וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחל שיח: מסלול קצר ומרענן אל המעיין של חיפה

שחף רטר

6.7.2023 / 15:42

נוף נפלא של חורש ים תיכוני והים התיכון, מנזר כרמליטי מרתק שנגלה ליד מעיין קדום, בוסתן שנטעה משפחה ב-1930 ונביעה לטבילה מרעננת - נחל שיח בחיפה הוא מסלול של 1.5 ק"מ שמומלץ כל השנה, ובייחוד בתקופת הקיץ החמה

מעיין אלרואי/צילום: איל שפירא

ממש בלב העיר חיפה נמצא מסלול הליכה מדהים ביופיו - נחל שיח הוא מסלול מושלם שלא צריך להתרחק מדי כדי לחוות את הצד הפראי והיפה של הכרמל.

לדברי שחף רטר, מנהלת בית ספר שדה חוף הכרמל של החברה להגנת הטבע, המסלול מספק לצועדים בו נוף נפלא של חורש ים תיכוני ולקראת סופו ניתן להשקיף אל הים התיכון. בדרך נעבור ליד אתר היסטורי של מנזר כרמליטי ומרתק שנגלה ליד מעיין קדום. המסלול משלב בין מקורות מים מזמינים המגיעים מן הנביעה, אתרים היסטוריים ומעניינים לנופים מופלאים של הכרמל וחופו.

קיפודנים בנחל שיח. שחף רטר, החברה להגנת הטבע
לחוות את הצד הפראי והיפה של הכרמל. קיפודנים בנחל שיח/החברה להגנת הטבע, שחף רטר
עין משוטטים בנחל שיח. שחף רטר, החברה להגנת הטבע
שמו ניתן לו לכבוד "אגודת המשוטטים", שהיתה חלוצת תרבות הטיולים בארץ. עין משוטטים/החברה להגנת הטבע, שחף רטר

סיפור דרך

מתחילים את המסלול ברחוב לוטוס 5 בחיפה. בתחילת המסלול שלט חום - "נחל שיח", מפנה לדרך מבוטנת המובילה לגרם מדרגות, איתו יורדים מתוך העיר אל תחילת המסלול המסומן בסימון שבילים שחור (לבן-שחור-לבן) למטה. לאחר ירידת המדרגות ממשיכים ישר אך נצמדים לצד שמאל שם תעברו ליד גן ילדים. ניכנס לטבע, ציוצי ציפורים, ריחות של מרווה, צל של אלונים, לא שומעים יותר מכוניות ולמרות שאנחנו בעונה היבשה - בדיוק כמו שמובטח בשיר ההר ירוק כל ימות השנה ואנחנו נכנסים לחורש מצל וקריר עם בריזה וריח ים. לאחר מכן, לא לפספס את הפנייה ימינה עם סימון השבילים השחור. נמשיך עם הסימון השחור בירידה מתמשכת.

אם נסתכל מקרוב על המסלע במסלול נראה שהמסלע הוא קירטוני עם עדשות צור. המסלע מספר לנו ש"פעם היה פה ים". למעשה כשאנחנו רואים קירטון אנחנו יודעים שהיה פה ים עמוק. הקירטון הוא למעשה בית קברות של חיות שחיו בים, העצמות שנשארו מהם שקעו במים נדחסו ונהפכו למסלע. ביניהם עדשות הצור, שעד היום לא ממש יודעים איך הוא נוצר. מה שאנחנו כן יודעים, שהיה זה אחד מחומרי הגלם החשובים בתקופה הפרה היסטורית וכידוע הר הכרמל שנקרא גם "הר אלף המערות" היה מרכז העולם, בתקופות הפרה היסטוריות.

הדבר הכי בולט בטיול בנחל בימים אלה זה הגל פריחה הסגול. בטבע יש ממש גלי פריחה לפי צבעים: יש גל אדום, גל צהוב, גל לבן ו... גל סגול. כל גל מזמן חרקים אחרים, גילגול החיים של החרקים השונים מותאם באופן מושלם לזמן של הפריחה. כלומר הפרחים והחרקים מתואמים ביניהם בצורה מושלמת. נתקרב רגע לשני סגולים אופייניים.

אנחנו רואים פרח סגול עז ושמו חרחבינה מכחילה - בצעירותו כולו אינו אלא שושנה צמודה לקרקע של עלים תמימים ירוקים ורכים, אכילים; בבגרותו זה צמח זקוף ומסתעף בגובה 20-50 ס"מ, שעליו גזורים ודוקרניים; ובזקנתו זהו קוץ חד ונוקשה, שכל אבריו מכחילים בגוון מתכתי כפלדה. השם חרחבינה הוא קדום, נזכר במשנה כצמח שהאוכל ממנו יוצא ידי חובת מרור בפסח. ואכן, עליו מרים, משמשים גם כתוספת מרירות מרעננת לסלט. משערים שהשם קשור בשורש חרב, שמשמעו יובש. ברפואה העממית משמשים חלקים שונים של חרחרבינה (עלה, זרע, שורש) לריפוי מחלות ופגעים בדרכי העיכול, בעור, בכיס המרה, להסרת תבלול בעין, וכן נגד סוכרת, ואף נגד עקיצת עקרב והרעלות.

עוד פרח סגול במסלול הוא הקיפודן - מצליחים לזהות אותו לפי השם והמראה? מה שמעניין שהקיפודן שייך למשפחת המורכבים. מה זה אומר? משפחת המורכבים - המשמעות היא שיש תפרחת ולא פרח בודד - אנחנו רואים מלא פרחים קטנים: הפרחים במקרה הזה הם צינוריים. לאחר האבקה הפרחים הופכים לקוצים - יש אומרים כמו אחרי הילדים... אגב, הקיפודן הוא קרוב משפחה של צמח שלרובנו יש במקרר - חסה! שגם היא ממשפחת המורכבים.

עוד בוואלה!

דו-שיח בנחל שיח: לדבר אל המעיין

לכתבה המלאה
חורש ים תיכוני נחל שיח. שחף רטר, החברה להגנת הטבע
המסלול מספק לצועדים בו נוף נפלא של חורש ים תיכוני/החברה להגנת הטבע, שחף רטר
חרחבינה מכחילה בנחל שיח. שחף רטר, החברה להגנת הטבע
זה הזמן הסגול. חרחבינה מכחילה/החברה להגנת הטבע, שחף רטר

נצאה אל הבוסתן

ממשיכים בירידה עד שמגיעים למעין שכבה עם ניקבה עמוקה ומים צלולים וקרירים, "עין משוטטים". שמו העברי של המעין ניתן לו לכבוד "אגודת המשוטטים", שהיתה חלוצת תרבות הטיולים בארץ, והוקמה בחיפה ב-1916. בערבית קרוי המקום עין אל-פארג' ("מעין הישועה"), ולפי המסורת, הנביא אלישע שתה ממנו.

בדיוק מול המעין נמצאת "מערת קומותיים" - מערה בת שתי קומות שהתחתונה בהן נעולה בדלת ברזל. לפי המסורת הנוצרית, אליהו הנביא התגורר במערה. מסורת זו היא שהביאה את חברי המסדר הכרמליתי להקים את הכנסיה והמנזר הראשונים שלהם בוואדי שיח, במאה ה-13. שביל קצר מהמעין, על הגדה הדרומית של הוואדי, מוביל אל שרידי הכנסיה והמנזר. הכניסה לאתר אסורה בשל החשש להתמוטטות מבנים. מרכז המסדר נמצא כיום בסטלה-מאריס.

ממשיכים עם הסימון השחור בירידה, שם צועדים על דרך אספלט עד שמגיעים למעיין נוסף הנראה מצד שמאל של הדרך, הנקרא "עין שיח". ולאחר מכן בהמשך הירידה הזרם של המים מעין שיח מגיעים למאגר מלבני ומבוטן, זהו בוסתן כיאט. על מנת להגיע לשם נצטרך לרדת כמה מדרגות.

ליד הבוסתן עולה גרם מדרגות ארוך אל שכונת כבאביר, בה בולט לעין המסגד כפול-הצריחים של העדה האחמדית - זרם ייחודי בדת המוסלמית, שמרכזו במזרח התיכון נמצא בשכונה.

בוסתן כיאט נבנה בשנות ה-1930 על ידי משפחת כיאט החיפאית. הוא כולל בריכות, תעלות, ועצי פרי כגון רימון, תות, תאנה וקלמנטינה. בשנות ה-1970 המקום הועבר לידי עיריית חיפה, ומאז הוא עומד עזוב ומוזנח. "הקואליציה למען בוסתן כיאט", בה שותפה החברה להגנת הטבע, פועלת לתחזק את המקום, ולהביא את העירייה לקחת אחריות על הבוסתן.

עם הירידה לכביש נגיע לחנייה בה השארנו את הרכבים, זהירות כשחוצים את הכביש!

בוסתן כיאט. ליאלי מלמן, החברה להגנת הטבע
נבנה בשנות ה-1930 על ידי משפחת כיאט החיפאית. בוסתן כיאט/החברה להגנת הטבע, ליאלי מלמן
נחל שיח. שחף רטר, החברה להגנת הטבע
מערה בת שתי קומות שהתחתונה בהן נעולה בדלת ברזל. מערת קומותיים/החברה להגנת הטבע, שחף רטר

לטיול יצאנו

רמת קושי: קלה
אורך מסלול: 1.5 ק"מ
מיועד: משפחות, זוגות, אוהבי מקורות מים
תקופה: מומלץ כל השנה ובייחוד בתקופת הקיץ החמה
נגישות: המסלול אינו נגיש.

דגשים חשובים
1. חשוב לבדוק לפני שמגיעים: לעיתים מפסיקים את זרימת המים מעין שיח לבוסתן, כך שלעיתים אין מים במאגר המבוטן (בעין משוטטים תמיד יש מים).
2. חשוב לשים לב בתחילת המסלול לפנות ימינה עם הסימון שבילים השחור. הסימון שביל של הפנייה ימינה לא בולט לעין לכן, מומלץ לטייל עם מפה של הכרמל או אפליקציה למסלולי טיולים.

איך מגיעים
המסלול קווי: משאירים רכב אחד בסוף המסלול - חונים מול בית קברות שדה יהושע במגרש חנייה. ב-waze: בוסתן כיאט. עם הרכב השני נוסעים לתחילת המסלול - חונים ברחוב הלוטוס (מתחילים את המסלול בכתובת הלוטוס 5).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully