וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עין אלון: טיול אל המעיין בכרמל שמלא בפריחה בימים אלה

בימים אלה הכרמל הוא חבל הארץ שמקדים לפרוח, וכבר התכסה בפריחה ורודה-סגולה של סתוונית היורה, כדן קטן-פרחים, כרכום חורפי ואפילו רקפות. קבלו מסלול טיול קל למשפחות בעין אלון

סתוונית היורה בכרמל/צילום: אטי קוריאט אהרון, רט"ג

אחרי מספר ימים סוערים וגשומים, פריחות החורף איתנו, הזדמנות לצאת, לנשום אוויר צח ולהירגע מול הפריחות המרהיבות שצצות בכל מקום, אופציה קרובה ומהנה נמצאת בשמורת הכרמל - מעיין עין אלון.

בואו להתאוורר קצת: סיורים מודרכים בחינם בסוף השבוע

בימים אלה הכרמל הוא חבל הארץ שמקדים לפרוח, ומזה מספר ימים הוא התכסה בפריחה ורודה של סתוונית היורה, השייכת לקבוצת הצמחים המכונים מבשרי סתיו, הפורחים לפני תחילת הגשמים. סתוונית היורה נפוצה באזורים הרריים באקלים הים-תיכוני וגדלה בבתות או בשדות בור. לסתוונית היורה פקעת קטנטנה ורודה, המכילה אלקלואיד רעיל מכונה קולכיצין המגן עליה מפני טריפה. ואכן רוב בעלי חיים לא נוגעים בה, אך מסתבר שדורבנים מסוגלים להתמודד עם הרעל הזה ואוכלים את הפקעות בתיאבון רב.

סתוונית היורה בכרמל. אריה אלאלוף, רשות הטבע והגנים
סתוונית היורה/רשות הטבע והגנים, אריה אלאלוף

פרח נוסף שתוכלו לזהות בתקופה זו הוא הכדן קטן-פרחים - פרח הכדן מורכב מאשכול פרחים קטנטנים שצבעם סגול וצורתם כשל כד משונץ. לצמח עלה אחד בעל צורה סרגלית, ההלקט נושר בשלמותו מהעמוד מיד אחרי ההבשלה. הכדן הסגול פורח בכל רחבי הארץ בתחילת חודשי החורף בין טרשים, על סדקי סלעים ועל צבריים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
כדן קטן-פרחים בכרמל. אריה אלאלוף, רשות הטבע והגנים
כדן קטן-פרחים/רשות הטבע והגנים, אריה אלאלוף

וכך גם הכרכום חורפי - הוא הנפוץ מבין שמונת מיני כרכום הגדלים בישראל וצומח בארץ בכל האזורים ההרריים בעלי האקלים הים-תיכוני. הוא מצמיח עלים ומתחיל לפרוח אחרי הגשמים הראשוניים בנובמבר. קל לזהות את העלים הצרים שלו עם הפס הלבן בצדם העליון. הפרחים בעלי שישה עלי העטיף לבנים, צהובים בבסיס ועם קווים סגולים לאורכם. כרכום חורפי הוא צמח אנדמי ללבאנט ומחוץ גבולות ישראל הוא גדל רק בסוריה.

כרכום חורפי בכרמל. אריה אלאלוף, רשות הטבע והגנים
כרכום חורפי/רשות הטבע והגנים, אריה אלאלוף

איך מגיעים?

מעיין עין אלון הוא אחד המעיינות של הכרמל הנובעים כל השנה. המים נובעים מתוך מאגר תת קרקעי האנגר ממי הגשמים, המעיין עובר בערוצו של נחל אורן הגדול באבני הניקוז המערבי של הכרמל.

אל המעיין מגיעים מחניון האגם בכרמל. חונים בחניון האגם, מחפשים את השביל האדום וצועדים עליו. צועדים עד טחנת הקמח בה השביל מתפצל וממשיכים לצעוד על השביל הירוק, לאחר חצייה של שער מתכת נראה משמאלנו מדרגות בטון המובילות למעיין. סה"כ הליכה כ-1.5 ק"מ לכל כיוון. אפשר להגיע במסלול ארוך יותר מחניון נחל אלון שליד צומת דמון, ומשם לרדת עם השביל הכחול כשני ק"מ, לפנות ימינה לחיבור עם השביל הירוק ולהמשיך ק"מ נוסף עד לעין אלון ושרכב מאסף יחכה לכם בסיום בכביש הסמוך או בחניום האגם (הליכה של ק"מ נוסף - סה"כ 4.5 ק"מ חד כיווני).

זה הזמן לעצור, לנשום עמוק, לשכשך רגליים בבריכה הרדודה ולהינות מהשלווה בין העצים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully