וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'יזס בייבי עטוף בכאפייה בין הריסות: חג מולד עגום בבית לחם

סוכניות הידיעות

עודכן לאחרונה: 31.12.2023 / 13:34

החגיגיות המאפיינת את עיר הולדתו של ישו התחלפו השנה במצב רוח קודר, לאור המלחמה בעזה וההסלמה בגדה. תושבים ברחו, תיירים לא הגיעו ותהלוכות בוטלו. "הקהילה הבינלאומית החירשת חייבת לשמוע את קולנו", אומרים בבית לחם

חג המולד בבית לחם באווירת המלחמה בעזה/רויטרס

חג המולד הוא תקופה שבה בית לחם הופכת למוקד עלייה לרגל, אך השנה נעדרים ממנה כל סממני החג. עץ האשוח הענק, התהלוכות וסצינות המולד החגיגיות התחלפו במצב רוח קודר לאור המלחמה ברצועת עזה, המורגשת היטב בעיר הולדתו של ישו וברחבי הגדה בכלל.

מעט מאוד קישוטים מאירים נתלו ברחבי העיר, בעוד שבמרכזה נפרסו דגל פלסטיני גדול וכרזה שעליה נכתב: "הפעמונים של בית לחם מצלצלים עבור הפסקת אש בעזה". תושבים רבים ברחו מאז תחילת המלחמה בין ישראל לחמאס ב-7 באוקטובר, ומעט מאוד תיירים הגיעו לעיר הנוצרית.

"אנשים רבים מתים עבור האדמה הזאת", אמרה ניקול נאג'ר, סטודנטית בת 18, "קשה מאוד לחגוג כשבני עמנו מתים".

חג המולד בבית לחם באווירת המלחמה בעזה. רויטרס
החגיגיות התחלפו במצב רוח קודר לאור המלחמה ברצועת עזה. מיצג חג המולד בבית לחם, השבוע/רויטרס
חג המולד בבית לחם באווירת המלחמה בעזה. רויטרס
המשפחה הקדושה בשחור: יוסף, מריה וישו שנולד במיצג המולד בבית לחם/רויטרס
חג המולד בבית לחם באווירת המלחמה בעזה. רויטרס
ג'יזס בייבי עטוף בכאפייה בין הריסות המדמות את עזה/רויטרס

"המסר שלנו הוא תגובה למה שקורה ברצועת עזה"

בכנסיית המולד, שבה לפי המסורת נולד ישו, עץ האשוח הענק שמוצב בה מדי שנה התחלף במיצג אומנות להבעת סולידריות עם עזה המראה את הנזק שנגרם לרצועה: פסלים אפורים של מרים ויוסף על ערימת הריסות. את המיצג הכין האומן הפלסטיני טארק סלסע והוא מייצג את סצנת המולד המוכרת בעולם, שבה רואים בדרך כלל את ישוע התינוק בעת לידתו במערה, אולם הפעם הוא נולד כנראה בבית הרוס. את המיצג כינה סלע "מולד מתחת להריסות" בהתייחסות סמלית להרס שרצועת עזה עדה לו כתוצאה מההפצצות הישראליות המתמשכות, בנוסף לפסלים של משפחה פלסטינית במהלך הנכבה.

כמו כן, על המבנה הסמוך מוצג שלט גדול שבו נכתב: "עצרו את רצח העם, עצרו את העקירה, הסירו את המצור". "השנה זה שונה", אומרת מרוות מורה, מעצבת אופנה בת 50 מבית לחם. "החג מאופיין בעצב, צער, הרס, קיפוח ואובדן".

ראש עיריית בית לחם, חנא חנניה, אמר בטקס החנוכה של מיצג האומנות כי "כאן עזה נוכחת, המערה אינה רגילה, היא הרוסה בשל ההפצצה. בין קירותיה היא חובקת את המשפחה הקדושה והצורה שלה (של המערה) נראית כמו מפת עזה, והילדים שנהרגו כשהידים מופיעים כמלאכים שמביטים מהשמיים. האור במערה כאן עמום מאוד בגלל ההפצצות והמוות, ובאמצע מריה מחבקת את הילד ישו ומכריזה על החיים החדשים לאנושות כולה. הכל יוצא דופן השנה, משום שחג המולד מגיע לאור תנאים קשים מאוד בהם נהרגו ונפצעו אלפים, ורבים בעזה נותרו ללא בית".

עוד הוסיף חנניה, כי "המסר שלנו בכל שנה לחג המולד הוא מסר של שלום ואהבה, אבל השנה הוא מסר של עצב, אבל וכעס - מסר כתגובה למה שקורה ברצועת עזה". לדבריו, "הקהילה הבינלאומית החירשת חייבת לשמוע את קולנו".

חג המולד בבית לחם באווירת המלחמה בעזה. רויטרס
"החג מאופיין בעצב, צער, הרס, קיפוח ואובדן". כנסיית המולד בבית לחם שוממת מאדם/רויטרס
חג המולד בבית לחם באווירת המלחמה בעזה. רויטרס
סצנת המולד המפורסמת עוצבה הפעם כבית הרוס. בית לחם, השבוע/רויטרס

הפטריארך: "חייבים להפסיק את מעשי האיבה האלה"

עם הגעתו לכנסיית המולד, הפטריארך הלטיני של ירושלים, פיירבטיסטה פיצהבאלה, אמר כי "אנחנו כאן כדי להתפלל ולבקש לא רק הפסקת אש, הפסקת אש אינה מספיקה. אנחנו חייבים להפסיק את מעשי האיבה האלה ולהפוך את הדף כי אלימות מייצרת רק אלימות". הפטריארך, שלבש כאפייה, קרא לאחדות בקרב הפלסטינים בני כל הדתות.

מנהיגי כנסיות בירושלים ומועצת העיר בית לחם החליטו בחודש שעבר לוותר על אירועי חג המולד "חגיגיים שלא לצורך", לאות סולידריות עם תושבי עזה.

לפי סוכנויות הידיעות, המלחמה בעזה גרמה להסלמה גם בגדה, ויותר מ-300 פלסטינים נהרגו בה מאז 7 באוקטובר. לפי צה"ל, רובם היו מחבלים וחמושים. "אין לנו חשק לחגיגות", אמר מיטרי רהב, כומר מרצועת עזה. הוא הוסיף כי גם בגדה המערבית "אנו בוכים מדי יום על צעירים שנהרגים על ידי הישראלים". "כל מה שאנחנו רוצים לחג המולד כרגע הוא הפסקת אש, הפסקת אש בת-קיימא כדי לעצור את הזוועה הזו", אמר. "בית לחם נתנה את ישו לעולם והגיע הזמן שהעולם ייתן לבית לחם ולעזה שלום".

חג המולד בבית לחם באווירת המלחמה בעזה. רויטרס
"בית לחם נתנה את ישו לעולם והגיע הזמן שהעולם ייתן לבית לחם ולעזה שלום"/רויטרס
חג המולד בבית לחם באווירת המלחמה בעזה. רויטרס
לבש כאפייה וקרא לאחדות בקרב הפלסטינים בני כל הדתות. הפטריארך הלטיני של ירושלים/רויטרס
חג המולד בבית לחם באווירת המלחמה בעזה. רויטרס
"אין לנו חשק לחגיגות", סיפר אחד הכמרים/רויטרס

בוותיקן, האפיפיור פרנציסקוס ביכה על כך שמסר השלום של ישו טבע ב"מלחמה חסרת ההיגיון" באותה ארץ שבה הוא נולד. "הלילה, לבנו נמצא בבית לחם, שם נסיך השלום נדחה שוב על ידי ההיגיון העקר של המלחמה, בעימות מזוין שאפילו היום מונע ממנו למצוא מקום בעולם", אמר מנהיג הכנסייה הקתולית בדרשת חג המולד שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully