וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לטבול בכולם בטיול אחד: 3 מעיינות מעולים בהרי ירושלים

עודכן לאחרונה: 27.7.2023 / 13:03

עשרות מעיינות קרירים, נעימים וקרובים לביקור נמצאים בהרי ירושלים. בחרנו שלושה - עין קובי, עין לבן ועין תנור - שטובים למיטיבי לכת וגם לכאלה שרוצים להגיע עם הרכב עד למים

עין קובי, פארק מנחם בגין/צילום: איל שפירא

אזור הרי ירושלים הוא פנינת טבע יפהפייה המלאה במסלולי טבע מדהימים, היסטוריה של התיישבויות עתיקות ופריצת הדרך לירושלים במלחמת העצמאות, וכמובן - עשרות מעיינות קרירים, נעימים ומושלמים לביקור בקיץ חם שכזה, ביניהם כאלה מוכרים יותר ומוכרים פחות.

יובל דגן, מדריכה בבית ספר שדה שקמים של החברה להגנת הטבע, מוסיפה כי הרכס של הרי ירושלים, הבנוי כצורה של כף יד פתוחה המתחילה מירושלים וממשיכה מערבה בשלוחות הרים שמופרדות בנחלים, מורכב משכבות שונות של סלע. "במקומות בהם שכבת סלע חדירה למים פוגשת שכבת סלע אטומה, נוצר מעיין שכבה וממנו פורצים מים החוצה. בתקופות עבר המעיינות שימשו להשקיית חקלאית בשיטת חקלאות שלחין, וכיום משמשים לבילוי ולרווחת המטיילים המגיעים לאזור. בעוד שבאזור ההרים נראה צמחיית חורש קלאסית של אורנים, אלונים ואלות, בסביבת המעיינות נזכה לראות גם צמחייה שנפוצה יותר באזורים רווי מים, כמו התאנה", היא אומרת.

לעוד מקומות רטובים בארץ - היכנסו למדריך המעיינות של וואלה!

מעיין עין לבן, ירושלים 19 באפריל 2021. ראובן קסטרו
בתקופות עבר המעיינות שימשו להשקיית חקלאית. עין לבן/ראובן קסטרו

עין קובי

עין קובי הוא מעיין חפור בתוך האדמה הנמצא בקרבת היישוב מבוא ביתר, במקום יש חניון לילה מסודר עם שולחנות ופחי זבל (ללא שירותים) וחנייה. למעיין ניתן לרדת במדרגות המובילות אליו ישירות או בסולם, הממשיך בתעלה קטנה עם מים עד אשר מתחברת למעיין. המעיין נמצא בחדר חשוך (יש להביא פנסים) עם מעקה שניתן להחזיק בו. למי שרוצה לצאת לטיול, אפשר לצאת מהמעיין למסלול נחל רפאים דרך ירידה בסימון שביל ישראל עד אשר הוא מתפצל לשביל אדום העוקב לאורך תוואי הנחל עד אשר מגיע לגשר רפאים, מעליו יש חנייה בה ניתן להשאיר רכב להקפצה.

עוד בוואלה!

שביל המעיינות: לא חייבים לנסוע לצפון כדי לטבול

לכתבה המלאה

לטיול יצאנו

רמת קושי: בינוני- קשה (לא חייבים ללכת כדי להגיע למעיין)
אורך המסלול: כ-8 קילומטרים
למי מתאים: משפחות ואנשים אוהבי טבע
תקופה מומלצת: אביב, סתיו
נגישות: ניתן להגיע עם כל רכב (אם יוצאים למסלול יש להשאיר רכב בנקודת סיום), הירידה למעיין עצמו והמסלול אינם נגישים לבעלי כיסאות גלגלים.
ציוד נדרש: כובע, מים, מפת סימון שבילים, פנסים
מקלידים בווייז: עין קובי (לנק' סיום יש לרשום גשר רפאים)

עין קובי פארק מנחם בגין. צילום:  איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
ניתן לרדת במדרגות המובילות אליו ישירות או בסולם. עין קובי/מערכת וואלה! NEWS, צילום: איל שפירא
עין קובי פארק מנחם בגין. צילום:  איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
המעיין נמצא בחדר חשוך (יש להביא פנסים)/מערכת וואלה! NEWS, צילום: איל שפירא

עין לבן

עין לבן - מהמרשימים והיפים שבהרי ירושלים, ונמצא ברכס לבן הסמוך לגן החיות התנכ"י והאקווריום. ניתן להגיע אליו בחינם ברכב לחנייה מסודרת, ממנה עולים במדרגות לשני מעיינות ששופצו ממש זה עתה, ומעיין שלישי שנמצא בבנייה. המעיינות מסודרים ורחבים ונשקף מהם נוף מהמם להרי ירושלים. בעבר היו תוכניות בנייה באזור רכס לבן אבל פעילים מהארגונים הירוקים השונים התנגדו לתוכנית ולאחר מחאה ארוכה המקום הוכרז כשמורת טבע. מעין לבן ניתן לצאת למגוון מסלולי הליכה - לכיוון יער עמינדב, עין איתמר, ומסלול קצר המסתיים בעין חיניה, גן לאומי של רשות הטבע והגנים שהכניסה אליו בתשלום.

לטיול יצאנו

רמת קושי: אין
למי מתאים: משפחות ואנשים אוהבי טבע
תקופה מומלצת: כל עונות השנה
נגישות: ניתן להגיע עם כל רכב, העלייה למעיין מונגשת
ציוד נדרש: כובע ומים.
מקלידים בווייז: שמורת טבע עין לבן

מעיין עין לבן, ירושלים 19 באפריל 2021. ראובן קסטרו
מהמרשימים והיפים שבהרי ירושלים. עין לבן/ראובן קסטרו
רכס לבן ועין לבן, 16 ביוני 2020. ראובן קסטרו
המעיינות מסודרים ורחבים ונשקף מהם נוף להרי ירושלים/ראובן קסטרו

עין תנור

עין תנור - נקבת מעיין שנחפרה על מנת להגדיל את אספקת המים לתושבי האזור בתקופות קדם, וכיום מאפשרת בילוי קריר למטיילים באזור. המעיין חבוי בין עצי תאנה ומהווה חלק ממסלול המתחיל בחורבת חנות - חורבה מרתקת עם שרידי פסיפס, בית מרחץ וגת עם חנייה מסודרת, ויורד בשביל שחור ואדום עד לפיצול שבילים אדום וכחול, ממשיכים שמאלה בשביל עפר בסימון אדום עד שרואים מצד שמאל ירידה בין העצים, יורדים למטה ומצד שמאל ישנו צינור גדול המונח בין העצים, ומתחתיו חבויה הנקבה.

דרך הגעה נוספת היא מהיישוב מטע - מתחברים מהיישוב לסימון שביל ישראל וכחול, והולכים מערבה (כשסימון שביל ישראל לכיוון דרום) עד אשר מגיעים למטע יפיפה של דקלים ואחריו פינת ישיבה מוצלת בצל עץ שכוב גדול. ממשיכים משם על שביל ישראל בסימון אדום עד שמגיעים לירידה לנקבה. הנקבה עצמה באורך של כ-20 מטר ובתוכה נביעה של מים קרירים המגיעים עד לגובה הקרסול. לידה ישנן פינות ישיבה מועטות לצל עצי התאנה. לניקבה עצמה יש להביא פנסים.

אפשר לעשות את המסלול בצורה מעגלית גם מכיוון מטע וגם מכיוון חורבת חנות, הדרך מכיוון מטע היא נוחה יותר (שביל עפר) אך ארוכה יותר ואינה מוצלת, בעוד שהדרך מכיוון חורבת חנות תלולה יותר, אך קצרה ומוצלת ברובה. ההמלצה שלנו היא להשאיר רכב בישוב מטע, ולעשות את המסלול מחורבת חנות דרך המעיין ולסיים במטע.

לטיול יצאנו

רמת קושי: קלה
אורך המסלול: כ-2 קילומטרים
למי מתאים: משפחות ואנשים אוהבי טבע
תקופה מומלצת: כל עונות השנה
נגישות: אין נגישות לכלי רכב ולבעלי מוגבליות
ציוד נדרש: כובע, מים, מפת סימון שבילים, פנסים
מקלידים בווייז: חורבת חנות/ היישוב מטע (כדאי לחנות בסמוך ליציאה מהיישוב לכיוון השביל

הכניסה לנקבת עין תנור. ליבי כפרי, החברה להגנת הטבע
נקבת מעיין שנחפרה על מנת להגדיל את אספקת המים. הכניסה לנקבת עין תנור/החברה להגנת הטבע, ליבי כפרי
ילד יחף עם פנס ראש בניקבת עין תנור. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
הנקבה באורך של כ-20 מטר ובתוכה נביעה של מים קרירים/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully