וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזמינים נופש במלון 5 כוכבים? דעו שאין אצלנו באמת דירוג מלונות

דני שדה

עודכן לאחרונה: 14.6.2023 / 7:16

השבוע, עשור לאחר שהחל המכרז לדירוג מלונות, הודה משרד התיירות בכשלונו והפסיק את פעילותה של חברת הדירוג הבינ"ל שנשכרה. במלים אחרות: מהיום, ממש כמו בעבר, כל מלון ישתמש בדירוג הגולשים ויוכל לפרסם מה שבא לו

מלון פרימה גליל, טבריה, כנרת 16.5.23/מיה קינן

מעל עשר שנים לאחר שמשרד התיירות יצא בקול תרועה רמה בהודעה על דירוג בתי המלון בישראל, ולאחר שהמשרד בזבז מיליוני שקלים מכספי הציבור, הוחלט בלחישה חרישית להפסיק את הדירוג, שלמעשה היה קיים בקושי על הנייר, ונכון להיום רק 10 בתי מלון בישראל מתוך כמה מאות עדיין מחזיקים בדירוג רשמי של משרד התיירות.

דירוג המלונות היה קיים בישראל עד שנות ה-90 והוא נקבע, בשעתו, על ידי משרד התיירות. אולם בשל קשיים ובעיות שונות הוא הופסק ולמעשה בשטח היה נהוג 'דירוג' שנקבע על ידי סוכני נסיעות ועל ידי המלונות עצמם. זאת כאשר בשנות ה-90 ובתחילת שנות האלפיים היו בישראל יותר מלונות ברמה של חמישה כוכבים, שנקבעו על ידי המלונות עצמם, מאשר בכל ארצות הברית. בשנות ה-2000 החלו לצוץ בישראל מלונות שנתנו לעצמם את הדרוג 'בוטיק' - שיטה של דירוג עצמאי מגוחך - שכן חלקם לא היו חברים בהתאחדות המלונות ואחרים בכלל לא הוכרו כמלונות רשמיים על ידי משרד התיירות.

בשנת 2012 אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת תקנות לדירוג המלונות בישראל על פי מודל הדירוג האירופאי של 'הוטלסטאר', ולאחר מכרז שנכשל לבחירת חברת דירוג, נעשו שיפורים בדרישות המכרז ונבחרה חברה שתדרג את המלונות. זאת כאשר מלונות רבים התנגדו לדירוג בטענה, מוצדקת, שהוא מיותר וכי מי שקובע היום את דירוג המלונות הם ביקורות הגולשים. מאידך, היו טענות נגד ביקורות הגולשים שהן מוטות לגמרי, שגולשים רבים מדרגים בתי מלון שכלל לא היו בהם, שבתי מלון שולחים ביקורות על המלונות שלהם וכי לא מעט בתי מלון נותנים ללקוחות כל מיני הטבות על מנת שיכתבו עליהם ביקורות חיוביות.

בריכת השחייה במלון מלכת שבא. מיתר שליידר פוטשניק, מערכת וואלה! NEWS
מלון מלכת שבא. מהבודדים שרשומים בדירוג משרד התיירות/מערכת וואלה! NEWS, מיתר שליידר פוטשניק

חברת הדירוג נתנה לבתי מלון דירוגים מגוחכים כדי לרצותם

בשנת 2014 זכתה חברת אנמוזר, שביצעה דירוג מלונות באוסטריה, לבצע את דירוג המלונות בישראל ובמקביל נאסר על המלונות ועל סוכני הנסיעות לפרסם דירוג לא רשמי באתרים שלהם. שר התיירות, דאז, עוזי לנדאו יצא אז ב'קול קורא' תחת הכותרת 'הנה זה קורה' וביקש מהמלונות להצטרף לדירוג. "הקול קורא הינו יריית הפתיחה בתהליך צרכני משמעותי. הגיע הזמן לעשות סדר בבלגן ולוודא שהתיירים והנופשים נהנים משקיפות, ממידע זמין ואובייקטיבי ומקבלים תמורה לכספם", אמר השר והוסיף, "כולי תקווה שכמה שיותר מלונות בישראל יצטרפו לתהליך ויאפשרו לציבור ליהנות ממידע זמין ואמין. דירוג המלונות בישראל יוצא לדרך - משרד התיירות והתאחדות המלונות בישראל קוראים לבעלים ולמנהלי בתי המלון בישראל להגיש בקשות לדירוג בתי המלון בהתאם לתקנות שירותי תיירות, שאושרו ב-2013".

חברת הדירוג פעלה במרץ כדי להכניס עוד ועוד מלונות לדירוג, כשלה פעם אחר פעם, נתנה לבתי מלון דירוגים מגוחכים כדי לרצות אותם ולא הצליחה לשמר את הדירוג שנתנה. זאת שכן מדי כמה שנים היה צורך לבצע בדיקה בבתי המלון - דבר שלא נעשה.

עוד בוואלה!

יש עוד סיכוי לנורמליות: ייצוג מכובד לישראל ברשימת המלונות הטובים במזה"ת

לכתבה המלאה
מלון פרימה לינק בפתח תקווה. צילום: מקס מורן,
מלון פרימה לינק פתח תקוה/צילום: מקס מורן

משרד התיירות: "עד לפני הקורונה הצטרפו לדירוג פחות מ-100 מלונות"

נכון להיום ישנם בישראל 445 מלונות ורק 11, כן זו לא בדיחה, מהם רשומים בדירוג של משרד התיירות, ביניהם מלון הלני המלכה בנתניה, מלון פרימה לינק בפתח תקוה, מלון קדמא בשדה בוקר, מלכת שבא באילת, פרימה אואזיס בים המלח, פרימה מילניום ברעננה, מצפה ים בנתניה ומלון נס הרים שהדירוג שלו פקע בשבוע שעבר.

השבוע, עשור לאחר שהחל המכרז, הודה משרד התיירות בכשלונו ושלח מכתב לחברת הדירוג, ובו הוא מודיע לה על הפסקת פעילותה. במלים אחרות: מהיום, ממש כמו לפני כן, כל מלון ישוב להשתמש בדירוג הגולשים ולספר לכם שכוכבים יש בשמיים, בהוליווד ובמגרשי הספורט. במלונות מה שיקבע - זה דירוג הגולשים.

ממשרד התיירות נמסר: "דירוג המלונות הוא על בסיס וולנטרי. עד לפני הקורונה הסכימו להצטרף לתהליך הדירוג פחות מ-100 מלונות, מתוך למעלה מ-450 מלונות בישראל. כיום מדורגים כ-20 בתי מלון (11 על פי אתר משרד התיירות - ד.ש). עקב חוסר ההיענות מצד המלונות, במשרד שוקלים את המשך הפעילות בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully