וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יורדים כמו פצצות מהשמיים": צפו בעיטי נחשים טורפים מכרסמים בצפון

עודכן לאחרונה: 6.9.2023 / 11:45

בתקופה זו, כשמדסקסים את השדות בארץ (עיבוד ראשוני של הקרקע), יוצאים נברנים מעל פני השטח - חגיגה לחיוואים (עיטי נחשים), שניזונים מהם. "הם יורדים עליהם כמו פצצות מהשמיים", אומר לירון שפירא שתיעד אותם נטרפים בעמק יזרעאל. צפו בסרטון

חיוואי בולע נברן שדה/צילום: לירון שפירא, החברה להגנת הטבע

בימים אלה ש"מדסקסים" (דיסוק או דיסקוס הוא עיבוד קרקע ראשוני בגידולי שדה) את השדות בארץ, יוצאים החוצה כל הנברנים, הנחשים ובעלי חיים ששוכנים תחת האדמה, בטח בקיץ החם.

לירון שפירא, רכז שמירת טבע במחוז צפון בחברה להגנת הטבע, אוהב לצאת לטבע חמוש במצלמתו ולתעד בעלי חיים מעניינים. לאחרונה הוא תיעד בסרטון חיוואי טורף נחש זעמן שחור בעמק יזרעאל, כפי שפרסמנו כאן, ועתה הוא תיעד מספר חיוואים שחגו באוויר וירדו לטרוף את עשרות הנברנים שיצאו החוצה כתוצאה מפעולת דסקוס האדמה.

"ברגע שחורשים שדה כזה, זו תופעה מדהימה של עשרות חיוואים שחגים באוויר, מלווים את הטרקטור ויורדים כמו פצצות מהשמיים לאכול את הנברנים", מסביר שפירא על התופעה שתיעד לאחרונה ביום צילום אחד, גם הוא בעמק יזרעאל.

חיוואי בולע נברן שדה. לירון שפירא, החברה להגנת הטבע
כשמדסקסים את השדות - זה הזמן שלהם. חיוואי בולע נברן שדה/החברה להגנת הטבע, לירון שפירא

נברנים - פריט חשוב בתפריט של החיוואים

לדבריו של שפירא, בשדות יש אוכל רב לנברנים, בעיקר נברן השדה - מין של מכרסם מממשפחת האוגרים - כך שהם נמצאים בהמוניהם בשדות ו"מתגלים" כשהופכים את האדמה. "למרות שהחיוויאי, ששמו הוא 'עיט נחשים' בעברית, טורף בעיקר נחשים, הוא ניזון גם מנברנים שמהווים פריט חשוב בתפריט שלו בעונה שהנחשים עוד מסתתרים", הוא אומר. שפירא מסביר שבשדות שמגדלים בהם מזון כמו חמניות, תירס וכדומה, מושכים את הנברנים, שמושכים את הנחשים, "וכשמדסקסים הכל יוצא החוצה, אפילו נחשים שהדסקוס הרג ואין צורך לחיוואי לעוט עליהם".

באחת התצפיות שתיעד שפירא, נראה שלאחד חיוואים יש עין אחת. "זה מעניין", הוא אומר, "כי הוא מאתר את הטרף וצולל עם עין אחת".

לדבריו, החייואי בולע את הנברנן בשלמותו, והנברנים הם בסיס מזון להרבה מאוד דורסים - אוח, ינשוף עצים ותנשמות - וכמובן הנחשים. "המכרסם הזה נמצא בכמות גדולה ומתרבה עקב החקלאות, ומדי כמה שנים יש רבייה גדולה כשיש שנה עם גידול חקלאי שהם מתבססים עליו - תירס, אספסת ועוד, ואז יש הרבה המלטות וולדות. החיוואי גורם לוויסות של הנברנים האלה", מסביר שפירא. "על הבסיס הזה קם הפרויקט של הדברה ביולוגית של תנשמות ברחבי הארץ, זאת כדי למנוע ריסוס, וכך הדורסים האלה מדבירים את הנברנים ללא שימוש בחומרים מזיקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully