וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול בעמק הבוסתנים והמעיינות של עין פית, שצה"ל רוצה להרוס

עודכן לאחרונה: 15.6.2023 / 20:07

מה לא נכתב לאחרונה על עין פית בצפון הגולן, שצה"ל רוצה לבנות בו אתר אימונים: אלפי בעלי החיים שחיים בו שיהיו בסכנה, מי המעיין שמטיילים נהנים ממנו והמסדרון האקולוגי החשוב שהוא יוצר - כולם בסכנה. הזדמנות לטיול אחרון (?) בעמק הבוסתנים והמעיינות שבסכנה

עין דיבשה/צילום: edermar20

עין פית יוצר מסדרון אקולוגי חשוב

עמק הבוסתנים והמעיינות של עין פית הוא מקום פראי וקסום שנובע וזורם כל השנה, ויוצר מסדרון אקולוגי חשוב בין יער אודם בצפון רמת הגולן ועד נחל הבניאס בצפון מזרח עמק החולה. המסדרון הלח והפראי הזה מושך אליו מגוון רחב של בעלי חיים וגם הרבה מטיילים שמכירים את פינת החמד הסודית הזו.

שימי בנימין, מנהל ההדרכה בבית ספר שדה גולן של החברה להגנת הטבע, מוסיף כי עין פית נמצא במורדות הגולן, בגובה של 700 מטר, והוא נקודת ההתחלה של נחל פרע - יובל של הבניאס (נחל חרמון). הוא משקיף אל הר החרמון מצפון ואל עמק החולה במערב. לדבריו, העובדה שהוא נסתר מעט, היא חלק מסוד המשיכה שלו עבור מי שגילו אותו. "בעין פית יש שרידים מהכפר העלווי ששכן במקום ועל כן הבוסתנים המרשימים שמקשטים את העמק , אחד משלושה כפרים עלווים שהיו בגולן, יחד עם זעורה, שננטש גם הוא, ועג'ר שנמצא על קו הגבול בין ישראל ללבנון. שרידי הכפר כוללים בתים הבנויים מאבן הבזלת האופיינית לגולן, שורה של טחנות מים, בוסתנים, כרמי זיתים וברכות השקייה".

עין פית. יניב סגל, החברה להגנת הטבע
הטיול מתחיל במעיין המפורסם שנובע בתוך מבנה אבן עתיק. עין פית/החברה להגנת הטבע, יניב סגל
עין פית. יניב סגל, החברה להגנת הטבע
"בעין פית שרידים מהכפר העלווי ששכן במקום ועל כן הבוסתנים בעמק"/החברה להגנת הטבע, יניב סגל

התוכניות להקמת אתר אימונים בעין פית גובשו בלי שיתוף הציבור

מנקודת המבט של הטבע, עין פית נמצא במקום מיוחד - ממזרח אליו נמצאת שמורת הטבע אודם, וממערב שמורת הבניאס. כלומר, חיות הבר נהנות כאן ממסלול תנועה חופשי ונדיר במיוחד בין שתי שמורות טבע, בין היער לבין הנחל.

תצפיות של אנשי רשות שמורת הטבע גילו במקום כ-1,275 צבאים, כ-600 חזירי בר, כ-85 זאבים, כ-60 דורבנים, כ-35 תנים וכ-25 שועלים. התצפיתנים ראו גם 3 פרטים של דלק - טורף לילי קטן ממשפחת הסמוריים, שפעיל רק בלילה ונע במהירות אדירה.

אמנם האזור כבר מוגדר שטח אש, אך בימים אלו מקודמת תוכנית שעלולה לחסל אותו כליל. הצבא מעוניין להקים אתר אימונים צבאי עם עשרות רבות של מבנים, כבישים לרכבים כבדים ותשתיות נוספות הנדרשות לפעילות בהיקף גדול. האימונים במקום יבוצעו כנראה ללא שימוש באש חיה אבל יתנהלו במשך כל היממה. המשמעות היא מאות חיילים שמתרוצצים בשטח, תנועה של כלי רכב גדולים ומזהמים, רעש אדיר ואור חזק בשעות הלילה. התוכניות להקמת אתר אימונים בעין פית גובשו בלי שיתוף הציבור. לאחר שהן נחשפו, התנהלו דיונים בנושא במשך כמה חודשים בניסיון לשנות אותן, וכעת, בהובלת החברה להגנת הטבע - ישנו לחץ ציבורי ומאבק נרחב.

מדריכי בית ספר שדה גולן של החברה להגנת הטבע ממליצים לכם לטייל בעין פית, גן העדן שנמצא בסכנת הריסה. הטיול בעין פית מתחיל איך לא במעיין המפורסם שנובע בתוך מבנה אבן עתיק, לאחר טבילה מרעננת מומלץ לרדת לתוך הוואדי הפראי של נחל פרא דרך מעבר בקר שנמצא בגדה הצפונית של העמק וללכת לאורך הוואדי המרשים שכולל שדרות של צפצפות גבוהות ועצי דולב ענקיים, בתי כפר ישנים פזורים בתוך יער אלות אטלנטיות, בוסתני פרי וטחנות קמח עתיקות.

עין פית. יניב סגל, החברה להגנת הטבע
הצבא מעוניין להקים אתר אימונים צבאי עם עשרות רבות של מבנים על השטח הירוק הזה/החברה להגנת הטבע, יניב סגל
עין פית. יניב סגל, החברה להגנת הטבע
גן העדן שנמצא בסכנת הריסה. עין פית/החברה להגנת הטבע, יניב סגל

לטיול יצאנו

איך מגיעים? למעיין עין פית נגיע בהליכה בכביש משובש מכביש 99 העולה אל צפון רמת הגולן. כ-2 ק"מ צפונית לצומת מפל סער נראה דרך משובשת (המתאימה לכלי רכב גבוהים אך גם רכב פרטי יכול להגיע בזהירות) המובילה למעיין.

רמת קושי: קל
אורך המסלול: 2 ק"מ
למי מתאים: משפחות ואנשים אוהבי טבע
תקופה מומלצת: כל עונות השנה
נגישות: ההגעה אפשרית לרכב גבוהה, ההליכה לרוב בשבילי עפר.
ציוד נדרש: כובע, מים
רושמים בווייז: עין פית
הערות: הטיול בשטח אש ועל כן ניתן להגיע רק בסופי שבוע וחגים

העצומה למען שמירה על עין פית
קישור לדף הפייסבוק של המחאה
עמוד המאבק באתר החברה להגנת הטבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully