכנת הכחדה והשניים מגיעים לישראל כחלק מהתכנית לשימור המין של ארגון גני החיות האירופאי (EAZA), שבה חברים שני גני החיות.

שני קרנפים רחבי-שפה נחתו לאחרונה בישראל כחלק מתכנית של ארגון גני החיות האירופי, בו חברים גן החיות התנ"כי והספארי - המרכז הזואולוגי ר"ג, לשימור המין הנמצא בסכנת הכחדה.

שני הקרנפים, מפנזי ואינו (Eno ו-Mephenzi) בני ה-8, מגיעים לארץ מגן החיות בעיר ליל בצרפת, המרוחקת כשעה מפריז. הגעתם התאפשרה לאחר בחינה מדוקדקת של רכז המין בארגון גני החיות האירופי והתאמתם ליכולות של גני החיות להחזיק במין הגדול והמרשים הזה: הספארי מחזיק בקרנפים מזמן הקמתו והם מתרבים בו משנת 1973. עד היום נולדו בספארי 33 קרנפים רחבי-שפה. גן החיות התנ"כי תורם תרומה חשובה מאוד לתוכנית האירופית, על ידי כך שהוא מחזיק בזכרים שאינם מיועדים לרבייה.

אינו, קרנף לבן רחב שפה בספארי. טל שיבולי,
אינו, קרנף לבן רחב שפה בספארי/טל שיבולי

9 קרנפים בספארי

נכון לתחילת 2024, עדר הקרנפים בספארי מונה 9 קרנפים: עטרי, הזכר המזדקן שהוא גם אביהם של כל הגורים, מאיה, קרנבלה, טופאק, קרן פלס ובנותיה קיפנזי וקמילי, ריהאנה ובתה רייני-רפיקי.

טופאק, כיום זכר מתבגר וחזק שקורא תיגר על אביו עטרי, הוא קרוב משפחה של שאר הקרנפיות. בשל הקרבה הגנטית בין הפרטים חשוב למנוע מטופאק להרביע את העדר. על מנת לשמור על השונות הגנטית החיונית לבריאותם של הפרטים בעדר ולבריאות האוכלוסייה בגני החיות, יש לאפשר לנקבות להתעבר מזכר שאינו בן משפחתן. לכן, הספארי יקלוט את מפנזי ואילו טופאק צפוי בסופו של דבר לעבור לגן החיות התנ"כי. בגן החיות התנ"כי תתחדש ה"רווקיה", בה שני קרנפים זכרים יחיו יחד: הצרפתי וכאמור גם טופאק הרמת-גני. בעתיד, כאשר גם מפנזי יהיה מיוצג גנטית, ניתן יהיה להעביר אותו לרווקיה בירושלים ולהביא את הקרנף הירושלמי לספארי ולהמשיך ברבייה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
מפנזי, קרנף לבן רחב שפה בספארי. טל שיבולי,
מפנזי, קרנף לבן רחב שפה בספארי/טל שיבולי

המלטה אצל קרנפים: כל שלוש שנים

קרנפים רחבי-שפה חיים בסוואנות האפריקניות, לרוב בסמוך למקורות מים. הם בין בעלי החיים היבשתיים הגדולים ביותר וזכרים בוגרים יכולים להגיע אפילו למשקל של 4 טון. הנקבות קטנות יותר מהזכרים. השפתיים שלהם מלבניות ורחבות ועל כן הם קרויים בעברית קרנף רחב שפה. השם "קרנף לבן" נובע משיבוש שמו של הקרנף בשפה אפריקנס המדוברת בדרום אפריקה. המילה Wide שפירושה רחב הוחלפה עם הזמן במילה Wit שפרושה לבן. כך, הקרנף קיבל את שמו White Rhino ובמקביל, הקרנף צר-השפה קיבל את השם קרנף שחור. לקרנפים רחבי-שפה שתי קרניים הממוקמות במרכז הפנים, כשהעליונה קטנה יותר. הקרן הגדולה ארוכה ודקה יותר בנקבות מאשר בזכרים, מכיוון שהן צריכות להגן על הגורים שלהן. עורם אפור בהיר ועבה. משך ההיריון שלהם כ-18 חודשים בסיומו נולד גור אחד, במשקל של כ 50 ק"ג. הגור נולד ללא קרן, שהיא בעצם גלגול של שיער וזו תתחיל לצמוח מיד לאחר היוולדו. הגור יכפיל את משקלו עד גיל חצי שנה.

קרנפה נקבה יכולה להמליט בערך כל שלוש שנים. הגור מבלה עם אימו כמעט עד זמן ההמלטה של אחיו או אחותו הצעירים. מעט לפני ההמלטה, האם רומזת לגור הבוגר שלה שהגיע הזמן לצאת לחיים עצמאיים.

שתי נקבות קרנף רחב-שפה צפוני האחרונות שנשארו בחיים. ShutterStock
שתי נקבות קרנף רחב-שפה צפוני האחרונות. לאחרונה צלחה הפרייה בעובר מהמין הזה/ShutterStock

תקווה לקרנף הנכחד

אמונה תפלה הנוגעת לסגולות פלא רפואיות הקשורות בקרנו של הקרנף, מביאה לציד בלתי חוקי של מאות קרנפים מדי שנה באפריקה. תוכניות הרבייה והשימור של ארגוני גני החיות המודרניים בעולם הוקמו במטרה להחזיק באוכלוסייה בריאה ובת קיימא בגני חיות שתשמש כ"ביטוח" לאוכלוסייה באפריקה שהולכת ומתמעטת. כולנו מקווים שלא יהיה צורך בסיוע ובשחרור של פרטים מגני חיות אל הטבע, אבל אם יעלה הצורך וסביבת המחייה הטבעית תאפשר זאת, ניתן יהיה לאושש את האוכלוסייה ולהשיב קרנפים מגני החיות אל הטבע.

בשבוע שעבר פרסמנו כאן על פריצת דרך ענקית בתחום הפוריות שאירעה לאחרונה, המציעה תקווה להצלת קרנף לבן רחב-שפה צפוני (Northern white rhino) מהכחדה - שמהמין שלו נותרו שני פרטים בלבד (!) על פני כדור הארץ. מדענים השיגו את ההריון הראשון בעולם של קרנף לבן באמצעות הפריה חוץ גופית (IVF), והעבירו בהצלחה עובר קרנף שנוצר במעבדה לאם פונדקאית. ההליך בוצע בקרנפים לבנים רחבי-שפה דרומיים (Southern white rhinos), תת-מין קרוב של הצפוניים, ושניהם שייכים לתת מין של הקרנף הלבן. השלב הבא בהליך, הוא לחזור על ההפריה עם עוברים של קרנף לבן רחב-שפה צפוני.

כעת מפנזי שוהה בחצר אקלום שגובלת בשטח הסוואנה האפריקאית. שם הוא ימצא בזמן הקרוב, יכיר מקרוב את עדר הקרנפים שלנו שבא להסתכל על הדייר החדש בסקרנות, את אוכלי העשב האחרים בסוואנה, את היענים וגם את המטפלים. הוא יריח ריחות, יקשיב לקולות ויתרגל לביתו החדש בנחת.
אינו הירושלמי לומד להכיר את המקום החדש והסביבה בבית הקרנפים הסמוך לחצר האפריקאית שבגן החיות התנ"כי, וצפוי לצאת ולהכיר את יתר הדיירים בשבועות הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully