וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיירים מבקרים ביבשת האבודה - והם בכלל לא יודעים את זה

29.9.2023 / 0:06

אחרי 375 שנה גיאולוגים הגיעו להסכמה לגבי היבשת השמינית שהסתתרה מתחת לאף של לכולנו וישנם שמונה מקומות בעולם שבהם אפשר לחקור את היבשת האבודה

Expedition 371 Exploring Zealandia Trailer המסע לחקר זילנדיה/Media77

כמה יבשות יש בעולם? לכאורה שאלה פשוטה אבל למעשה גאולוגים, גאוגרפים והיסטוריונים חלוקים ביניהם.לגבי התשובה. ישנן צורות שונות שבהן סופרים את יבשות כדור הארץ. בואו נספור: אירופה, אסיה, אפריקה, אוסטרליה - זה ברור. אמריקה? מחולקת לשתי יבשות נפרדות - צפון אמריקה ודרום אמריקה _ביניהן יש לשון יבשה צרה של מרכז אמריקה שבעצם שייכת מבחינה גאוגרפית-גאולוגית לצפון אמריקה). עד כאן 6 יבשות. לא שכחנו את אנטארקטיקה, האחרונה שהתגלתה, דווקא לא הכי קטנה אלא הרביעית בגודלה, גדולה יותר מאירופה ומאוסטרליה.

אז אם בעבר נהגו לומר שישנן 6 יבשות, כיום נוטים לדבר על 7 יבשות - שכוללות את אמריקה הצפונית ואמריקה הדרומית כיבשות נפרדות, למרות שבעבר הן נחשבו ליבשת אחת.

אבל גיאולוגים גילו יבשת שמינית, אבודה, שהייתה נסתרת לעין מזה כמעט 375 שנים. עד כה היו ספקולציות האם היבשת הידועה בשם זילנדיה (או טה ריו-א-מאוי בשפה המאורית) קיימת או לא. לפי timesnownews, גודלה של זילנדיה הוא 1.89 מיליון מיילים רבועים והיא הייתה חלק מיבשת-על בשם גונדוונה, שלפני למעלה מ-500 מיליון שנה כללה את היבשות הידועות כיום כאמריקה הדרומית, אפריקה, אוסטרליה ואנטארקטיקה. אף שישראל נחשבת היום לחלק מאסיה, היא היוותה חלק מגונדוונה והייתה מחוברת, יחד עם הלוח הערבי, לאפריקה.

יבשת זילנדיה התגלתה לראשונה בשנת 1642 על ידי איש העסקים והמלח ההולנדי, אייבל טסמן, שהיה נחוש לחשוף את "היבשת הדרומית הגדולה". למרות שלא מצא את הארץ החדשה, הוא פגש את המאורים המקומיים, שבתחילה לא היו מרוצים מהגעתו. עם זאת, הם סיפקו לו מידע רב ערך על האדמה שמסביב, לרבות על קיומו של שטח אדמה גדול במזרח.

רק ב-2017 גילו גיאולוגים שהיבשת האבודה הזו הסתתרה כל הזמן ממש מתחת לאף שלנו - גונדוונה החלה להתפרק לפני כ- 200 מיליון שנה ותנועת הלוחות (שהיבשות הן חלק מהם) הביאה למצב הנוכחי תוך הפרדת היבשות זו מזו. זילנדיה נפרדה מאנטארקטיקה לפני כ- 100 מיליון שנה ומאוסטרליה לפני 60 מיליון שנה.

לאחר שנים של דיונים המדענים הגיעו להסכמה על קיומה של זילנדיה, שרובה נמצא מתחת למים - 94% משטחה נמצאים מתחת למי האוקיינוס השקט וגודלה 4.9 מיליון קמ"ר, פחות מעשירית שטחה של אירו-אסיה.

איך יבשת יכולה להיות מתחת למים?

הגדרת "יבשת" לא מחייבת שהאזור יהיה מעל פני הים. ביבשת החדשה זילנדיה יש רק שני אזורים עיקריים מעל פני הים, ניו זילנד וקלדוניה החדשה, ומספר איים קטנים יותר. כולם ביחד הם בסך הכל ששה אחוזים משטח זילנדיה כולה. כלומר עיקרה של היבשת החדשה הוא מתחת לפני הים. הדבר אינו צריך להפתיע אותנו. גם ביבשות האחרות ישנם אזורים המוגדרים כחלק מהיבשת ומצויים מתחת לפני הים. 55 אחוזים משטרה של אנטארקטיקה הם מתחת לפני הים בעוד שהיבשת ה"יבשתית" ביותר היא אפריקה בה רק 17 אחוז הם מתחת לפני הים.

זילנדיה משמשת כדוגמה על ידי גיאולוגים במכון המחקר זילנדי קראון, GNS Science, כיצד משהו "מאוד ברור" יכול לקחת זמן לחשיפה. ניק מורטימר, שהוביל את המחקר, התלוצץ שזה "די מגניב" לפני שהסביר: "אם חושבים על זה, בכל יבשת על פני כדור הארץ יש מדינות שונות עליהן, אבל יש רק שלוש טריטוריות בזילנדיה".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM

היבשת האבודה - כבר לא אבודה

חוקרים פרסמו החודש במגזין Tectonics, בפעם הראשונה אי פעם, את המפה המדויקת ביותר עד כה של זילנדיה. הם עבדו במרץ כדי להגדיר את הגבולות והמבנה הגיאולוגי שלה - משימה מאתגרת במיוחד בשל השקיעה הנרחבת שלה.

למרבה המזל, דגימות סלע עדכניות שנשלפו מקרקעית האוקיינוס באזור תרמו באופן משמעותי למאמץ הזה, והביאו ליצירת המפה המדויקת ביותר של זילנדיה עד כה. מאמצי המיפוי כללו ניתוח של דגימות סלע ומשקעים שהתקבלו מאתרי קידוח ובחינת נתונים סיסמיים ומגנטיים. החקירות האלו חושפות מאפיינים גיאולוגיים כמו אזורי הפחתה (הפחתה היא תהליך המתרחש בגבול סגירה, בו חודר לוח אוקייני אל מתחת לליתוספירה של לוח שכן ומקטע המפגש בין שני הלוחות נקרא אזור הפחתה) ושברים (סדקים שנוצרים בסלעים של קרום כדור הארץ עקב לחצים הגורמים בין השאר לתזוזה בגושי הסלע שמשני צדי הסדק) - שחיוניים לקביעת גבולות טקטוניים ברורים יותר.

המקומות בהם אפשר לבקר בזילנדיה

ייתכן שתיירים מרחבי העולם נופשים ללא ידיעתם בשרידי היבשת אבודה. דאו ואן הינסברגן, פרופסור לטקטוניקה גלובלית ופליאוגרפיה באוניברסיטת אוטרכט, סיפר שיש נופשים רבים שכבר מבלים את חופשותיהם ללא ידיעתם ביבשת זילנדיה.

ישנם שמונה מקומות שבהם אתם יכולים לחקור את היבשת הכבר לא כל כך אבודה של כדור הארץ, זילנדיה:

1. מילפורד סאונד, ניו זילנד
מיקום זה הוגדר כיעד הנסיעות המוביל בעולם, על פי פרסי "בחירת הנוסעים 2008" של TripAdvisor.

2. וואיטומו, ניו זילנד
וואיטומו נמצאת באזור קינג קאנטרי באי הצפוני של ניו זילנד וידועה במערכות המערות הייחודיות שלה.

3. וואנקה ניו זילנד
עיירת הקיץ הפופולרית באזור אוטגו באי הדרומי של ניו זילנד פופולרית בעיקר בזכות חופשות הסקי שלה.

4. אוהופ, ניו זילנד
ממוקם על החוף הצפון מזרחי של האי הצפוני של ניו זילנד במפרץ המזרחי של פלנטי. אוהופ מספק נופים מרהיבים של קו החוף הארוך.

5. אי הלורד האו, אוסטרליה
היא הוא שריד ארוזי של הר געש עתיק בן 7 מיליון שנים וידוע בצורתו החרמשית והפטריות הזוהרות, אותן ניתן לראות בו לאחר גשם כבד. הפטריות מצויות ביערות הדקלים וממשיכות לזהור במשך כמה ימים גם לאחר שקוטפים אותן. הזוהר הוא כה בהיר עד שניתן להשתמש בהן על מנת לקרוא בחושך.

6. פירמידת בול, אוסטרליה
פירמידת בול היא אי פקק געשי, שריד לחרוט מגן וקלדרה שנוצרו לפני כ-7 מיליון שנים.

7. האי נפיאן, אוסטרליה
עשוי להיות קשה להגיע אליו, מכיוון שהאי נפיאן אינו מיושב בשל גודלו הקטן והצוקים הגבוהים שלו, מה שהופך את העגינה ביבשה לכמעט בלתי אפשרית עבור סירות קטנות.

8. ויימנגו, ניו זילנד
ויימנגו הוא ביתה של ההתפרצות הגעשית הגדולה ביותר ב-700 השנים האחרונות בניו זילנד, הידועה בשם התפרצות הר טאראוורה משנת 1886 ובה נמצא גם גייזר ויימנגו שאחת מהתפרצויותיו, שקרתה ב-1904, היא הגבוהה ביותר שאירעה: שיא גובה המים אז היה 457 מטרים.

  • עוד באותו נושא:
  • ניו זילנד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully