וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיאולוגית מצאה את המים העתיקים ביותר על פני כדור הארץ - ואז היא שתתה אותם

15.12.2023 / 0:01

אחת התגליות החשובות ביותר בשנים האחרונות נחשפה בקנדה: מים שנמצאו עמוק בתוך סלע ועמדו שם קרוב ל-2 מיליארד שנים והכילו עקבות חיים. אבל מה שכולם רוצים לדעת זה - מה היה הטעם שלהם?

חמש עובדות על מים/מערכת וואלה!

ב-2016, גיאולוגים שחקרו מכרה קנדי גילו תגלית מדהימה בעומק של כ-3 קילומטרים - הם מצאו מים זורמים, שהבדיקות שלהם גילו שהם בני 1.5 מיליארד עד 2.64 מיליארד שנים. כיוון שהיו מבודדים במשך כל הזמן הזה - אלה היו המים העתיקים ביותר שנמצאו אי פעם על פני כדור הארץ.

"כשאנשים חושבים על המים האלה הם מניחים שזו בטח הייתה איזו כמות זעירה של מים הכלואה בתוך הסלע", אמרה פרופסור ברברה שרווד לולאר, שהובילה את הצוות, לחדשות ה-BBC. "אבל למעשה הם בעבעו ישירות החוצה. הם זרמו בקצב של ליטר לדקה - נפח המים היה גדול בהרבה ממה שמישהו צפה".

הצוות אפילו מצא עקבות שהצביעו על חיים שהיו פעם בתוך המים.

"על ידי הסתכלות על הגופרית שבמים, הצלחנו לראות 'טביעת אצבע' המעידה על נוכחות חיים. הצלחנו לקבוע שהאות שאנו רואים בנוזלים היה חייב להיות מופק על ידי מיקרוביולוגיה - והכי חשוב זה שהוא היה חייב להיות מיוצר על פני זמן ארוך מאוד. המיקרובים שייצרו את החתימה הזו לא יכלו לעשות את זה בן לילה", אמרה שרווד לולאר. "זו חייבת להיות אינדיקציה לכך שאורגניזמים היו נוכחים בנוזלים האלה בטווח זמן גיאולוגי".

בנוסף, כיוון שהתפתחו ללא אור, החיידקים שרדו באמצעות מצעים שהופקו מקרינה.

הנוזל נמצא עמוק במכרה בקנדה. UTORONTO, צילום מסך
המים היו בעומק של שלושה קילומטרים/צילום מסך, UTORONTO

"הגופרית במים העתיקים האלה אינה גופרית מודרנית שקיימת במים עיליים הזורמים למטה. מה שמצאנו הוא שהגופרית, כמו המימן, נוצרו למעשה במקום עצמו על ידי תגובה כימית בין המים לסלע", הסביר לונג לי, עוזר פרופסור במחלקה למדעי כדור הארץ והאטמוספירה באוניברסיטת אלברטה, בהודעה לעיתונות, "זה אומר שהתגובה התרחשה באופן טבעי והיא יכולה להימשך כל עוד המים והסלע נמצאים במגע - אולי במשך מיליארדי שנים".

עוד תגליות במים
צוללנים הצליחו להגיע לתחתית הבולען הכחול הענק ונדהמו ממה שמצאו שם

נפתרה התעלומה: זו הסיבה שמוטציות של כרישים אלימים חיים בתוך הרי געש מתפרצים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אז מה הטעם שלהם?

אמנם לגילוי היו השלכות על מציאת חיים במקומות אחרים על פני כדור הארץ וגם מחוץ במערכת השמש, מה שכולם באינטרנט תמיד רוצים לדעת הוא: מה הטעם של מים ששוכבים כלואים במשך מיליאדי שנים? למרבה הפלא, יש לנו תשובה לכך.

"אם אתה גיאולוג שעובד עם סלעים, כנראה שליקקת הרבה מהם", אמרה שרווד לולאר ל-CNN. אמנם פה זה לא היה סלע, אבל היא עדיין ליקקה את המים, וטעמה אותם מהאצבע שלה. היא חיפשה טעם מלוח, כיוון שמים מלוחים נוטים להיות מבוגרים יותר. לשמחתה הרבה, המים היו "מאוד מלוחים ומרירים" ו"הרבה יותר מלוחים ממי ים". זה לא לגמרי מפתיע, בהתחשב בכך שהם התיישנו במשך למעלה מ-2 מיליארד שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully