וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: קרב אימתני בין נמייה לנחש צפע בעמק המעיינות. מי ניצח?

עודכן לאחרונה: 25.1.2024 / 10:09

מזה שבוע ימים הצלם רז איינהורן שם לב כי ליד מקום עבודתו, סמוך למדגה בקיבוץ ניר דוד, מגיח בכל בוקר נחש צפע עצום. הבוקר הוא ראה את הצפע ביחד עם נמייה שנלחמה בו והצליחה ללכוד אותו כארוחת בוקר

נמייה ונחש בקרב במדגה בעמק המעיינות/צילום: רז איינהורן

הצלם רז איינהורן הצליח לתעד רגע מרשים של קרב אימתני בין נמייה לבין נחש צפע - אחד מתשעה נחשים ארסיים בישראל. כבר שבוע ימים שאיינהורן שם לב כי ליד מקום עבודתו, סמוך למדגה בקיבוץ ניר דוד, מגיח בכל בוקר נחש צפע עצום ממדים.

עוד על נחשים בוואלה!
פחד אלוהים: צפו בנחש צפע שוחה בעמק המעיינות
לידיעת הרוחצים: נחש שחור נצפה שוחה בכנרת
דומה לצפע: נחש ממין זעמן מטבעות אותר בכנסת


היום (חמישי) בבוקר, הבחין אייהנורן בסמוך למקום מחבואו של הנחש בנמייה. בהחלטה של רגע, החליט לשלוף את הטלפון הסלולרי ולצלם את מפגש החיות. לתדהמתו, ראה כי הנמייה החליטה להיאבק בנחש ולבסוף הצליחה ללכוד אותו כארוחת בוקר.

מרשות הטבע והגנים נמסר, כי לנמייה יש יכולת ייחודית להתמודד עם הארס של נחש הצפע, ולכן יכולה להילחם בו וללכוד אותו למרות ארסיותו.

נמייה ונחש בקרב במדגה בעמק המעיינות. רז איינהורן, רשות הטבע והגנים
"במערכת העצבים של הנמייה יש קולטנים שלא מגיבים לארס של הנחשים". הקרב בין הנמייה לצפע/רשות הטבע והגנים, רז איינהורן

הנמייה המצויה - עוזרת בהדברה טבעית של מזיקים

הצפע, ככתוב, הינו אחד מתשעת הנחשים הארסיים הקיימים במרחב הארצישראלי, שמרביתם חיים באזור המדברי ואילו הוא מאכלס את האזור הים תיכוני. בלוטות הארס שלו ממוקמות בחלקה האחורי של הגולגולת ומקנות לראש מבנה משולש אופייני. מבלוטות הארס עוברת צינורית לשיני הארס הנשלפות אוטומטית כאשר הצפע פוער את פיו. שיני הארס חלולות ובדומה למזרק כאשר הצפע נועץ את שיניו הארס מוזרק דרך השן לרקמת הטרף. הארס משתק או ממית את הטרף (המהירות תלויה בגודל שלו ובכמות הארס שהוזרק). בארס יש חלבונים שונים ובהם אנזימים המפרקים את רקמות הטרף ולמעשה מתחילות את פעולת העיכול.

הנמייה המצויה היא יונק נמוך ומוארך בסדרת הטורפים משפחת הנמייתיים. צבעה אפור-חום ורגליה וזנבה כהים יותר משאר הגוף. הנמיות ניזונות בעיקר מעופות, פירות וירקות, יונקים קטנים, חרקים, וכפי שניתן לראות בסרטון, גם זוחלים. הנמיות חיות בחורשים וביערות, ובשטחים חקלאיים. פעמים רבות, הנמיות נכנסות ליישובים ולערים בחיפוש אחר פסולת אורגנית בפחי האשפה ומזון לחיות המפוזר ברחובות.

"זוהי תופעה ידועה שנמיות יודעות להתמודד עם נחשים בכלל, וגם עם הצפע שנחשב ארסי", אומר דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים. "מחקרים מולקולריים מצאו כי במערכת העצבים של הנמייה יש קולטנים שאינם מגיבים לארס המשתק של הנחשים, דבר ההופך אותן לעמידות להקשת הנחש. הנמייה היא חיה מאוד מועילה, ועוזרת בהדברה טבעית של מזיקים כמו מכרסמים. באזורים שונים בעולם מגדלים נמיות כחיית מחמד להגנה על הבית בפני נחשים. בישראל הנמייה היא חיה מוגנת על פי החוק. על מנת לצמצם שימוש ברעלים בחקלאות אנו ממליצים להותיר פתחים בגדרות המטע המאפשרות מעבר של נמיות וטורפים קטנים אחרים שיעשו את העבודה בצורה הטבעית וימנעו הרעלות משנה כתוצאה משימוש לא נכון ברעלים כנגד מכרסמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully