וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארכיאולוגים מצאו הוכחה לקיומה של העיר הויקינגית שהייתה אמורה להיות רק אגדה

עודכן לאחרונה: 18.8.2023 / 0:24

האם הראיות הללו באמת מצביעות על "ניו יורק מימי הביניים" שאבדה מזמן? ארכיאולוג מאמין שמצא עדויות לעיר הוויקינגית "ג'ומסבורג" על אי פולני בים הבלטי. הוא טוען שגילה שרידים של מבצר עתיק, אם כי רבים עדיין מאמינים שהעיר הזאת מעולם לא הייתה קיימת

מרכז המבקרים "עבדים וויקינגים" בעיירה הפולנית וולין/CentrumSlowianiWikingow

ארכיאולוג טוען שמצא שרידים של מבצר עתיק על אי פולני בים הבלטי - המהווים עדויות שהייתה קיימת שם העיר הוויקינגית "ג'ומסבורג", שעד כה נחשבה בעיני רבים כמיתית ואגדה בלבד.

הוויכוח המסעיר סביב קיומה הפוטנציאלי ומיקומה האפשרי של עיר ויקינגית מרכזית מהמאה ה-10 עלה מחדש, הודות למגדל תצפית על אי פולני בים הבלטי. ההיסטוריה של חיי הוויקינגים נקברה ברובה, בין אם פיזית או פיגורטיבית, אולם פרויקט בנייה פשוט להקמת מגדל תצפית חדש בפארק ציבורי באי הפולני וולין חשף אובייקטים חדשים. האובייקטים הללו מצביעים (לכאורה) על קיומה של עיר מהמאה ה-10 - לפחות לטענת האיש שמצא אותם.

כשאיים פולניים מתחילים לחשוף אובייקטים המרמזים על קיומה של עיר מהמאה ה-10 - חוקרי הוויקינגים מתלהבים, בידיעה שהעיר האולי-אמיתית-אולי-מיתולוגית, ג'ומסבורג, עשויה להיות חלק מהמשוואה. "זה מאוד מרגש", אומר וויצ'ק פיליפוביאק, ארכיאולוג באקדמיה למדעים של פולין שעובד על הפרויקט, ל- New York Times, "זה יכול לפתור תעלומה של יותר מ-500 שנה אחורה: היכן נמצאת ג'ומסבורג?".

בעיירה הפולנית וולין יש מרכז מבקרים בו משחזרים את חיי הויקינגים:

ג'ומסבורג, שנחשבת לחלק מרכזי בהיסטוריה הוויקינגית, הופיעה לראשונה בטקסטים מהמאה ה-12, אולם המיקום המדויק שלה מעולם לא התגלה. זה גרם לחלק מהאנשים להאמין שג'ומסבורג היא לא יותר מאשר אוסף של סיפורים - עיר מיתולוגית מיתית המתוארת כמבצר בשילוב עם אזור מסחר הומה.

אם היא אמיתית, ג'ומסבורג שימשה כתחנת מסחר שאירחה ויקינגים, גרמנים וסלאבים - כולם קבוצות אנשים בעלות קשרים היסטוריים לאזור. קרולינה קוקורה, מנהלת המוזיאון להיסטוריה של וולין, אמרה ל"ניו יורק טיימס" שהעיר הזו הייתה "ניו יורק של ימי הביניים על הים הבלטי". כמובן, זה רק אם היא באמת הייתה קיימת מחוץ לאזכורים בטקסטים עתיקים של ויקינגים. עם זאת, הטקסטים הללו מציגים ישוב תוסס עם אלפי תושבים, מבצר צבאי ומזח כדי לאפשר לספינות ויקינגיות מקום לחדש מלאי ולנוח.

עוד בנושא:
אז כל מה שחשבנו על הויקינגים הייתה טעות? ההיסטוריה האמיתית נחשפת

נחשפה החאליסי האמיתית? עדות ראשונה אי פעם ללוחמת ויקינגית

אם פיליפוביאק אכן מצא את מה שהוא מאמין שהם שרידים של המבצר המקורי, זה בהחלט ייחשב ליותר מסתם מזל טוב. חפירות כבר התקיימו ברחבי האי - כולל בחלקים אחרים של הפארק - וחלקן במטרה מפורשת לחשוף את ההיסטוריה הוויקינגית - אולם ללא הצלחה. מציאת אלמנט היסטורי מרכזי שכזה בנקודה זו תציע שפע של מחקר חדש.

זה יכול גם למשוך עניין ציבורי נוסף - הציוויליזציה הוויקינגית ממשיכה לסקרן את העולם ומציאת אזור עתיק זה של ויקינגים עשוי להביא לפריחה של התיירות באזור. "ויקינגים הם סקסיים ומושכים הרבה עניין", אומרת אווה גריבובסקה, ראש עיריית וולין, לניו יורק טיימס, "בכל מקום כאן יש פיסת היסטוריה".

לכן היא בטוחה שחשיפה של חפצים ויקינגיים בפארק ציבורי באי בים הבלטי עשויה לפתוח נישה חדשה למשיכת מבקרים - ובכן, אם הכל כמובן יתגלה כאמיתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully