וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרח החזיר למדינה עוגן קטן - נדיר מסוגו - בן יותר מ-1700 שנה

עודכן לאחרונה: 15.6.2023 / 8:31

בשנת 1996 צלל משה בחוף פלמחים, כשלפתע נתקל בעוגן שנמצא בקרקעית הים. השבוע הוא החזיר אותו לאוצרות המדינה במסגרת מבצע "אם זה עתיק - מחזירים בקליק", והסתבר שהעוגן היה כנראה שייך לספינת דיג רומית

עוגן בן 1700 שנה שהוחזר. יולי שוורץ, רשות העתיקות
העוגן העתיק שמצא משה בצלילה לפני 27 שנים, והוחזר לאוצרות המדינה/רשות העתיקות, יולי שוורץ

עוגן קטן, נדיר מסוגו בארץ, בן יותר מ-1700 שנה, הוחזר לאוצרות המדינה במסגרת מבצע "אם זה עתיק מחזירים בקליק" של משרד המורשת ורשות העתיקות.

בשנת 1996, צלל משה בחוף פלמחים (אתר העתיקות יבנה-ים), כאשר לפתע נתקל בעוגן שנמצא בקרקעית הים. תחילה הוא לא היה בטוח בממצא ומשמעותו, כיוון שהיה מכוסה בצמידה ימית של חלוקים וצדפים. לאחר שניקה אותו, הבין כי בידיו עוגן.

השבוע, עם ההכרזה של רשות העתיקות ומשרד המורשת על מבצע "אם זה עתיק, מחזירים בקליק", הגיע לנקודת מסירה של רשות העתיקות, והחזיר את העוגן שמצא, על מנת שארכיאולוגים יבחנו את מקורו ומשמעותו, ושישמר בתנאים נאותים.

מרואן מסארווה ארכיאולוג רשות העתיקות עם עוגן בן 1700 שנה שהוחזר. יולי שוורץ, רשות העתיקות
מרואן מסארווה ארכיאולוג רשות העתיקות עם עוגן בן 1700 שנה שהוחזר/רשות העתיקות, יולי שוורץ

"הניקוי שנעשה לעוגן בחומרים מודרניים, פגע בשימורו"

המבצע, הנמשך עד היום (חמישי), קורא לאזרחים להעביר לידי רשות עתיקות פריטים קדומים שנמצאים ברשותם. המבצע מבקש להגביר בציבור את המודעות לעתיקות ולחשיבותן, לגלות עתיקות בעלות ערך שנמצאות בידי הציבור ולהשיב אותן ל"ביתן הטבעי", ואולי אף להפיק מהן ידע היסטורי משמעותי.

לדברי קובי שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, "מדובר בעוגן קטן מהתקופה הרומית, אשר יתכן כי שימש לעגינת ספינת דיג. עוגנים אלה מתחילים להופיע במאה ה-1 לפנה"ס, ועד למאה ה-3 כלל, אנחנו מוצאים עוגנים קדומים בים, אך במקרה הזה מדובר בעוגן קטן במיוחד, שגודלו ומשקלו נדירים בהחלט. זה לא שלא היו עוגנים קטנים בימי קדם, אלא שגילינו מעטים מהם; ניתן לשער שהסיבה לאי-גילויים של עוגנים קטנים, היא שכאשר ספינה קטנה נקלעה למצוקה בים, ניתן היה למשוך את העוגן קל המשקל בחזרה לספינה, כך שלא היה צורך לנטוש אותו במקום".

"מעגן יבנה-ים, שבו לפי הדיווח שמסר האזרח משה נמצא העוגן הקדום, עבר טלטלות בתקופה הרומית; בספר חשמונאים ב' נכתב, כי לאחר שנודע ליהודה המכבי שתושבי יבנה זוממים להטביע את ספינותיהם של שכניהם היהודים, הוא וצבאו פשטו על המעגנה, והעלה באש את כל הספינות שעגנו בה".

"אנחנו מודים למשה על אזרחותו הטובה", אומר שרביט. "מציאת העוגן הייחודי מספקת לנו מידע נוסף על ההתנהלות במרחב הימי בארץ ישראל בתקופה הרומית. לצערנו, הניקוי שנעשה לעוגן בחומרים מודרניים, פגע בשימורו, ואנו ברשות העתיקות מקווים כי נוכל לייצב את מצבו. הדבר מזכיר עד כמה חשוב שממצאים קדומים ידווחו לרשות העתיקות עם מציאתם. אחת ההנחיות החשובות ביותר במקרה של מציאת ממצא בים, היא להשאיר את הממצא באתרו, לקחת מיקום GPS , ולדווח לנו מיד. הוצאתם של ממצאים מהמים וניתוקם מההקשר הארכיאולוגי, ללא תיעוד כנדרש, גורמת לאובדן של מידע יקר-ערך על האתר".

עוד בוואלה!

טיילה בחוף פלמחים ומצאה פסלון קדום של האלה המצרית חתחור

לכתבה המלאה
עוגן בן 1700 שנה שהוחזר. יולי שוורץ, רשות העתיקות
העוגן היה מכוסה בצמידה ימית של חלוקים וצדפים. לאחר שמשה ניקה אותו, הבין מה בידיו/רשות העתיקות, יולי שוורץ

"אנשים רבים מחזיקים בביתם הפרטי עתיקות שהגיעו לרשותם בנסיבות שונות. חלקן בליקוט בשטח, חלקם בירושה, ועוד", מסביר אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות. "חלק גדול מהם, לא מודע לכך שלפי חוק צריך לדווח על העתיקות, שהן אוצר הסטורי ציבורי. הקמפיין מבקש את שותפות האזרחים בהחזרת העתיקות למקומם הטבעי והחוקי של נכסי המורשת שלנו. אצלנו, באוצרות המדינה, הפריטים הרגישים יתועדו ויישמרו מפני פגעי הזמן. חלקם יעברו לתצוגות, ואולי אפילו יוסיפו לנו מידע על עברה של הארץ. אנחנו כבר רואים שמגיעים אלינו פריטים משמעותיים, וסקרנים לגלות מה עוד יגיע לפתחנו, עד לסוף שבוע זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully