וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהטיטאן ועד לאוורסט: עשרות הרפתקנים נהרגו בשנה בחיפוש אחר הריגוש האולטימטיבי

מתחילת השנה נהרגו או נעדרו ברחבי העולם לפחות 85 מטיילים והרפתקנים שעסקו בפעילות אקסטרים - מטיפוס הרים, דרך טרקים בטבע ועד גלישת גלים

בווידאו: ספינת התמיכה של טיטאן, Polar Prince, חוזרת לנמל סנט ג'ון/רויטרס

חמשת נוסעי הצוללת הזעירה "טיטאן", שירדה אל מעמקי האוקיינוס האטלנטי במטרה לצפות מקרוב בשרידי האונייה טיטאניק, הצטרפו לרשימה של עשרות מטיילים מחפשי ריגושים שנהרגו או נעלמו השנה בעת שרדפו אחר ההרפתקה הבאה שלהם.

המספרים גבוהים למדי: לפחות 85 בני אדם מצאו את מותם או נחשבים נעדרים מתחילת שנת 2023. זה קרה להם בהרפתקאות מסוכנות כגון טיפוס על האוורסט, ירידה אל מעמקי האוקיינוס, התמודדות עם מפולות שלגים - וגם בזמן עיסוק בתחביבים פחות קיצוניים כמו סקי מחוץ למסלולים מותרים או גלישת גלים גדולים.

כזכור, בשבוע שעבר הודיע משמר החופים האמריקאי על מותם של חמשת הנוסעים של הצוללת "טיטאן" של חברת OceanGate. נוסעי הצוללת היו מנכ"ל ומייסד החברה שמפעילה את הצוללת, סטוקטון ראש (61), המיליארדר וההרפתקן הבריטי האמיש הארדינג (58), איש העסקים הפקיסטני שאהזדה דאווד (48) ובנו סולימאן (19) והחוקר הצרפתי פול-הנרי נרגולה (77), שהיה מפקד הצי הצרפתי והפך למומחה לטיטאניק.

הצוללת טיטאן. רויטרס
בשבוע שעבר הודיע משמר החופים האמריקאי על מותם של חמשת הנוסעים. הצוללת טיטאן/רויטרס
חלקים מצוללת "טיטאן" מוחזרים לנמל סנט ג'ון, קנדה, 28 ביוני 2023. רויטרס
חלקים מצוללת "טיטאן" מוחזרים לנמל סנט ג'ון, קנדה, 28 ביוני 2023/רויטרס

הר האוורסט: 200 טיסות חילוץ בעונה

ומהמצולות - אל מרומי האוורסט: מספר גבוה במיוחד של מטפסים שניסו לכבוש את ההר נהרגו השנה במהלך הטיפוס המסוכן. מדי שנה, אלפי מטפסים ברמות שונות מנסים את כוחם על ההר הגבוה בעולם, הממוקם בין טיבט לנפאל ומתנשא לגובה של 8,848 מטר מעל פני הים. מאז ינואר השנה גבה ההר את חייהם של 12 בני אדם, בעוד ששישה נוספים הוכרזו נעדרים. חלק קטן מהם היו מקומיים בני השרפה (Sherpa), ששימשו כמדריכיהם של המטפסים. בתנאי שטח ובגבהים כאלו, חיפוש או חילוץ נעדרים הוא משימה מסוכנת בפני עצמה בשל שכבות קרח בוגדניות, תנאי מזג אוויר קיצוניים, טמפרטורות נמוכות ומחלת גבהים שעלולה לסכן את המחלצים.

גיא קוטר מחברת Adventure Consultants המתמחה בהרפתקאות ברחבי העולם, אומר כי חילוץ באמצעות מסוקים והובלת ציוד חילוץ למחנות האוורסט התרחשו כמעט מדי יום במהלך עונת הטיפוס של 2023. "מספר החילוצים היה חסר תקדים, עם כ-200 טיסות למחנה 2 במהלך העונה".

הניו יורק פוסט מדווח כי 2023 היתה השנה הקטלנית ביותר על האוורסט מאז שנת 2014. באותה שנה, גבה אזור זה גם את חייהם של ארבעה ישראלים, בעת שביצעו טרק ברכס האנפורנה שבהרי ההימלאיה.

מנהל משרד התיירות של נפאל, יובה ראג' קאטיווד, מייחס את מספר ההרוגים הגבוה השנה לשינויי האקלים. "הסיבה העיקרית היא השינוי במזג האוויר. תנאי מזג האוויר העונה היו לא נוחים. לשינויי האקלים יש השפעה גדולה על ההרים". אנג צ'רינג שרפה, נשיאה לשעבר של אגודת מטפסי ההרים של נפאל, אמר בשנת 2017 - בעיצומה של משימת חילוץ מורכבת על ההר, כי "למחלצים יש סיכוי של 50/50 לשרוד".

מטפסים מעפילים אל פסגת האוורסט בנפאל, 29 במאי 2019. AP
2023 היתה השנה הקטלנית ביותר על ההר. מטפסים מעפילים אל פסגת האוורסט/AP
הר האוורסט בנפאל. Shutterstock, ShutterStock
חילוץ למחנות האוורסט התרחשו כמעט מדי יום במהלך עונת הטיפוס של 2023/ShutterStock, Shutterstock

גרנד קניון: בממוצע הרוג בחודש

בעוד שהאוורסט הוא ההר הגבוה ביותר, הוא בהחלט אינו ההר היחיד שגובה קורבנות. כך למשל, לפחות אדם אחד מת השנה בקנצ'נג'ונגה (Kangchenjunga), ההר השלישי בגובהו בעולם, השוכן בגבול הודו-נפאל. היה זה מטפס צרפתי שניסה להעפיל אל פסגת ההר ללא שימוש במכלי חמצן. הוא אמנם כבש את הפסגה אך מצא את מותו בדרכו מטה. גם רכס אנפורנה 1, ההר העשירי בגובהו בעולם (8,091 מטרים), קטל מתחילת השנה שלושה קורבנות לפחות, בהם נואל האנה, מטפס הרים אירי מפורסם. מעניין לציין כי בשנת 2018 היה האנה האירי הראשון שהגיע לפסגת האנפורנה. גם הפעם הוא הגיע לפסגה, אך נהרג בדרכו מטה.

הרים צנועים בגובהם ופחות מרתיעים גובים אף הם קורבנות רבים. כך היה למשל המקרה של השחקן הבריטי ג'וליאן סנדס ("נערה עם קעקוע דרקון"), שטיפס בחודש ינואר השנה באזור הרי סן גבריאל בקליפורניה ואבדו עקבותיו, אולם גופתו נמצאה השבוע. לאחרונה גילו מטיילים שרידי גופה באזור שבו הוא נראה לאחרונה, וכעת בודקת המשטרה המקומית האם מדובר באותו אדם.

גרנד קניון. ShutterStock
מטייל נפל בשבוע שעבר ממרפסת תצפית המצויה בגובה של כ-1,200 מטר. הגרנד קניון/ShutterStock
השחקן ג'וליאן סנדס, 2020. Amy Sussman/Getty Images for BAFTA LA, GettyImages
טיפס בחודש ינואר על הרי סן גבריאל בקליפורניה , והשבוע אותרה גופתו. ג'וליאן סנדס ז"ל/GettyImages, Amy Sussman/Getty Images for BAFTA LA

5 גולשי גלים מתו השנה

אסונות מתרחשים כמובן גם במקומות מוסדרים, בהם שמורות טבע ופארקים לאומיים ברחבי העולם. רק לאחרונה דיווחנו על מטייל שנפל ממרפסת תצפית המצויה בגובה של כ-1,200 מטרים מעל הגרנד קניון בארצות הברית. קן פיליפס, ששימש בעבר כראש שירותי החירום בפארק הלאומי גרנד קניון, סיפר כי בממוצע, גובה אתר פופולרי זה את חייהם של כ-12 בני אדם מדי שנה. "זה יכול לקרות בגלל מכות חום, פגיעת ברקים, טביעות בנהר, תאונות אוויריות, התאבדויות, נפילות בשוגג ועוד", הוא מספר. ואם נישאר בתחומי ארצות הברית, הרי שמתחילת השנה נהרגו בה לפחות 28 בני אדם ממפולות שלגים, בהם גולשי סקי ורוכבי אופנועי שלג.

השנה גם הים גבה את חייהם של גולשי גלים מקצועים ברחבי העולם. לפחות חמישה גולשים, כולל ספורטאים בעלי שם עולמי, נהרגו בתקריות נפרדות השנה כאשר נקלעו לים סוער או גלי מדי. אחד הבולטים שבהם היה אגדת הגלישה הברזילאית מרסיו פריירה, שנהרג בינואר בעת שהתמודד מול גלי הענק האופייניים לאזור נאזרה (Nazaré) שבפורטוגל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully