וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היבשת האבודה ארגולנד נמצאה 155 מיליון שנים אחרי שהיא התנתקה מאוסטרליה

26.10.2023 / 0:01

הוכחות לקיומה של היבשת שארוכה יותר מהרוחב של צפון אמריקה נמצאו העומק 5 ק"מ מתחת לפני השטח של האוקיינוס ההודי, היכן שכיום נמצאים איים של דרום מזרח אסיה

20 התמונות הטובות ביותר של כדור הארץ מתחנת החלל הבינלאומית בשנת 2020/NASA JOHNSON

היבשות על פני כדור הארץ שלנו אינן נייחות; בגלל טקטוניקת הלוחות (תאוריה מדעית גאולוגית המסבירה את התנועות המתחוללות בקליפה החיצונית של כדור הארץ), במהלך מיליוני שנים, הן יכולות להתחבר זו לזו כדי ליצור "יבשות-על" ולהתפרק זו מזו כדי ליצור יבשות קטנות יותר. בימים אלה מדענים מצאו עדויות ליבשת אבודה שהתרחקה ממסת היבשה שהפכה לאוסטרליה לפני 155 מיליון שנים. גיאולוגים העריכו זה זמן רב ש"ארגולנד" היא אחת מהמיקרו-יבשות הללו, אך היו מעט מאוד עדויות לאן היא נעלמה.

צוות מאוניברסיטת אוטרכט בהולנד שיחזר את ההיסטוריה של ארגולנד, ומצא שחלקת האדמה באורך 5,000 ק"מ (יותר מהרוחב של צפון אמריקה) "נדדה" לדרום אסיה וכעת היא יושבת בעומק של יותר מ-18,000 רגל (כ-5.5 ק"מ) מתחת לפני השטח של האוקיינוס ההודי. מבנה קרקעית הים במישור תהום ארגו, אגן האוקיינוס העמוק שהותירה אחריה ההתנתקות של ארגולנד, מצביע על כך שהיבשת נסחפה לצפון-מערב, וככל הנראה הגיעה למקום כלשהו במה שהוא היום האיים של דרום מזרח אסיה (מלזיה, סינגפור, אינדונזיה, הפיליפינים, ברוניי ומזרח טימור)

על פי החוקרים אין יבשת ענקית שמסתתרת מתחת לאיים האלה - רק שברים יבשתיים קטנים, ולכן הם פנו לניתוח גיאולוגי של דרום מזרח אסיה כדי למצוא רמזים לגבי גורלה של ארגולנד.

באמצעות שיחזור מודלים ונתוני עבודת שטח מכמה איים, כולל סומטרה, בורנאו ואיי אנדמן, הם גילו שארגולנד מעולם לא הייתה יבשת אחת וקוהרנטית. היא החלה להתפצל לרסיסים לפני כ-300 מיליון שנה, ויצרה את מה שהחוקרים כינו "ארגופלג".

"המצב בדרום מזרח אסיה שונה מאוד ממקומות כמו אפריקה ודרום אמריקה, שבהם יבשת נשברה בצורה מסודרת לשני חלקים. ארגולנד התפצלה לרסיסים רבים ושונים", הסביר אלדרט אדבוקאת, אחד ממחברי המחקר, בהצהרה. השברים הללו מוסתרים כעת מתחת לחלקים נרחבים מאינדונזיה ומיאנמר (בורמה), לאחר שהגיעו לשם בערך באותו זמן.

החוקרים מצאו גם כי פירוק ארגולנד הואץ לפני כ-215 מיליון שנים, מה שמסביר מדוע "היבשת" הפכה כל כך מפוצלת ומדוע זה הפך את חיבור כל החלקים יחד למלאכה קשה הרבה יותר עבור הצוות. "ממש עסקנו באיים של מידע, וזו הסיבה שהמחקר שלנו ארך כל כך הרבה זמן. העברנו שבע שנים בהרכבת הפאזל", אמר אדבוקעת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מתוך המחקר :מציאת ארגולנד: שחזור ארכיפלג מיקרו-יבשתי". Utrecht University, אתר רשמי
מתוך המחקר :מציאת ארגולנד: שחזור ארכיפלג מיקרו-יבשתי"/אתר רשמי, Utrecht University

זה אולי לקח להם זמן רב, אבל כפי שהסביר מחבר המחקר דואו ואן הינסברגן, חשוב לדעת איך יבשות אבודות הפכו לכאלה. "השחזורים הללו חיוניים להבנה של תהליכים כמו התפתחות המגוון הביולוגי והאקלים, או למציאת חומרי גלם. גם ברמה בסיסית יותר: להבין כיצד נוצרים הרים או הבנת הכוחות המניעים מאחורי טקטוניקת הלוחות - שתי תופעות הקשורות קשר הדוק."

ארגולנד היא לא היבשת ה"אבודה" היחידה שנמצאה בסופו של דבר - ממש לאחרונה היבשת המיתולוגית זילנדיה התבררה כאמיתית אחרי הכל, ולפני כארבע שנים נחשפה יבשת האבודה של בלקנטוליה שהתקיימה לפני כ-40 מיליון שנה והייתה ביתם של בעלי חיים אקזוטיים ואולי סללה את הדרך ליונקים אסייתיים לחלקים מיבשת אירופה.

  • עוד באותו נושא:
  • כדור הארץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully