וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עין תינה: מפל המים שנראה כאילו יוצא מעץ תאנה

עודכן לאחרונה: 21.7.2023 / 10:41

בשיפוליו המערביים של הגולן נובע מבין שכבות בזלת מעיין עין תינה (התאנה) ויוצר מפל, באמצעות צינורות מלאכותיים אומנם, עד שנדמה שהמים פורצים מהעץ. מסלול מים נהדר לכל המשפחה

טיול מים עין תינה ועין דבשה/צילום: איל שפירא

הנה לכם טיול משפחתי רטוב נהדר לקיץ: עין תינה, הנקרא גם עין נוטרה, הוא מעיין הנמצא בשיפוליה המערביים של רמת הגולן ונובע מבין שכבות של אבני בזלת ופורץ למטה כמפל, באמצעות צינורות מלאכותיים, עד שנדמה שהמים פורצים מהסלע.

אפשר לשכשך במעיינות של תחילת המסלול לצד חורשת אקליפטוסים, להמשיך בהליכה בנחל דרך צמחיית נחלים, ולטפס עד להפתעה של סוף המסלול, המפל, או נכון יותר מקלחת של מספר מפלים שמשפריצים מהצינורות, מול הנוף המרהיב של עמק החולה. ביקשנו ממדריכי בית ספר שדה גולן-חרמונים של החברה להגנת הטבע להמליץ לנו על המסלול.

עין תינה. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
לשכשך במעיינות של תחילת המסלול לצד חורשת אקליפטוסים. עין תינה/החברה להגנת הטבע, דב גרינבלט

מה עושים?

מחניון הרכבים נתחיל ללכת בדרך עפר יבשה המסומנת בירוק, כ-500 מטרים עד לחורשת אקליפטוסים, שם נמצאים המעיינות, בהם ניתן לשכשך. מכאן המסלול הופך לרטוב, ניכנס אל המים הרדודים ונתחיל ללכת ולעלות נגד כיוון הזרימה. בשלב מסוים, בעיקר בקיץ, המסלול הופך ליבש, אך הקטע המעניין עוד לפנינו, ושווה להמשיך: מטפסים על אבני בזלת בעלייה מתונה יחסית, דרך מינהרת קנים, מטרים ספורים אחריה נבחין במפל שנראה כאילו הוא יוצא מעץ התאנה. מבט מקרוב יותר יגלה לנו שמדובר במי צינור היוצאים מבריכת בטון עליונה, הלוכדת את מי הנביעה. לאחר שנהנינו במפל, נחזור בשביל הירוק כלעומת שבאנו, או נרד עם כיוון המפל על הסלעים לכיוון הסימון הכחול, נפנה שמאלה ונעשה סיבוב קטן עד לחבירה לסימון הירוק.

עוד בוואלה!

נחל פארעם: נחנך המסלול המשפחתי החדש בצפון

לכתבה המלאה
עין תינה. נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
שמו של עין א-תינה מגיע מעץ התאנה הנמצא במקום פריצת המים במעיין/רשות הטבע והגנים, נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים

מדוע נובעים המים במעיין?

מקור שמו של עין א-תינה מגיע מעץ התאנה הנמצא במקום פריצת המים במעיין. עין תינה נמצא בשוליים המערביים של רמת הגולן והוא אחד מכמה מעיינות ומקורות מים המכונים "מעיינות הדופן". זהו מעין קילוח הנובע בין שכבות הבזלת שכיסו את הרמה. קילוחי הלבה זרמו מהרי הגעש, כאשר בין קילוח לקילוח הייתה הפסקה של שנים רבות. על השכבה התחתונה של הקילוח הצטברה שכבת קרקע הנקראת פלאוסול. כאשר הגיע הקילוח הבא, הפלאוסול הפך להיות שכבה אטימה למים בשל הלבה החמה והרטיבות. מי הגשמים חלחלו דרך שכבת הבזלת העליונה החדשה הסדוקה עד לשכבת הפלאוסול האטימה, שם הם מצטברים עד שהם פורצים החוצה דרך חזית הסלע, וזוהי הנביעה.

טיול עין תינה בעמק החולה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
עין תינה הוא מעין קילוח הנובע בין שכבות הבזלת אשר כיסו את הרמה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

לטיול יצאנו

למי מתאים: בעיקר למשפחות
עונה מומלצת: אביב, קיץ
אורך המסלול: כ-1.2 ק"מ
זמן הליכה: כשעה
סוג המסלול: הלוך-חזור
חשוב לדעת: בחורף המסלול חלקלק וההליכה מסוכנת. אין לשתות את מי המעיין. המסלול חשוף לשמש.
נקודת התחלה וסיום: חניון עין תינה
בוייז: חניון עין תינה
למגיעים מדרום: בצומת מחניים (כביש 90) נפנה ימינה (מזרחה) לכביש 91 עד צומת גדות. בצומת גדות נפנה שמאלה (לכיוון צפון) לכביש 918. נעבור את גשר הפקק, וכחמישה ק"מ לאחריו נראה כביש עפר הפונה ימינה. שם נמצא החניון (מכונית גבוהה יכולה לנסוע בדרך עפר דרומה עד החורשה אליה זורם הערוץ. לא מומלץ לרכב נמוך).
למגיעים מצפון: בצומת הגומא נפנה שמאלה (מזרחה) לכביש 977, ומשם נמשיך ימינה (דרומה) בבריכות הדגים של קיבוץ להבות הבשן לכביש 918, נעבור את גונן ולאחר 10 ק"מ נראה כביש עפר הפונה שמאלה, שם נמצא החניון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully