וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חי 30 ימים על האי הקטן המבודד בעולם לשבירת שיא העולם - אך נאלץ להזעיק חילוץ

29.6.2023 / 0:02

כריס קמרון בן ה-53 הצליח לשרוד לגמרי לבדו על "אי" קטנטן ומרוחק באוקיינוס האטלנטי שפחות אנשים פסעו על פניו מאשר על פני הירח. הוא תכנן לשבור את שיא העולם לשהייה על האי, עד שמזג האויר ניצח אותו

קמרון על האי רוקול/Rockall2023

תכירו את כריס קמרון בן ה-53, הרפתקן מעורר השראה שהחליט לחיות על אי בודד קטן במיוחד כשהוא לבדו לגמרי - אם לא מחשיבים שחפים, ציפורים וכלבי ים. כריס חי 30 ימים על האי המבודד שעשוי מגרניט ונקרא "רוקול" - מעין סלע ציורי שמתנשא לגובה של בקושי 17 מטר מעל פני הים, אורכו 31 מטרים בבסיסו אך רק כמה עשרות סנטימטרים בפסגתו וגודלו בסך הכול 91 מ"ר. לרוע המזל, קמרון, שניסה לקבוע שיא עולמי למספר הימים בהם יחיה על הסלע, נכשל בניסיון וחולץ אתמול (רביעי) על ידי משמר החופים.

רוקול נמצא באוקיינוס האטלנטי ומשוייך רשמית לאנגליה (אם כי גם סקטולנד, אירלנד,איסלנד ואיי פארו טוענות לבעלות עליו). הוא מהווה שריד גאולוגי של הר געש שכבה לפני אלפי שנים וכלי שיט רבים טבעו לאחר שהתנגשו בו במהלך השנים. האי הכי קרוב לרוקול נמצא 301 קילומטרים ממנו והוא נחשב לאחד ה"איים" המבודדים בעולם. בעל החיים היחיד שמתקיים על האי הוא סוג נדיר של רכיכות והלובן בפסגתו נובע מלשלשת של ציפורי ים. בסך הכל - פחות אנשים פסעו על פני רוקול מאשר על פני הירח והכינויים שלו אומרים הכל - "קצה הקיום" או "מדף הגיהנום".

האי רוקול

שם חי כריס 30 ימים כשהוא ישן במעין אוהל קטנטן שהוא גם שק שינה על אבן שבה לוקח בערך 10 שניות ללכת מקצה אחד שלה לקצה השני והיא מכוסה כולה בלשלשת של עופות ים. כדי לשרוד שם הוא נאלץ להיאבק לא רק בבדידות אלא גם בתנאי מזג האוויר הקיצוניים שכוללים סופות וגשמים עזים. בנוסף, המדף הסלעי הצר שהוא מיקם את האוהל שלו עליו הוא לעתים קרובות חלקלק מאוד, וכל תזוזה לא נכונה יכולה להגמר בהתרסקות למים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"אני חי מיום ליום ומסתכל קדימה" הוא סיפר, "אני מרגיש בבית ורק מנסה לשרוד את הסופות. החמצתי את היום הולדת של הבת שלי ואת יום ההולדת של אמא שלי. גם יום ההולדת שלי מתקרב, כך שאני הולך להתגעגע לחגיגת יום הולדת בבית האמיתי שלי. זה קשה, אבל זה לא אמור להיות קל".

"לא עושה את זה בשביל השיא"

באופן די מדהים, כריס חי על הסלע הזה 30 ימים, כאשר המטרה שלו הייתה לשבור את השיא הקודם של שהייה עליו, שנקבע לפני עשור, ועומד על 45 ימים - והוא התכוון לשרוד שם חודשיים. הוא העביר את הימים שלו בכך שהוא קם עם הזריחה, מכין לעצמו קפה בערכת קפה שלו, בודק את הציוד ומצלם תמונות למזכרת.

קמרון, מורה חייל קרבי לשעבר הצי המלכותי הבריטי, לא עשה זאת רק למטרות פרסום ושבירת השיא, אלא גם כדי לגייס 50,000 ליש"ט (233 אלף שקלים) לארגוני צדקה לחיילים משוחררים. "אבא שלי היה קפטן בצבא והוא נהג ללכת לים במשך 12 חודשים בכל פעם", אמר קמרון. "אני רוצה להדגיש את הקושי שבשהייה במרחק רב מהמשפחה, במצבים קשים, מתוך תחושת חובה. בגלל זה אני רוצה לגייס את הכסף הזה. עבור החיילים הוותיקים שהעמידו את עצמם בסיכון כל ימיהם והם מלאי גאווה יותר מדי מכדי לבקש עזרה כשהם הכי זקוקים לה. אנחנו חייבים להם את זה. זה בכלל לא קשור לשבירת השיא".

אבל אז הגיעה קריאת המצוקה

הוא נחת על האי ב-30 במאי, אך נאלץ להזעיק סיוע ביום רביעי לאחר 30 יום בגלל "תנאי מזג האוויר המתדרדרים". ממשמר החופים נמסר כי הם שלחו מסוק חיפוש והצלה לאחר שהתקבלה קריאת המצוקה בשעה 8:55 בבוקר ביום רביעי, ומטוס נשלח גם הוא לתמוך בפעולת החילוץ.

הרבה מהציוד שלו הושמד במהלך הלילה האחרון מהרוחות וגלי הים ומספר פעמים הוא כמעט נפל מהסלע ונסחף לאוקיינוס.

בפוסט בטוויטר, תומכיו הודיעו שהאתגר שלו הסתיים. "בשל הרעה בתנאי מזג האוויר ומצב הים ברוקול במהלך 24 השעות האחרונות, קמרון הכריז היום אחר הצהריים את אות המצוקה מֶיידֶיי. מבצע לפינוי שלו תואם על ידי משמר החופים".

מאוחר יותר הם צייצו שהוא הגיע לחוף מבטחים ונלקח לבית החולים ווסטרן איילס כאמצעי זהירות בשל חשיפה ממושכת לתנאי מזג האויר הקשים.

לאחר שחולץ מסרו אשתו ושני ילדיו שהם: "גאים מאוד בכל ההישגים שלו, אבל גם בכך שהיה לו האומץ לקבל את מה שבטח הייתה החלטה קשה מאוד מול מזג האוויר הנורא הזה. אנחנו מצפים לקבל את פניו בבית ומקווים שכל ההרפתקאות העתידיות שלו יהיו קצת פחות מסוכנות. למה הוא לא יכול היה לקנות מראש סתם מכונית ספורט?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully