וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה מהפנטת לארמונות המפוארים והנטושים של סדאם חוסיין

3.11.2023 / 0:01

הארמונות והווילות של נשיא עיראק לשעבר סדאם חוסיין עומדים נטושים ומתפוררים והם נחשפים כעת בסדרת תמונות - עשרות שנים לאחר כאוס המלחמה. בחלקם הוא ביקר רק פעם או פעמיים

מה נותר מארמונות הפאר של סדאם חוסיין?/רויטרס

המורשת הכואבת של הרודן העיראקי ואחד העריצים צמאי הדם בעולם ממשיכה לחיות בלמעלה מ-100 הארמונות והווילות המתפוררות שלו שעדיין פזורים ברחבי המדינה. לאחר דיכוי עיראק במשך שלושה עשורים, האימפריה המוכתמת בדם של סדאם חוסיין נותרה כמעט ללא פגע - עשרות שנים לאחר כאוס המלחמה.

סדאם חוסיין היה הנשיא הברברי של עיראק משנת 1979 עד 2003, כאשר ארה"ב ובריטניה פלשו לעיראק. לאחר מספר שבעוות בהן נעלם הוא נגרר מחור המסתור שלו, הועמד למשפט על פשעים נגד האנושות ונידון למוות בתלייה בנובמבר 2006 - כשגזר הדין בוצע ב-30 בדצמבר באותה השנה.

שימוש בנשק כימי על אוכלוסייתו, שליחת מתנגדיו למוות בשידור חי בטלוויזיה ובן פסיכופט אנס סדרתי שעינה את שחקני הכדורגל הלאומיים - כל אלה היו חלק מעולמו המעוות של חוסיין. מעשי הטרור שביצע התרחשו בחלקם בין החומות הגבוהות של אחוזותיו המפוארות והשמורות היטב.

17 שנים לאחר מותו, הכוח והעושר שהוא החזיק בעבר גלויים לציבור - כשחלקם הם נכסים שמורים היטב ואחרים נמצאים בהריסות הפזורות ברחבי עיראק.

אחת האחוזות של הרודן העיראקי התהדרה בלמעלה מ-30 מיני ארמונות. GettyImages
אחת האחוזות של הרודן העיראקי התהדרה בלמעלה מ-30 מיני ארמונות/GettyImages

הצצה לארמונות ולאחוזות המפוארים שלו מראה שהעריץ אהב ציורי קיר שלו, גרמי מדרגות משיש, עיטורי תקרה, שערים כבדים להחריד וחדרים עם נוף מרהיב. הוא ערך מסיבות גדולות בתוך האחוזות המפוארות שלו - ולעתים קרובות גרם לשומריו לחטוף בנות מהרחוב, להלביש אותן בלבוש חושפני ולהכריח אותן לרקוד מולו.

אימפריית הרכוש המגוחכת שלו היא תזכורת הולמת למי שהוא היה - אדם הזוי שחשב שהוא יכול לחיות כמו מלך בזמן שהוא מתעלל ומייסר את ארצו המורעבת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מנכסיו של העריץ סדאם חוסיין. AFP, GettyImages
מנכסיו של העריץ סדאם חוסיין/GettyImages, AFP

ארמון אחד שלו היה מעוטר מלמעלה עד למטה בסגנון "לילות ערב" מתוך "סיפורי אלף לילה ולילה" עם ציורי קיר ארוטיים וחדר עינויים מיני פרטי משלו.

המפואר מכולם היה ארמון הנשיאות, שבו לא חסכו בהוצאות. המקום כולו היה מצופה בשיש שהוטס במיוחד מאיטליה, חדרי אמבטיה עשויים מזהב ולכל אגף הייתה בריכת שחייה משלו. הארמון היה חלק ממתחם גדול בהרבה שעמד מצפון-מערב לבגדד על גדות נהר החידקל - הידוע כ"עיר הארמונות", לאחר שסדאם בנה שם למעלה מ-30 וילות.

ארמון בבל המפורסם שנבנה על חורבות כפר שסדאם הרס כדי לפנות מקום לביתו המפלצתי החדש. GettyImages
ארמון בבל המפורסם שנבנה על חורבות כפר שסדאם הרס כדי לפנות מקום לביתו המפלצתי החדש/GettyImages
17 שנים לאחר מכן: כך נראים היום הארמונות של סדאם חוסיין. GettyImages
17 שנים לאחר מכן: כך נראים היום הארמונות של סדאם חוסיין/GettyImages
רבים מנכסיו של סדאם חוסיין נהרסו בסערת המלחמה. רויטרס
רבים מנכסיו של סדאם חוסיין נהרסו בסערת המלחמה/רויטרס

בסמוך להריסות העתיקות של העיר המקראית בבל, עומדת לה טירה בעלת חומות זהובות המשקיפה כמעט באופן פנורמי אל הנהר, עם מסדרונות אינסופיים של חדרים מפוארים ענקיים. היא יושבת מעל עצמות תושבי הכפר קווריש, שנחרש בדחפורים כדי שהמטורף הרצחני יוכל ליהנות מהנוף המושלם שחיפש. כעת, הארמון בבבל הועבר לידי הציבור, אך סימניו של סדאם עדיין זרועים מסביב. ראשי התיבות של שמו חצובים בקירות האבן לצד תפילות לשלומו. אחת מהן אומרת: "בתקופת שלטונו של סדאם חוסיין הגדול, נשיא הרפובליקה, שאלוהים ישמור עליו, השומר של עיראק הגדולה ומשפץ התחייה שלה ובונה הציוויליזציה הגדולה שלה, בנייתה מחדש של העיר הגדולה של בבל, נעשה ב-1987".

סדאם עצמו ביקר בחלק מהארמונות שבנה רק פעם או פעמיים בחייו, אולם בבתים המפלצתיים, נטולי ההוד, המלאים בחלונות מנופצים, באולמות שנבזזו ובקירות מכוסי גרפיטי - נוכחת רוח הרפאים של סדאם באופן מובהק.

הטירות המעוטרות של סדאם פזורות ברחבי עיראק מוכת המלחמה. רויטרס
הטירות המעוטרות של סדאם פזורות ברחבי עיראק מוכת המלחמה/רויטרס
ארמון אחד הוצב כמטרה בידי כוחות בריטניה לאחר שהאמינו שהמדינה האסלאמית משתמשת בו כמגרש אימונים. רויטרס
ארמון אחד הוצב כמטרה בידי כוחות בריטניה לאחר שהאמינו שהמדינה האסלאמית משתמשת בו כמגרש אימונים/רויטרס
תקרת ארמון בבל עם ציור קיר של ציוני הדרך של עיראק. רויטרס
תקרת ארמון בבל עם ציור קיר של ציוני הדרך של עיראק/רויטרס

בסערת המלחמה, רבים מנכסיו נפגעו או שימשו כבסיסים על ידי כוחות ארה"ב וכוחות זרים אחרים. אחרים שלא היוו חלק מהמלחמה עדיין מתפרקים להם לאחר שנבזזו ונותרו ריקים מזה עשרות שנים.

כל אימפריית הרכוש שלו שייכת כיום לממשלת עיראק - אבל אנשים לא מסוגלים להחליט האם לשקם את הארמונות או לאפשר להם ליפול עד חורבן מלא. ארמון אחד הפך למוזיאון לחפצי אמנות עתיקים, בעוד שאחרים נותרו כפי שהם ונפתחו לציבור כדי שיוכלו לחקור את ההיסטוריה שלהם.

עוד בנושא:
הציפור שכמעט ונכחדה בגלל סדאם חוסיין הגיעה לאילת

ארכיון מתקופת סדאם עשוי לפתוח מחדש את הפצעים בעיראק

עיראקים יושבים בחדר השינה שבו כביכול סדאם ישן בעבר. GettyImages
עיראקים יושבים בחדר השינה שבו כביכול סדאם ישן בעבר/GettyImages
סדאם הוציא מיליארדים בבניית יותר מ-100 ארמונות בזמן שארצו רעבה ללחם. GettyImages
סדאם הוציא מיליארדים בבניית יותר מ-100 ארמונות בזמן שארצו רעבה ללחם/GettyImages
כל הארמונות של סדאם חוסיין נבזזו לאחר פלישת ארה"ב ב-2003. 2023 Kaveh Kazemi, אתר רשמי
כל הארמונות של סדאם חוסיין נבזזו לאחר פלישת ארה"ב ב-2003/אתר רשמי, 2023 Kaveh Kazemi
ממשלת עיראק מחזיקה כעת בכל הארמונות של סדאם חוסיין והיא מתקשה להחליט מה לעשות איתם. GettyImages
ממשלת עיראק מחזיקה כעת בכל הארמונות של סדאם חוסיין והיא מתקשה להחליט מה לעשות איתם/GettyImages

עיראקים שגדלו בזמן הקטל של שלטונו של סדאם או בימי הכיבוש האמריקני הפכו לאחרונה את הארמונות למגרשי המשחקים שלהם. "זה סוריאליסטי", אמר לאל-ג'זירה צעיר בן 22 בשם ח'כים, כשביקר בטירת בבל במרץ עם המוני מבקרים, "אתה לא זקוק לאבטחה או לשומרי ראש שילוו אותך למקום שהיה שייך לסדאם ואני חושב שזה מדהים". צעיר עיראקי אחר אמר לרשת: "כשאני נכנס לארמון, אני רק יכול לדמיין את הבחור הזה (סדאם) לוגם כאן מהקפה שלו. הוא כנראה גם היה מנופף בכלי הנשק שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully