וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושפיזין בטבע: 5 מסלולי משפחות, כולל חדשים, לכל יום בחג

עודכן לאחרונה: 2.10.2023 / 9:00

חמישה טיולים, שחלקם נחנכו די לאחרונה, לכל יום בחול המועד סוכות: ממערת החזירים ליד זיכרון יעקב, דרך שביל המגילות בים המלח ועד בריכות הטבילה הנהדרות של נחל עיט

מערת החזירים בכרמל/צילום: איל שפירא

אז מה התוכניות שלכם בחול המועד? כדאי שתשנו אותן, כי יש לכם הזדמנות לצאת לטיול שונה בכל אחד מימי חול המועד סוכות. כי אין כמו לצאת לטבע יום אחרי יום כדי לחזור לעבודה אחרי החג גדושים בחוויות. הנה חמש הצעות למסלולים, שחלקם גם סומנו לאחרונה, שנהדרים למשפחות.

עוד מסלולים והצעות לאטרקציות בעמוד "סוכות 2023" בוואלה! תיירות

מערת החזירים: רק אני והמערה האינטימית שלי

כולם יודעים שמערות רבות בכרמל שימשו את האדם הקדמון. זו כנראה לא היתה אחת מהן - אלא אם מדובר ההי באדם קדמון אחד. או מקסימום בזוג של קדמונים. הסיבה: מדובר במערה קטנה. חמודה, נהדרת ועם נוף נפלא - אבל בכל זאת, קטנה. מדובר במערה שזכתה משום מה לכינוי "מערת החזירים". אולי בגלל חזירי הבר שתפוצתם באזור הכרמל שווה לתפוצת המטיילים בכרמל בסוכות. לפחות.

כך או אחרת, השוס האמיתי במסלול הזה הוא הנוף שרואים מפתח המערה: רצועת החוף היפהפייה שנמתחת באופק, בין אזור הבונים בצפון לקיסריה בדרום. נכון, באמצע יש את כביש 4, אבל אל תתנו לו להפריע לכם.

הדרך אל המערה נערכת בדרך עפר רחבה, גבוה מעל ואדי ציורי. בהמשך המצוקים לידכם נעשים משמעותיים יותר ובמהרה מגיעים אל המערה עצמה (קל לפספס אותה אז הקפידו להביט מעלה מדי פעם). כדי להגיע אליה יש צורך לטפס על סולם ברזל. אם הגעתם עם ילדים, יש לסייע להם ולהיות זהירים. אם הגעתם בזוג ואתם לבד - ובכן, מכאן הכל תלוי בכם. כך או אחרת, לצורך הגברת האפקט, כדאי מאוד להגיע לקראת שקיעה.

להגיע: מקלידים בווייז "רחוב ספיר 50, זיכרון יעקב", מחנים, חוצים את הכביש, חוברים לשביל העפר "סובב זיכרון" וצועדים איתו מזרחה ואז פונים איתו בחדות מערבה. אורך המסלול: כקילומטר לכל כיוון. דרגת הקושי קלה.

מערת החזירים בכרמל. איל שפירא
כדי להגיע אליה יש צורך לטפס על סולם ברזל. מערת החזירים/איל שפירא
מערת החזירים בכרמל. איל שפירא
השוס האמיתי במסלול הזה הוא הנוף שרואים מפתח המערה/איל שפירא

מפסגת הר מירון לחורבת חממה: הירידה זו העלייה החדשה

מי אמר שבאמת צריך לטפס על הרים כדי ליהנות מהם? לא עדיף, למשל, לרדת מהרים? זה בדיוק הרעיון שעומד מאחורי המסלול הזה. אבל יש עוד סיבה טובה לבצע אותו: הר מירון, שמתנשא לגובה של 1,024 מטר מעל פני הים וחווש על שמורת טבע הר מירון הענקית, מושך אליו מטיילים רבים שמבצעים בו את "מסלול הפסגה". בסוכות, זה עלול להיות מעט עמוס. לכן, מומלץ להתחיל בשביל הפסגה כמו כולם, לבצע חצי ממנו, ואז לעזוב את כולם ולרדת בשביל אחר עד לחרבת חממה, המצויה למרגלות ההר.

כמה זה מסובך? בכלל לא. העניין היחיד הוא שמדובר במסלול קווי, שדורש רכב הקפצה. מצד שני, בסוכות יהיו פה כל כך הרבה מטיילים, שטרמפ הוא אופציה הגיונית לחלוטין. פשוט מחנים בנקודת הסיום, ועולים לראש ההר בטרמפ.

מסלול הפסגה מסומן בצבע אדום והוא ייקח אתכם אל תצפיות נוף מדהימות של מרחבי הגליל, הגולן, עמק החולה, החרמון, מרחבי לבנון ועוד. לאחר כקילומטר של הליכה פונים ימינה עם שביל בסימון שחור, בעקבות השלט "חורבת חממה". מכאן עוזבים את ההמון ויורדים באופן פשוט אל נקודת הסיום. הירידה מתונה מאוד, ונערכת בחורש סבוך וגדוש באווירה כמעט-אירופאית.

להגיע: נקודת ההתחלה "הר מירון שביל הפסגה" בווייז. נקודת הסיום: "חורבת חממה". אורך המסלול כ-4 ק"מ ודרשת הקושי קלה.

שביל הפסגה הר מירון. איל שפירא
אחת התצפיות בשביל פסגה בהר מירון/איל שפירא
שביל הפסגה הר מירון. איל שפירא
מהשביל יש תצפיות נוף מדהימות של מרחבי הגליל/איל שפירא

שביל רקית: הכרמל שלא הכרתם

שוב פיקניק בחניון האגם? שוב מסלול ב"שוויצריה הקטנה"? ממש לא. מסתבר שאפילו הכרמל החרוש לעייפה, יודע לפעמים להפתיע. אחת הדוגמאות לכך היא "שביל רקית", שנחנך לאחרונה על ידי רשות הטבע והגנים בגן לאומי הר הכרמל. מדובר ב"מיני מסלול" - כולה קילומטר וחצי. אבל כל מטר בו חושף רבדים שונים של טבע, נוף והיסטוריה.

המסלול המעגלי מסומן היטב בשטח כך שאין אפשרות לטעות בו. תחילתו בחורבת רקית - במערת קבורה ששמה "מרינוס" שבה נקברו עשרות בני משפחה, ככל הנראה שומרונית, אי אז בתקופה הרומית-ביזנטית. כעת, לפני שיחלו גשמי החורף, ניתן לא רק להציץ למערה אלא ממש להיכנס לתוכה. יש בה מספר כוכי קבורה המצויים לאורך מסדרון שאורכו כשבעה מטרים. די מקריפ, אבל בהחלט חוויה לילדים.

לאחר שיוצאים מהמערה ממשיכים לאורך השביל, שבו ימתינו לכם בתי בד מימי המשנה, בור מים ענקי, שרידי בית כנסת שהוקם ככל הנראה מתישהו בין המאה השלישית לחמישית לספירה, וגם תצפית נוף אחת יפהפייה שתחשוף בפניכם את העובדה שיש סיבה טובה לכך שאנשים קוראים לכרמל "ההר הירוק תמיד".

וצ'ופר לסיום: בקרבת המסלול (שתי דקות נסיעה) ממתין לכם "חניון רקית" - חניון יום ולילה שבו המון נקודות תצפית ופיקניק.

להגיע: בווייז "חורבת רקית". אורך המסלול המעגלי כ-1.5 ק"מ. דרגת הקושי קלילה.

שביל רקית בכרמל. איל שפירא
"מיני מסלול" שחושף רבדים שונים של טבע, נוף והיסטוריה. שביל רקית בכרמל/איל שפירא
שביל רקית בכרמל. איל שפירא
מערת רקית. שימו לב לעיטור הרוזטה מעל לפתח/איל שפירא

שביל המגילות בים המלח: בעקבות ההיסטוריה

כמעט כולם יודעים שהממצא הארכיאולוגי הכי חשוב שהתגלה במאה ה-20 הוא המגילות הגנוזות של מדבר יהודה. הגילוי, שלעתים נדמה כמו סרט מתח ארכיאולוגי, התרחש ב-1947, כשרועה צאן מקומי מצא מגילות עור במערה ליד קומראן. מכאן החל סיפור גילוי המגילות לתפוס טוויסטים שונים בעלילה, וכיום רבות מהן שמורות היטב בהיכל הספר שבמוזיאון ישראל בירושלים.

מי שרוצים לראות בעיניים איך חיו בני כת האיסיים, שכתבו את המגילות וחיו בבדידות מזהרת ובסגפנות קיצונית במדבר יהודה, יגיעו אל גן לאומי קומראן. אבל אם אתם בעניין של לראות רקע נוסף לכל הסיפור הזה, טוב תעשו אם תצעדו ב"שביל המגילות", שנחנך בשנת 2017, ולפני כשנתיים שודרג והורחב. השביל ייקח אתכם לצד מצוק ההעתקים האדיר העוטף את ים המלח ממערב, ומציג את סיפור המגילות באמצעות שלטי הסבר מרתקים, מול כמה מהמערות שבהן נמצא חלק מהמגילות (שימו לב: אל המערות עצמן אי אפשר להיכנס).

ובגלל שחום הקיץ עדיין איתנו, שווה לגלות שאורך השביל הוא כקילומטר וחצי בלבד, וברובו הוא מישורי לחלוטין. לאורכו יש כמה נקודות תצפית מוצלות, שגם בהן שלטי הסבר ואיורים.

להגיע: "שביל המגילות" בווייז (סמוך לקיבוץ קליה). במקום ישנו שילוט עם מפת המסלול. אפשר לצעוד הלוך ושוב או לשלוח נהג תורן לנקודת הסיום בחנייה הדרומית של השביל. ניתן גם להגיע מהשביל אל גן לאומי קומראן או להתחיל ממנו. אורך המסלול כ-1.5 ק"מ ודרגת הקושי קלה. בימים חמים, מומלץ לבצע את המסלול מוקדם בבוקר או בשעות אחה"צ.

שביל המגילות בים המלח. איל שפירא
נחנך בשנת 2017, ולפני כשנתיים שודרג והורחב. שביל המגילות בים המלח/איל שפירא
שביל המגילות בים המלח. איל שפירא
שווה לגלות שאורך השביל הוא כקילומטר וחצי בלבד/איל שפירא

נחל עיט: אותן בריכות, שביל חדש

ובכן, עד כה דיברנו על מסלולים קלים עד קלילים. המסלול הזה יותר מאתגר, בעיקר בגלל ירידה (שהופכת לעלייה בדרך חזרה) תלולה. אז נכון, זה לא קל, אבל מצד שני - מדובר בירידה/עלייה קצרה. עניין של 10 דקות הליכה, כולל הפסקות התנשפות. בתמורה, תזכו ליהנות משתי בריכות עמוקות ומרעננות בנחל עיט שבגולן, שמלאות כל השנה. גם עכשיו, בסתיו.

כל הטוב הזה יגיע באדיבותו של שביל שסומן ממש לאחרונה כיוזמה של רשות הטבע והגנים - מחניון מפל עיט ועד בריכות המים, שנמצאת בעומק ערוץ קניוני פוטוגני להפליא. עד כה, היה צורך להיכנס למושב אניעם כדי לרדת לבריכות. כעת, השביל חולף לצד גדר היישוב, מחוץ לו, מה שמאפשר לכם ליהנות מעוד פיסה של טבע. זה המקום לדעת שנחל עיט הוא חלק משמורת טבע יהודיה, המהווה בית למינים רבים של בעלי חיים - מצבאים וזאבים, דרך עיטים ונשרים ועד חזירי בר ומיני דגים רבים.
קחו בחשבון שמדובר בשביל חשוף לשמש, אז קחו כובע, הרבה מים ועשו זאת מוקדם בבוקר או בשעות אחה"צ. אה, וגם בגד ים. חובה.

להגיע: בווייז "חניון מפל עיט". לא צועדים לכיוון המפל אלא עולים על שביל בסימון כחול שנע מערבה. בהמשך, השביל יוריד אתכם של בריכת מים בנחל עיט, ולאחריה ישנה בריכה נוספת. אורך המסלול: כ-1.8 ק"מ לכל כיוון. דרגת הקושי: קלה פלוס (למעט ירידה/עלייה קצרה אך מפרכת). זהו אינו אתר רחצה מוסדר והכניסה למים על אחריות המטיילים.

נחל עיט בגולן. איל שפירא
סומן ממש לאחרונה. נחל עיט/איל שפירא
נחל עיט בגולן. איל שפירא
במסלול תוכלו ליהנות משתי בריכות עמוקות ומרעננות/איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully