וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרום הפורח: הפרחים יצאו במדבר. איפה תוכלו לראותם?

עודכן לאחרונה: 18.1.2024 / 15:16

המלחמה בדרום עדיין נמשכת, אבל הטבע ממשיך גם הוא - ופורח. ג'מיל אל אטרש פקח נגב ברשות הטבע והגנים, חי את השטח ותיעד את המדבר הפורח. הנה מה הפרחים שתוכלו למצוא עכשיו בסופ"ש השמשי שלפנינו

הכל על פריחת הנרקיסים/צילום: אבי בן דוד, גילה יעקבי גורביץ

בצל הימים המתוחים והמלחמה בגבולות, הטבע ממשיך לעשות את שלו - לפרוח. הפריחות המוקדמות של העונה החלו לצאת החוצה, כל זאת לצד גבי מים מלאים. ג'מיל אל אטרש פקח נגב ברשות הטבע והגנים, מוסר דיווח מהשטח: "לאחר כמה ימים שסיירתי בדרום, עקבתי אחר הפריחה באזור ויש המון סוגים של פרחים וצמחים שזו העונה שלהם לפרוח והמראה יפהפה".

מחפשים משהו פורח? היכנסו לעמוד מסלולי הפריחה של וואלה! תיירות

נרקיסים בנחל דימונה. באדיבות המצולם, רשות הטבע והגנים
המדבר פורח. ג'מיל אל אטרש ונרקיסים בנחל דימונה/רשות הטבע והגנים, באדיבות המצולם

שמורות פורחות

"בשמורת להב צפון ניתן לראות עירית גדולה, איריס ארצישראלי, ציפורן נקוד וראיתי גם כמה כלניות בודדות - זה אומר שתיכף הן יתחילו לפרוח בכמויות. יש גם פרח צהוב שנקרא מררית ויש הרבה מאוד פרפרים בעיקר מזן זנב הסנונית", אומר אטרש.

את המסלול מתחילים מרחבת החנייה של שמורת פורה. השמורה נמצאת מעט ממערב לכביש צומת פלוגות-צומת קמה (כביש 40). צועדים בשביל ישראל, החוצה את השמורה הקטנה מערבה למלוא אורכה. בחורף עולה כאן פריחה מרשימה של כלנית מצויה, היוצרת מרבד אדום מרשים. הצומח הוא בתת-ספר אופיינית של סירה קוצנית, שמשון הדור, שלהבית קצרת שיניים, לשון הפר הסמורה ומינים נוספים. עם הנדירים יותר נמניים וינקה עשבונית הפורחת בסגול-כחול וכמובן דרדר אשקלון, הפורח מאוחר יותר.

לאחר כ-800 מטר פוגש שביל ישראל את דרך נוף נחל שקמה ואפשר לשוב בדרך הרחבה לרחבת החנייה. בחורף כדאי להמשיך בשביל ישראל עוד כ-300 מטר ולצפות במאגר פורה מראש הסכר הנטוי על נחל פורה. מיטיבי לכת יוכלו להמשיך בשביל ישראל עוד כ-2 ק"מ ולבקר בשרידי גשר רכבת טורקי ובתל נגילה, שמראשו נשקפת תצפית מרהיבה.

עוד בוואלה!

הפרחים יצאו החוצה: מה תוכלו לראות פורח עכשיו בטבע?

לכתבה המלאה
מטיילים בשמורת פורה. 13 בפברואר 2021. תומר עופרי רשות הטבע והגנים, אתר רשמי
כלנית בשמורת פורה/אתר רשמי, תומר עופרי רשות הטבע והגנים
לשון פר סמורה. שרה גולד, צמח השדה, מערכת וואלה! NEWS
לשון הפר הסמורה/מערכת וואלה! NEWS, שרה גולד, צמח השדה

ממשית: מקור חסידה שעיר

בגן לאומי ממשית וסביבותיו פורחת הסיתוונית הנגב בשלל צבעים: ורוד, לבן וסגול. בנחל ימין תמצאו שלל פריחה מסוגים שונים: חבצלת הנגב, אטד ערבי, מוריקה מבריקה, ומציץ סורי. הגן הלאומי ממשית הוא אתר מורשת עולמית, המשמר את שרידיה של עיר נבטית מהתקופות הרומית והביזנטית ומציג את האדריכלות הנבטית במלוא תפארתה, על רקע נוף המדבר של הרי צפון הנגב. טיול בנחל ממשית הסמוך אליו יניב גם הוא מראות נפלאים של פריחה.

גם הגבים מלאים כעת במים, כמו עין יורקעם, שם פורח מקור חסידה שעיר והאטד הערבי שפורח בלבן. המסלול מתחיל ברחבת החנייה של עין ירקעם. בצומת רותם שבכביש דימונה-ים המלח (כביש 25) פונים דרומה ונוסעים בכביש 206. עוברים על פני הפנייה לכביש 225, וממשיכים עוד כ־700 מטרים, עד לרחבת החניה הקטנה שליד מצד ירקעם.

עין ירקעם מספק הפתעה חדשה בכל ביקור, בעיקר אם באים בסוף החורף. צועדים בערוץ הרדוד והנוח של נחל חתירה (סימון ירוק) עד למקום שהוא מתחתר בסלעים הלבנים, ויוצר נקיק קטן ומרשים בעומק שמונה מטרים. בתוך הנקיק יש מים אחרי הגשם - ספק גב גדול, ספק נביעה. כדי להיכנס לתוך הנקיק יש לאגוף את התהום הפעורה משמאל ולרדת לתוכו במדרגות חצובות בסלע. המדרגות נחצבו בתקופה הרומית כדי להקל את הדרך על בהמות המשא בדרכן לשתות ממי המעיין. חוזרים באותה הדרך שבה הגענו אל רחבת החנייה. ליד הרחבה נמצאים שרידי מצד ירקעם, שחלש על הדרך שעלתה מפטרה לעזה.

מקור חסידה שעיר. ג'מיל אטרש, רשות הטבע והגנים
מקור חסידה שעיר/רשות הטבע והגנים, ג'מיל אטרש
מוריקה מבריקה. ג'מיל אטרש, רשות הטבע והגנים
מוריקה מבריקה/רשות הטבע והגנים, ג'מיל אטרש
חבצלת הנגב. ג'מיל אטרש, רשות הטבע והגנים
חבצלת הנגב/רשות הטבע והגנים, ג'מיל אטרש
סתוונית הנגב. ג'מיל אטרש, רשות הטבע והגנים
סתוונית הנגב/רשות הטבע והגנים, ג'מיל אטרש
סתוונית הנגב. ג'מיל אטרש, רשות הטבע והגנים
סתוונית הנגב/רשות הטבע והגנים, ג'מיל אטרש

גב ימין: בריכה לצד פריחה

האטד הערבי פורח גם בגב ימין. מחניון הלילה בנחל ימין צועדים בעקבות סימון השבילים הירוק דרומה, תחילה בחולות מישור ימין ואחר כך בערוצים רדודים היורדים לנחל ימין. המישור החולי הוא שריד מהתקופה שקדמה להיווצרות הבקע הסורי-אפריקני, כאשר נחלים רבי עוצמה זרמו מרמות עבר הירדן אל הים התיכון וגרמו לשקיעת החולות הפנימיים של מזרח הנגב. בחולות ייחודיים אלה תוכלו לחזות בפריחה עונתית מגוונת, בחודשי החורף והאביב, של מגוון צמחים ופרחים הייחודיים למקום כחבצלת הנגב ואירוס ירוחם.

לאחר כמה מאות מטרים מתחברים לערוץ המרכזי של נחל ימין. בתחילה האפיק מתון, אך אחרי מרחק קצר, ולאחר שנפגוש שלט של רשות הטבע והגנים, הנחל יורד במפל לערוץ קניוני. השביל עוקף את המפל משמאל ויורד למורד הנחל. בדרך הביטו למעלה וסביבכם ותחזו בשילוב נדיר של מצוקים, חולות ונופי מדבר עוצרי נשימה. ממרגלות המפל ממשיכים מעט במורד הקניון אל גב ימין, גב גדול באורך כ-7 מטרים, השומר על מימיו כמה חודשים אחרי הגשם. לאחר בילוי בגבים חוזרים לרכב בשביל הירוק.

אטד ערבי. ג'מיל אטרש, רשות הטבע והגנים
אטד ערבי/רשות הטבע והגנים, ג'מיל אטרש
גב ימין. איל שפירא, מערכת וואלה!
גב גדול באורך כ-7 מטרים. גב ימין/מערכת וואלה!, איל שפירא

דימונה: נרקיסים בנחל

נחל דימונה היוצא מפאתי העיר דימונה, מוביל אל מסלול מעגלי באורך של כ-4 ק"מ, המשלב תצפית אל העיר דימונה, ירידה אל הנחל והליכה לאורך מצוק מרשים. תוכלו לראות פריחה מרהיבה של נרקיסים וכך גם בנחל אשלון, בהמשכו של נחל דימונה.

נרקיסים בנחל דימונה. ג'מיל אטרש, רשות הטבע והגנים
נרקיסים בנחל דימונה/רשות הטבע והגנים, ג'מיל אטרש
נרקיסים בנחל דימונה. ג'מיל אטרש, רשות הטבע והגנים
נרקיסים בנחל דימונה/רשות הטבע והגנים, ג'מיל אטרש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully