וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רטוב למשפחות: מסלול של 500 מטרים בתוך מים צלולים ורדודים

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 13:55

עין דבשה (טחונת א-דרבשיה) שברמת הגולן, הוא מעיין שופע היוצר מסלול מקסים בתוך אפיק שמימיו זורמים כל השנה. מסלול של חצי ק"מ של הליכה מהנה בתוך פלג מים רדוד וצלול

מסלול מים, עין דבשה/צילום: טל פסס, החברה להגנת הטבע

נסעתם לעמק החולה בואכה רמת הגולן? הנה המלצה לטיול משפחתי וקליל אצל ה"אח של עין תינה" - עין דבשה (טחונת א-דרבשיה) - שהוא מעיין שופע היוצר מסלול מקסים בתוך אפיק שמימיו זורמים כל השנה. זוהי הליכה מהנה בתוך פלג מים רדוד וצלול וצמחיית נחלים אופיינית, תוביל אל מבנה הבזלת של טחנת הקמח, שנשתמר מהתקופה העות'מנית.

"אזור מעלה הכינרת והירדן עדיין מנותק ממערכת המים הארצית, למרות הקמת מתקני ההתפלה בישראל, וכל המים הנחוצים לחקלאות ולשימושים אחרים של היישובים נשאבים ישירות מהמעיינות ומהנחלים", מסביר שימי בנימין, מנהל ההדרכה בבית ספר שדה גולן-חרמונים של החברה להגנת הטבע. "צריכת המים האינטנסיבית הזו מייבשת ומצמצמת את המעיינות והנחלים ויוצרת פגיעה אנושה במערכות הטבעיות וביכולת ליהנות מהן - מה שהוביל למאבק בהובלת החברה להגנת הטבע בדרישה לחבר את האזור למערכת המים הארצית ולשחרר לאלתר את מי המעיינות לזרימה טבעית בנחלים - מאבק שעדיין בעיצומו".

עין דבשה. דנה טבצ׳ניק, החברה להגנת הטבע
מעיין שופע היוצר מסלול מקסים. עין דבשה/החברה להגנת הטבע, דנה טבצ׳ניק
עין דבשה. בית ספר שדה גולן-חרמונים, החברה להגנת הטבע
הליכה מהנה בתוך פלג מים רדוד וצלול וצמחיית נחלים אופיינית/החברה להגנת הטבע, בית ספר שדה גולן-חרמונים

מה עושים?

נחצה את הכביש בבטחה ונעבור שער בקר (יש להקפיד לסגור אותו בחזרה - פרות רועות בשטח). שילוט במקום יכוון אל תחילת המסלול. נפנה שמאלה ונעלה במקביל לצינור בתוך המים שמגיעים בערך עד הקרסוליים. נעבור מעבר בקר נוסף, ולאחר מספר מטרים נפנה שמאלה ונחצה את שיחי הפטל עד שנגיע לטחנת קמח מימין. מגג טחנת הקמח יש תצפית נהדרת ויש לעלות מזרחית לטחנה בזהירות. מטחנת הקמח אפשר לחזור באותה הדרך שהגענו, ויש אפשרות לחזור דרך שביל יבש - צפונית לטחנת הקמח ומוביל לכביש. השביל היבש לא מגיע לחניה ההתחלתית, אלא 300 מטר צפונית לה.

אל טחנת הקמח ניתן להגיע גם ישירות ברכב. לשם כך יש לנסוע 350 מטר נוספים, לפנות ימינה ולנסוע כ-350 מטר נוספים (המסלול יתעקל ימינה). מחנים את הרכב וניגשים ברגל אל הטחנה.

עין דבשה. לירון שפירא, החברה להגנת הטבע
הליכה בתוך פלגי מים נעימים/החברה להגנת הטבע, לירון שפירא

מה עוד חשוב לדעת?

טחנות קמח: בערוצי נחלים שונים, בעיקר בצפון הארץ (אך לא רק שם) ניתן למצוא טחנות קמח רבות. טחנות קמח אלו הופעלו בכוח המים. מבנה הטחנה חולק לשתי קומות: בקומה התחתונה נמצא גלגל הכפות, אותו הניעו המים שהגיעו מהארובה שבצד המבנה. הקומה העליונה שימשה לטחינה ובה נמצאו אבני הריחיים. מי הנחל או המעיין הוסטו לאמת מים, שהובילה בעוצמה את זרם המים לארובה. המים גלשו מהארובה ופרצו מתוך פתח צר לקומה התחתונה של הטחנה. סילון מים חזק, הפעיל את גלגל הכפות שהיה מחובר בציר אנכי לאבני הריחיים, שמוקמו בקומה העליונה. הטוחן שעמד בקומה העליונה שפך את גרעיני החיטה למשפך שהוביל לאבני הריחיים, שהונחו אחת על השנייה. בעזרת סיבובם של האבנים ומשקלם נטחנו גרעיני החיטה וכך נוצר הקמח. חשוב לציין, כי טחנת הקמח של עין דבשה שופצה ושוקמה בשנות ה-80 על ידי חבר קיבוץ גונן, ומטופחת היום על ידי חבורת צעירים שלקחו משימה זו על עצמם באהבה.

מעיין עין דבשה בעמק החולה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
אורך המסלול כ-500 מטרים הלוך חזור/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

לטיול יצאנו

עונה מומלצת: קיץ, סתיו ואביב
מתאים בעיקר: משפחות
אורך המסלול: כ-500 מטרים הלוך חזור
הערכת זמן הליכה: חצי שעה
סוג המסלול: הלוך חזור
מאפיינים נוספים:
- ההליכה באפיק על חלוקי אבן, הליכה עם נעליים בלבד
- עומק המים המקסימלי - עד הברך
- חלק מהמסלול עובר דרך שיחי פטל דוקרניים.
- מי הנחל קרים
- המסלול אינו מוצל
- מגרש חניה קטן, יש צורך בחציית כביש

איך מגיעים:
נקודת התחלה וסיום: עין דבשה
בוויז: "עין דבשה"
בצומת גדות על כביש 91, פונים צפונה לכביש 918 כ-6 קילומטרים ומעט לאחר סימון הקילומטר ה-24, מחנים את הרכב במפרץ חניה קטן בצד שמאל של הכביש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully