וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה החומות שהתגלו באואזיס בערב הסעודית מספרות על ההיסטוריה היהודית במקום?

24.1.2024 / 0:06

המבצר הענק התגלה בח'ייבר והוא מכיל חומות באורך של מעל 14.5 קילומטרים. יש לו גם זיקה מובהקת לעם היהודי ומלחמתו ההיסטורית באסלאם שהחלה אז. הקרב שהתחיל שם מוחמד נגד היהודים מוזכר עד היום במלחמה עם חמאס ובטילים של חיזבאללה ואיראן

מבט אווירי על נווה המדבר ח'ייבר/@blueabaya/

נווה מדבר ענקי ומבוצר מתקופת הברונזה, בן מעל 4,000 שנה, התגלה לאחרונה על ידי ארכיאולוגים במדבר הסורי שבערב הסעודית. מדובר במעין מבצר שנמצא בתוך נווה המדבר ח'ייבר שבערב הסעודית. אם השם הזה נשמע לכם מוכר אתם לא טועים - טילי חייבר של איראן וחיזבאללה קרואים על שמו כמו גם בקריאות קרב של מחבלי חמאס.למקום יש הקשר יהודי מובהק - ישבו שם שבטים יהודיים במשך שנים רבות, ככל הנראה עוד מתקופת המקרא, עד עליית האסלאם וכיבוש המקום על ידי מוחמד וצבאו בשנת 629 במסגרת קרב ח'ייבר. בעקבות זאת נהרגו חלק מהתושבים, והשאר גורשו מחצי האי ערב.

ח'ייבר נמצאת בנווה מדבר שבין סלעי בזלת מצפון לעיר אל־מדינה, המקום השני בקדושתו לאסלאם. במאה השביעית לספירת הנוצרים, חיו בה שבטים יהודים שהובסו על ידי צבא האסלאם, שכבש באותם ימים את חצי האי ערב והרג רבים מהם.

החומות נמתחו פעם על פני 14.5 ק"מ, מה שהופך את המקום לאחד משני נווה המדבר המבוצרים הגדולים ביותר שנחשפו אי פעם בערב הסעודית.

מה שנשאר מהסוללה העצומה תוארך בין השנים 2250 ל-1950 לפני הספירה, תקופה במהלכה ערים מאוכלסות שהוקמו בנאות מדבר היו נפוצות באזור. למרות שזהו אחד הביצורים המוכרים ביותר מהתקופה זו, מעולם לא זוהו חומות כאלה בח'ייבר, מלבד מבצר מפורסם מהתקופה האסלאמית במרכז הוואדיות הגדולים שלו. החוקרים מאמינים כי נווה המדבר מוקף החומה הזה לא זוהה במשך זמן רב כל כך עקב השינוי הקיצוני שחל בנוף המדברי במהלך ארבעת אלפים השנים האחרונות.

לאחר שגילו אותו סוף סוף, הישג שלדבריהם "מהווה אתגר מדעי משמעותי", הצליח הצוות להעריך את הממדים המקוריים של הביצורים: אורכם כ-14.5 ק"מ, עוביים בין 1.7 ל-2.4 מטרים והם התנשאו לגובה של 5 מטרחם. עם זאת, קצת פחות ממחצית מאורכם שרד עד היום.

בימי הזוהר שלהם, הקירות העצומים הללו סגרו שטח של כמעט 1,100 הקטרים (2,700 דונם). רק העיר המבוצרת תימא, שלה היו חומות באורך של בסביבות 19 ק"מ יכולה להתחרות בממצאים מח'ייבר מבחינת הגודל - ושני האתרים הם נאות המדבר הגדולים ביותר באזור.

זיהוי ח'ייבר כנווה מדבר עצום מוקף חומה שהיה שייך לרשת של יישובים מבוצרים אחרים כאלה בצפון מערב ערב הסעודית של היום, צוות החוקרים הצליח לשפוך מעט אור על הכיבוש האנושי באזור וקידם את הבנת המורכבות החברתית של התקופה הפרה-אסלאמית.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"על ידי התיארוך שלהן לסוף האלף השלישי לפני הספירה, ניתן לקבוע שחומות ח'ייבר נבנו כנראה על ידי אוכלוסיות ילידים כשאלה התיישבו ותחמו באופן ראוותני את טריטוריית נווה המדבר שלהם", כתבו החוקרים במחקרם שפורסם ב- Journal of Archaeological Science: Reports. "הסוללות האלה שרדו כמה מאות שנים לפני שפורקו או הוחלפו במבנים עדכניים יותר".

"בנוסף לגילויה של האנדרטה המאובטחת הייחודית והתיארוך שלה, ההכרה בנווה המדבר המוקף חומת בח'ייבר מהווה נקודת ציון מכרעת במורשת האדריכלית והחברתית של צפון ערב", הם מסכמים.

עוד על ערב הסעודית
כעת מתברר: העיר העתידית שתוקם בערב הסעודית היא מלכודת מוות

"הסעודים רוצים לבנות מגה-עיר על הר סיני"

הקשר היהודי לח'ייבר - מהנביא מוחמד ועד חמאס, איראן וחיזבאללה

במאה ה-12, מגלה הארצות היהודי בנימין מטודלה, יצא למסע ארוך באירופה, המזרח התיכון וצפון אפריקה. התחיל את מסעו בעיר סרגוסה, משם פנה לדרום צרפת והמשיך באוניה ממרסיי. לאחר שביקר ברומא ובקונסטנטינופול, יצא למזרח התיכון ועבר דרך סוריה וארץ ישראל עד הגיעו לבגדאד. משם הלך לפרס ולחצי האי ערב.

בחצי האי ערב הוא ביקר בשרידי בבל העתיקה, בתימן ובערי נאות המדבר תימא וח'ייבר, בה סיפר שפגש קהילה יהודית כגולה מאוד שאשיה טענו כי הם צאצאי עשרת השבטים. מאז ועד היום המקום הפך לסמל חניצחון המוסלמי הראשון בהיסטוריה על המיעוט היהודי העתיק שחי באזור חצי האי ערב לפני הפצעת האסלאם,

בין השנים 623 ל-627, בעקבות התפשטות האסלאם, החלו סכסוכים בין מוחמד ליהודים, שכבר גורשו מהעיר מדינה והתרכזו באזור ח'ייבר. בעקבות הסכם שלום בינו לבין תושבי מכה, התערערה מנהיגותו של מוחמד, והוא היה צריך להציג למאמיניו הישג צבאי, ולכן בחר לתקוף את השבטים היהודיים של ח'ייבר. כשראה שהיהודים מעוניינים להיפגש איתו למשא ומתן, הזמין 30 מנהיגים יהודים. כשהם בדרך וללא נשק, פשט עליהם כוח של מאמיני מוחמד והרג את כולם מלבד אחד שהצליח לברוח.

ב-628 התגלע סכסוך בין מוחמד ואנשיו לבין חקלאים יהודים שישבו בנווה המדבר ח'ייבר. בקרב שהתחולל ביניהם הרגו אנשי מוחמד 100 מאנשי ח'ייבר והנותרים הסכימו להיכנע ולשלם באופן קבוע למוחמד ולאנשיו מחצית מיבוליהם כמס.

"זכרו את ח'ייבר, יהודים, אנו עוד נשוב אל פלסטין"

על פי המתואר בויקיפידיה קרב ח'ייבר שימש בעיני המוסלמים "דגם ליחסים הרצויים בין יהודים ונוצרים לבין השלטון המוסלמי באימפריה המוסלמית. על-פי הדגם הזה, ליהודים, בהיותם אחד מ"עמי הספר" (أهل الكتاب) יש זכות לשבת בשלום בקרב המוסלמים, לקיים את מצוות דתם ואף לזכות בהגנת השלטון המוסלמי, ובלבד שהם מוכנים לקבל מעמד של בני חסות (أهل الذمّة) ולשלם מס גבוה. על פי שיטת הלחימה, הפסקת אש זמנית לצורך המשך הלחימה היא אפשרית, גם במהלך הג'יהאד. כמו כן ניתן ורצוי להשתמש בתחבולה של שלום למטרות מלחמה. על פי הפולקלור המקומי בערב הסעודית, במשך שנים אחרי קרב ח'ייבר התגוררו יהודים לצד מוסלמים ביחד. חלקם היו שבטי שודדים שהתחלקו בשלל, וכשהגיעה שיירה יהודית, על פי סיפורי הפולקלור, כיבדו אותה בתשורות".

קרב ח'ייבר מהווה מקור השראה ללוחמים מוסלמים גם בימינו במלחמותיהם, במיוחד כנגד ישראל. במהלך האינתיפאדה הראשונה השמיעו המפגינים קריאות בסגנון: "ח'ייבר ח'ייבר יא יהוד, ג'ייש מוחמד סופ יעוד" שפירושה: (זכרו את) ח'ייבר ח'ייבר, יהודים, צבא מוחמד עוד יחזור, או "ח'ייבר ח'ייבר יא יהוד, אלא פלסטין נעוד", שפירושה: (זכרו את) ח'ייבר ח'ייבר, יהודים, אנו עוד נשוב אל פלסטין. קריאות אלה עדיין נשמעות בהתנגשויות בין מוסלמים לכוחות הביטחון של ישראל. קריאה זו מהווה בהרבה מקרים קריאה לרצח יהודים ובהקשר זה כוונת הקוראים היא להזכיר ליהודים את גורלם בקרב המדובר, ולהתכונן לתוצאות דומות בעימות הנוכחי.

בספטמבר 1988 החמאס פרסם כרוז שקרא לציין את יום השנה לקרב ח'ייבר בעימותים עם צה"ל. גם דוברי ארגון חִזבאללה מזכירים את קרב ח'ייבר ומשווים את הצלחתו במאבקו במדינת ישראל להצלחה בקרב זה ולוחמי חזבאללה משמיעים ססמאות המזכירות את קרב ח'ייבר. רקטות שנורו ב-2006 לעבר עפולה, ומאוחר יותר לעבר בית שאן, עפולה וחיפה נקראו על ידי חזבאללה "רקטות ח'ייבר" ואפילו איראן חשפה בשנה שעברה טיל בליסטי חדש בעל טווח של 2000 ק"מ שזכה לשם "ח'ייבר". למעשה, כשסופרים את מאגר הרקטות המאיימות על ישראל מכיוון חיזבאללה כיום מצויינות גם 80 אלף רקטות פאג'ר מסוג 3 ו-5, כמו גם רקטות חייבר וראאד 2 ו-3 מגיעות לטווח של כ-40 עד 100 ק"מ. כאן מדובר לא רק על רקטות שיכולות להגיע מעבר לחיפה, אלא גם על ראשי קרב כבדים וקטלניים יותר, במשקל עד כ-100 ק"ג.

יהודי ח'ייבר נקשרו גם בכמה מסורות בקרב ערביי ארץ ישראל - חמולת מח'אמרה מהעיירה יטא בדרום הר חברון מחזיקה במסורת שלפיה מוצאה משבט יהודי מח'ייבר שגורש על ידי מוחמד. לפי אותה המסורת, אבי המשפחה, מח'יימר, עלה מן המדבר וכבש את הכפר. בנוסף, ליד הכפר מיית'לון שבצפון השומרון ישנו תל בשם ח'רבת ח'ייבר. בשלהי המאה ה-19, פלאחים בני המקום קישרו את התל עם מלך יהודי ובתו שהתגוררו בסביבת מקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully