וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כעת מתברר: העיר העתידית שתוקם בערב הסעודית היא מלכודת מוות

31.12.2023 / 0:02

"דה ליין" היא עיר חכמה, ארוכה וצרה במיוחד שצפויה לעבוד על אנרגיה מתחדשת בלבד ולהיות מבודדת משני הצדדים על ידי חומות שעשויות ממראות. כעת מתברר שהחומות הללו הן מלכודת מוות למיליארדי ציפורים נודדות

מהי העיר "הקו" שנבית בערב הסודית?/neom

על העיר הירוקה של מוחמד בן סלמאן סיפרנו לכם לפני קצת יותר משנה, אז יורש העצר של ערב הסעודית חשף הדמיות של העיר החכמה שלו - שהיא למעשה רצועה גבוהה, צרה וארוכה במיוחד (ברוחב של 200 מטרים בלבד ואורך של כ-170 ק"מ), שבה יתגוררו כתשעה מיליון אנשים - וכולה פועלת על אנרגיה מתחדשת. כעת מתברר שחומות העיר הגבוהות יהוו מלכודת מוות עבור מיליארדי ציפורים נודדות, אולם גם לבעיה הקריטית הזאת מנסים כעת מומחים למצוא פתרון.

"דה ליין" (The Line), החזון של נסיך הכתר של ערב הסעודית, היא חלק מפרויקט עצום שמטרתו לעצב מחדש את החלק הצפון מערבי של הממלכה המדברית. העיר העתידית תהיה מבודדת משני צדדים על ידי חומות העשויות מחומר המחזיר את קרני האור - כמו מראות, ותתפרש מהים האדום מזרחה על פני המדבר ולתוך האזור ההררי. מבחוץ, מה שבעיקר מושך את תשומת הלב הוא שהעיר נראית כמו קו אחד ארוך, עם רוחב של 200 מטרים בלבד. היא תתנשא לגובה של 500 מטרים מעל פני הים (גבוה יותר ממגדל אמפייר סטייט בניו יורק) ותושביה לא יזדקקו למכוניות או כבישים כדי לקבל את מה שהם זקוקים לו, כי הכל יהיה בקרבה של חמש דקות הליכה. בנוסף - רכבת מהירה תסיע אנשים מקצה אחד של העיר לשני תוך 20 דקות בלבד.

ככה היא תראה

לפי התחזיות, הבנייה של העיר, שעלותה עשויה להגיד לטריליון דולר, צפוייה להסתיים עד 2045 כשכבר ב-2030 צפויים לגור בה 1.5 מיליון איש. העיר העתידית היא חלק מפרויקט הפיתוח ניאום (Neom) השאפתני של הממשלה, כשהמטרה היא גם לשמר את הטבע המקיף אותה. לדברי המעצבים, בעיר יישמר אקלים אידיאלי במשך כל ימות השנה, הודות לשילוב של צל, אור שמש ומערכת אוורור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

תומכי התוכנית מהללים את העובדה שהעיר אמורה להיות נייטרלית מפליטות פחמן מזהמות ובעלת טביעת רגל סביבתית מצומצמת יותר מערים רגילות. על אף הכוונות הטובות, מומחים מנסים כעת למצוא פתרון להשלכות המטרידות של הפרויקט על מיליארדי הציפורים הנודדות שעפות בין אירופה לאפריקה מדי שנה.

בשיחה עם The Times, פרופסור וויליאם סאתרלנד הזהיר שהעיר המתקדמת עלולה להיות הרסנית עבור אוכלוסיית בעלי הכנף שחולפת בערב הסעודית. הוא אמר: "ציפורים שעפות לתוך חלונות גבוהים היא בעיה רצינית - וכאן מדובר בבניין שגובהו 500 מטר החוצה את ערב הסעודית, עם טורבינות רוח בחלק העליון שלו. זה גם קצת כמו מראה אז אתה לא ממש רואה את זה. אם לא יעשו משהו בנידון, יהיה כאן הרבה נזק לציפורים נודדות".

עוד פרטים על העיר העתידנית >>

זמירים, סלעית, עפרונים, קטיים ותור מצוי הם כולם מיני ציפורים המשתמשים בנתיב הנדידה שעלול להיחסם. מיני ציפורים אחרים שחולפים בדרך זו כוללים את הנשר המצרי ובז הציידים, שניהם נמצאים בסכנת הכחדה. לפי ה"טיימס", השטח ש"הקו" אמור לתפוס מהווה צוואר בקבוק עבור כ-2.1 מיליון ציפורים הנודדות בין אירופה לאפריקה בכל סתיו. הוא ציין כי בכל שנה, 988 מיליון ציפורים נהרגות בהתנגשויות בבניינים בארה"ב בלבד, כאשר הסיכון נמצא גבוה יותר באזורים עם מבני זכוכית או מראות.

הקונספט שפרסמה ערב הסעודית מדגים מדוע העניין מדאיג, כאשר "הקו" נראה ממרחק כקיר מראות ארוך המשתרע על פני המרחב המדברי העצום . ב-Neom טוענים שהם "עובדים עם מומחים בינלאומיים כדי להבין את דפוסי נדידת בעלי חיים וציפורים ולהעריך כיצד ניתן למזער את הפגיעה בהם", כך נכתב בהודעה רשמית. הם הוסיפו כי האמצעים הנבחנים כוללים אפשרות שהעיר הליניארית תשלב בה נקודות חצייה של בעלי חיים - כגון מנהרות - כדי לאפשר להם לעבור דרכם.

תמונות לוויין חשפו שפרויקט "הקו" כבר בעיצומו. ערב הסעודית כינתה אותו "מהפכת הציוויליזציה" וחוקרים מגדירים את הפרויקט כאחד מ-15 פרויקטי השימור החשובים ביותר שיש לעקוב אחריהם ב-2024.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully