וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשש לטיל שישרוף את הכרמל, זוג עיטמים הועבר לספארי

עודכן לאחרונה: 2.11.2023 / 12:05

זוג עיטמים לבני זנב נדירים הועברו משמורת הטבע חי בר כרמל לספארי ברמת גן, כדי להקדים תרופה למכה ולמנוע פגיעה בהם במקרה של שריפה עקב מתקפה בצפון, כפי שקרה בסבב לחימה בעבר. בספארי אומרים שהם רגועים במעונם הישן-חדש (והזמני)

עיטם לבן זנב שעבר מהכרמל לספארי/צילום: הדס גרושקא

המלחמה שפרצה אילצה את אזרחי המדינה לסגל לעצמם שינויים באורח החיים, ונראה כי שינויים אלו לא פסחו על בעלי החיים. יחד עם פינוי תושבי העוטף והצפון, החל גם איסוף ופינוי של בעלי חיים הנמצאים באזור לחימה.

גם בספארי המרכז הזואולוגי רמת גן שינסו מותניים ונתרמו לסיוע לתושבי העוטף ובעלי הכנף, ובשבוע שעבר הועברו אל הספארי ברמת גן זוג עיטמים לבני זנב, זכר שגילו הוא 20 ונקבה בת 21, על ידי רשות הטבע והגנים.

העיטמים הועברו משמורת הטבע חי בר כרמל, מאחר ובסבב הלחימה הקודם פרצו בהרי הכרמל שריפות שסיכנו חלק מבעלי החיים בחי בר. הפעם החליטו ברשות הטבע והגנים להקדים תרופה למכה (בתקווה שזו לא תגיע), ולהעבירם למקום בטוח יותר בעת הזו, אל הספארי, מקום שאינו זר להם מכיוון שהזוג חי בספארי עד לשנת 2020.

עיטמים לבני זנב. הדס גרושקא,
הזכר מתרגל למקומו הישן-חדש בספארי/הדס גרושקא

לשמחת כולם המבצע עבר בהצלחה

לא פשוט להעתיק כך את משכנם של העופות המרשימים והרגישים האלו, ולשמחת כולם המבצע עבר בהצלחה, כאשר בשבוע שעבר זוג העיטמים חזר למקום מוכר עבורם - משעול הדורסים בספארי. חלק מהמטפלים במחלקת הציפורים שטיפלו בהם בעבר ממשיכים לעשות זאת כעת, שזהו יתרון משמעותי עבור כולם ונראה שהם רגועים במעונם הישן-חדש (והזמני) ולא מראים סימני עקה (סטרס) גם כאשר נשמעים קולות האזעקות והיירוטים.

אוהד הצופה אקולוג דורסים ברשות הטבע והגנים, אמר: "מיום הקמתו גרעין הרבייה של פרויקט פורשים כנף התבסס על עזרה וסיוע של גני החיות כי רק במאמץ משותף ניתן להגיע להישגים. וכך גם בעת הזאת, עת נשקפת סכנה לערכי הטבע וכדי לא 'לרכז את כל הביצים בסל אחד' פעלנו לפזר את מה שעלול להפגע. ולשמחתנו, כרגיל, כני החיות הספארי והתנ"כי נרתמו מיידית. במקביל רט"ג פעלה לבצע פעולות שיצמצמו את סכנת הפגיעה משריפות בשמורת חי-בר כרמל ונערכה גם עם מערכת חירום לאספקת חשמל לציוד ההכרחי של גרעין הרבייה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
עיטמים לבני זנב. הדס גרושקא,
העיטמים לא מראים סימני עקה (סטרס) בזמן האזעקות והיירוטים/הדס גרושקא

עיטמים לבני זנב הם העופות הדורסים הגדולים ביותר בארץ שאינם נמנים עם אוכלי הפגרים. הם יוצרים זוגות מונוגמיים אשר מקננים על עצים גבוהים וחוזרים לאותה טריטוריה שנה אחר שנה. עד אמצע המאה ה-20 היו מספר זוגות מקננים בישראל שמהווה גבול התפוצה הדרומי של המין. בתחילת 2022 רבייתם בטבע בארץ נקטעה, כשהנקבה של הזוג המקנן האחרון נמצאה מתה כתוצאה מהרעלה בשמורת הטבע החולה, מה שהופך את חשיבותם של שני הפרטים האלו לעצומה ולכן הוחלט על הפינוי המוקדם.

על מנת לנסות להשיבם לטבע הארצישראלי, הקימו ברשות הטבע והגנים בשנות ה-70 בשמורת הטבע חי בר כרמל גרעין רבייה שמאפשר להם להתרבות, לקנן ולגדל את הגוזלים בנחת עד לגיל בו הם מוכנים לפרוש כנפיים ולעזוב את הקן, אז הם משוחררים לטבע. כרגע הגרעין כולל את זוג העיטמים שהגיעו אלינו ועוד זוג נוסף שמצא בגן הזואולוגי בתל אביב ועתיד להצטרף לגרעין הרבייה. עד כה הצמד ממלא את תפקידו נאמנה ושני צאצאים שלו כבר הושבו לטבע. אחד מהם אפילו נצפה כשהוא חוזר לארץ לאחר נדידה ושוטטות ממושכות צפונית לישראל.

העיטמים חיים בבתי גידול לחים אשר נעלמים מנופי ארצנו. הם מגיעים לארץ בסתיו ונשארים לאורך החורף עד האביב. כשהאביב מגיע ומתחיל להתחמם הם נודדים צפונה לאירופה. מין זה מתמודד עם סכנות רבות כמו צמצום ואיבוד בתי גידול לחים, הרעלות, התחשמלות, טורבינות רוח, תשתיות מסיביות על צירי נדידה, כריתת יערות ועוד. הם ניזונים בעיקר מדגים גדולים ויכולים לצוד גם מיני טרף ונבלה שונים כמו פגרי דגים, פגרי עופות ביצה ויונקים קטנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully