וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד סתווי: עדר צבאים מקפצים בגלבוע הירוק

עודכן לאחרונה: 18.12.2023 / 12:06

לירון שפירא, רכז שמירת טבע במחוז צפון בחברה להגנת הטבע, שוחרר ממילואים בשבוע החולף וישר יצא לטבע כשהוא חמוש, אבל במצלמה, ותיעד עדר צבאים בגלבוע משחק בדשא שצמח לאחר הגשמים הטובים. צפו בחמודים המקפצים

צבאים בגלבוע, דצמבר 2023/לירון שפירא, החברה להגנת הטבע

לירון שפירא, רכז שמירת טבע במחוז צפון של החברה להגנת הטבע, שוחרר ממילואים בשבוע החולף ומלבד לבלות עם המשפחה והחברים, יצא לסיור בשמורת הגלבוע, בית גידול חשוב ומשמעותי למגוון ערכי טבע ייחודיים כגון אירוס הגלבוע וחיות בר רבות.

אחד מבעלי החיים המאפיינים את הר הגלבוע הוא הצבי הארץ ישראלי ושפירא, שחמוש גם במצלמה מקצועית, הצליח לתעד את אחד העדרים המקומיים, בריצה ומשחק על הדשא שגדל בעקבות אירועי הגשם האחרונים. "מצבו של הצבי הארץ-ישראלי אינו משמח, ועל פי הערכות נותרו רק כמה אלפי צבאים בלבד ממין זה בטבע", אומר שפירא. "הסכנה העיקרית לחיי הצבאים בטבע היא בנייה והרס בתי גידול טבעיים וסלילת כבישים, שקוטעים את אזורי המחייה שלהם ומבודדים אותם מבני מינם. לכן, החברה להגנת הטבע וגופים נוספים נלחמים כדי להציל כל שטח פתוח ומסדרון אקולוגי שעוד נותר ובמקביל, מנסים לטייב את התכנון כך שהפיתוח יכלול מעברים אקולוגיים משמעותיים. העבודה עוד רבה וגם שטחים המוגדרים כשטחים פתוחים, בפועל חסומים על ידי גדרות, תשתיות ועוד. סכנות נוספות לחיי הצבאים הם ציידים לא חוקיים, שצדים אותם בעיקר לצורך סחר בבשרם ועורם, וריבוי קיצוני של כלבים משוטטים ותנים, שטורפים את הצבאים ועופריהם".

צבאים בגלבוע. לירון שפירא, החברה להגנת הטבע
על פי הערכות נותרו רק כמה אלפי צבאים בלבד ממין זה בטבע". צבאי ארץ ישראלי/החברה להגנת הטבע, לירון שפירא
צבאים בגלבוע. לירון שפירא, החברה להגנת הטבע
"הסכנה העיקרית לחיי הצבאים בטבע היא בנייה והרס בתי גידול טבעיים"/החברה להגנת הטבע, לירון שפירא

"אין כמו התאווררות בטבע בתקופה הזו"

בחברה להגנת הטבע מוסיפים כי בגלבוע ישנם שטחים שמורים נרחבים ובהם שמורות, יערות ושטחים חקלאיים, שחשוב מאוד לשמור עליהם היות שמדובר בבית גידול מיוחד וגדול יחסית, שהנגישות לחלקים גדולים בו קשים, מה שמאפשר לטבע לשגשג. לדברי שפירא, מאמצים גדולים נעשים לשמור על הצבי הארץ ישראלי ואזור הגלבוע נתון בפיקוח הדוק של אנשי רשות הטבע והגנים, איתם יש שיתוף פעולה מלא.

"באופן אישי, חשוב לי לסייר בכל השטחים הפתוחים בצפון ולחוש את הטבע", מסכם שפירא. "הגלבוע הוא שטח שאני מאוד אוהב, אחד מה'מגרשים הביתיים' שלי, ואין כמו התאווררות בטבע בתקופה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully