וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפורו של הדייג שנבלע על ידי לווייתן ושרד הפך לסרט: "בהתחלה לא האמנו לו"

20.7.2023 / 13:31

מייקל פקרד צלל בחופי מסצ'וסטס בחיפוש אחר לובסטרים כשלפתע מצא את עצמו בפיו של לווייתן גדול סנפיר. בנס הוא הצליח לצאת משם ללא פציעה משמעותית. כעת סיפורו הופך לסרט דוקומנטרי מעורר השראה

הטריילר לסרט הדוקומנטרי על הדייג שנבלע ע"י לוויתן - In the Whale/FilmFreeway

דייג לובסטרים מארצות הברית צלל בחופי קייפ קוד, מסצ'וסטס, כשלפתע מצא את עצמו בפיו של לוויתן גדול סנפיר. רגע לפני שנפרד מן העולם, הלוויתן פלט אותו - כשהוא סובל אך ורק מפציעות קלות ברגליו. כעת סיפורו עוצר הנשימה הופך לסרט תיעודי מעורר השראה.

ה"סבא ג'פטו" או "יונה הנביא" שלנו, מייקל פקרד, מצא את עצמו בסיטואציה המסוכנת ביוני 2021 ומאז העניק סדרה של ראיונות לכלי תקשורת שונים על האירוע שכמעט הוביל למותו. הוא סיפר שבעת צלילה מול חופי קייפ קוד, 14 מטרים מתחת לפני המים, הוא הרגיש כאילו משאית במשקל 100 טון מתנגשת בו. בתחילה הוא חשב שמדובר בכריש עמלץ לבן גדול הנפוץ באזור, אך מהר מאוד גילה שמדובר באחד היצורים החיים הגדולים ביותר על פני כדור הארץ - לווייתן גדול סנפיר.

מייקל פקרד, דייג לובסטרים שנפלט מלוע של לווייתן, בבית חולים, יוני 2021. באדיבות המשפחה
מייקל פקרד, דייג הלובסטרים שנפלט מלוע של לווייתן, בבית חולים, יוני 2021/באדיבות המשפחה

"הייתי לכוד שם במשך 30-40 שניות בערך, בתוך הפה שלו. כן, הייתי משוכנע שאני הולך למות באותו יום", הוא סיפר בשרשור "שאל אותי מה שאתה רוצה" ברדיט. בריאיון ל"קייפ קוד טיימס" הוא הוסיף: "צללתי לי ופתאום הרגשתי את הדחיפה הענקית הזו - והדבר הבא שקרה זה שנהיה שחור לגמרי. יכולתי להרגיש שאני זז ויכולתי להרגיש את הלוויתן לוחץ עם השרירים בפה שלו".

פקרד היה אז בן 56 ובתחילה חשב שהוא נמצא בפיו של כריש לבן גדול, אך כשלא הרגיש שיניים ולא סבל מפצעים קשים - הוא הסיק שמדובר בלוויתן. הוא הוסיף: "לפתע הבנתי: 'אלוהים אדירים, אני בפה של לוויתן'". פקרד נאבק בניסיון למצוא את מכשיר הנשימה שלו בחשיכה המוחלטת: "הייתי לגמרי בפנים. היה חשוך לגמרי. חשבתי לעצמי: 'אין סיכוי שאצא מפה בחיים. סיימתי, אני מת'. כל מה שיכולתי לחשוב עליו זה הבנים שלי - הם בני 12 ו-15".

עוד בנושא:
לווייתן גדול סנפיר תועד מטביע סירה: "הסירה עפה, לא האמנתי שתצליח לצוף"

חוקרים המומים מלווייתן גדול-סנפיר עצום שנמצא בלב יערות האמזונס

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מומחים סבורים שהתקרית הייתה תאונת מקרית, כי לווייתנים גדול סנפיר אינם תוקפניים כלפי בני אדם. זה מציב אותם בקטגוריה שונה מזו של אורקות, שבילו את המחצית הראשונה של 2023 ב"נקמה באנושות". גדול הסנפיר הוא לווייתן עצום: אורכו של פרט בוגר נע בין 10 ל-16 מטרים ומשקלו הממוצע הוא כ-27 טונות. יחד עם זאת, לפי ארגון בריטי ללא מטרות רווח לשימור לוויתנים ודולפינים, קוטר הגרון של לווייתן גדול סנפיר הוא רק 38 סנטימטרים - בקושי רחב מספיק כדי שבני אדם יחליקו מטה. זו גם הסיבה שרבים לא האמינו לו בהתחלה כשסיפר מה שקרה לו.

ג'ואק רובינס, מנהל "לימודי לווייתן גדול סנפיר" במרכז לחקר החוף בפרובינסטאון, אמר: "בהתבסס על מה שתואר כאן, זו כנראה טעות - תאונה של הלווייתן". כאשר לווייתן גדול-סנפיר פותח את פיו כדי לאכול, הוא מתנפח החוצה כמו מצנח, חוסם את הראייה של החיה - וזו הסיבה שרבים מהם כל כך מסתבכים בציוד דיג בפיהם ובלסתותיהם, לדברי רובינס.

ככה זה נראה כשלוויתן גדול סנפיר יוצא לאכול

זה לא הפעם הראשונה שפקרד מצא את עצמו קרוב למוות. הצוללן הצליח לשרוד התרסקות מטוס בקוסטה ריקה ב-2001 בנסיבות מופלאות. בהתרסקות, שבה נהרגו שלושה בני אדם, פקרד ספג "פציעות קשות בפנים ומספר עצמות שבורות בזרועותיו וברגליו". רופא שטיפל בניצולים אמר אז לסוכנות הידיעות AP: "הם לא היו שורדים עוד לילה שם".

לגבי בליעת הלוויתן - פקרד לא ספג פציעות חמורות ואמר שהוא נותר עם "נזק לרקמות הרכות, שום דבר רציני".

"בתוך הלוויתן": סיפור הישרדותו הופך לסרט

סיפור הישרדותו עוצר הנשימה של פקרד מתועד בסרט דוקומנטרי חדש, "בתוך הלוויתן", שהוקרן בבכורה בפסטיבל הסרטים פרובינסטאון ב-16 ביוני. הסרט התיעודי בוים והופק ע"י אחד העיתונאים שצללו לתוך סיפורו של פקארד בסדרת מפגשים.

כתב הסביבה של "בוסטון גלוב", דייוויד אייבל, נשלח לפרובינסטאון "כדי להפריך את הסיפור המזויף הזה" עבור הבוסטון גלוב. הוא ראיין אנשים רבים - כולל פקרד ואמו - והאזין להקלטות המשטרה. "הייתה לי את המשימה הקשה מאוד לחזור לעורכים שלי כדי לומר להם ש'אני מצטער שהדעה הקדומה שלכם התבררה כלא נכונה'", אמר אייבל.

הסרט "בתוך הלווייתן" (In the Whale) יצא מאותם מפגשים, אך הוא לא מספר רק את סיפור המפגש עם הלווייתן - אלא גם את סיפורו של פקרד שעבר לחיות בקייפ קוד כשהיה בן 10, גדל עם אם חד הורית בפרובינסטאון - ומצא בדיג לובסטרים אושר וקריירה.

"ככל שהפקת הסרט נמשכה זה הפך להיות הרבה יותר אישי", אמר פקרד, "חשבתי שזו תהיה מורשת נפלאה עבור הילדים והנכדים שלי... זה פשוט סרט יפייפה שאנשים יכולים לזכור אותי לפיו".

עבור אייבל, החוויה של פקרד הייתה יותר מסיפור הישרדות. "אני אוהב לחשוב על הסרט הזה כעל סיפור אהבה", אמר אייבל, "זה סיפור על אהבתו של דייג לים, אהבתו של דייג להיות בתוך המים ומעל - ובסופו של דבר אהבתו של אדם למשפחתו, לילדיו, לאמו, לאשתו".

מאז המפגש עם הלוויתן, פקרד ממשיך לצלול אחר לובסטרים במקום להשתמש במלכודות. "זה מוציא אותי מהעולם הזה אל מקום אחר לגמרי", אמר פקרד, "כשאני הולך לעבודה, אני לא נכנס למכונית בכביש מהיר, אני צולל מתחת למים. כלומר, מה יותר טוב מזה? כל יום אני מצפה לצלילה מתחת למים".

זה כבר קרה בעבר? בערך

למעט סיפור יונה הנביא, ישנו רק מקרה אחד נוסף של בליעת בני אדם בידי לווייתן שתועד בהיסטוריה. בשנות התשעים של המאה ה-19,דווח שג'יימס ברטלי נבלע על ידי ראשתן גדול-ראש בעת מסע ציד לווייתנים ליד איי פוקלנד. באופן לא ייאומן, גם הוא הצליח לשרוד את המפגש - אולם אמינות הסיפור שלו מוטלת עד היום בספק.

סיפורו של דייג ספרדי בן 56 בשם לואיג'י מרקז שטען שנבלע על ידי לוייתן וחי בבטנו במשך שלושה ימים דווח בהרחבה בעולם בשנת 2016, אולם התברר בפייק ניוז והופרך על ידי האתר snopes, שהסביר שב-2 בספטמבר 2016, אתר האינטרנט הפסבדו-מדעי/רוחני Spirit Science היה הראשון שדיווח על הדייג הספרדי שנבלע על ידי לוויתן והתגורר בבטן שלו במשך שלושה ימים לפני ש"נשטף" החוצה וחזר לחיי היומיום שלו. לפי Spirit Science, הסיפור הגיע אליהם מאתר האינטרנט The Hearty Soul, שנראה כאתר קליקבייט המוקדש ל"תרופות בריאות טבעיות" (עם כותרות כמו "10 צמחים שמושכים אנרגיה חיובית ומשמחים אותך באופן מיידי"). גם הם התברר העתיקו את הסיפור מאתר אינטרנט הודי שתייג אותו כסיפור מזוייף.

המאמר הציג תמונה של גבר ללא חולצה שלטענתו הוא לואיג'י - אבל זה לא הוא. האיש שבתמונה נקרא למעשה מייק והתמונה לקוחה מתוך סרטון יוטיוב משנת 2015 בו מייק מדגים את הפיכת בגד הים שלו למתקן ציפה.

אמנם ניתן להעלות על הדעת שלווייתני שיניים כמו ראשתן גדול-ראש יכולים פיזית לבלוע אדם, הישרדות ממושכת בתוכו היא מאוד לא סבירה. הנושא טופל בפרק של תוכנית הפודקאסט של ה-BBC
Naked Scientists על ידי הביולוגית הימית הלן סקיילס, שאמרה שאפילו במקרה שנבלעת על ידי לוויתן והצלחת להתתחמק משיניו וממערכת העיכול שלו - אין מספיק אוויר לנשימה בתוכו כדי להשאר בחיים בבטנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully