וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יער נווה צוף: טיול בשמורת הטבע הראשונה שהוכרזה בארץ

עודכן לאחרונה: 9.6.2023 / 10:27

בשנת 1922 הכריזו הבריטים על יער נווה צוף שבשומרון כשמורת טבע מוגנת, במטרה לשמור על המגוון הטבעי החי והצומח בה. בנוסף, הם נטעו עצים נוספים במטרה ליצור שמורה פורחת ומיוחדת. טיול בשני מסלולים יפים ונוחים למשפחה

כנראה שהייתם בשמורות טבע רבות בישראל, אבל בשמורת הטבע הראשונה שהוכרזה בארץ (כבר בימי הבריטים), כבר ביקרתם?

אוראל שטיינבאום, רכזת ההדרכה בבית ספר שדה עפרה של החברה להגנת הטבע, ממליצה לכם לצאת לטייל בשמורת אום צפא ויער נווה צוף, שבה יש מגוון בעלי חיים, חורש ים תיכוני ובתוכו ריכוז מיוחד וטבעי של אורן ירושלים.

בשנת 1922 הכריזו הבריטים על היער כשמורת טבע מוגנת, במטרה לשמור על המגוון הטבעי החי והצומח בה. בנוסף, הם נטעו עצים נוספים במטרה ליצור שמורה פורחת ומיוחדת.

במהלך מלחמת העולם הראשונה עבר סמוך ליער קו-החזית, בין הצבא הרב-לאומי בפיקוד אלנבי לבין הצבא העות'מאני. קו חזית זה כונה קו שתי העוג'ות, שכן הוא נסמך בעיקר על ואדי עוג'ה (נחל ייט"ב) ממזרח לקו פרשת המים, ועל יובלי נהר עוג'ה (הירקון) ממערב", מסביר יו"ר העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בישראל ערן תירוש.

לדבריו, יער אום צפא גדוש בשרידי חפירות וביצורים מתקופת המלחמה. "באזור זה שהתה בין החודשים מרץ לספטמבר 1918 דיביזיה 10 האירית. תותחן אירי משועמם חקק בסבלנות את סמל יחידתו על משטח סלע בקרבת מקום", הוא אומר.

שמורת אום צפא יער נווה צוף. שירה זימן, החברה להגנת הטבע
בשמורה יש חורש ים תיכוני ובתוכו ריכוז מיוחד וטבעי של אורן ירושלים/החברה להגנת הטבע, שירה זימן
סמל דיביזיה 10 האירית שחקק חייל ליד יער אום צפא. ערן תירוש, תמונות גולשים
סמל דיביזיה 10 האירית שחקק חייל ליד יער אום צפא/תמונות גולשים, ערן תירוש

לבחור בין 2 מסלולים

כשתגיעו, תוכלו לבחור בין שני מסלולי הליכה קצרים: מזרחי - מסומן שחור ואורכו כ-1,200 מטרים, מערבי - מסומן ירוק ואורכו כ-700 מטרים.

השביל השחור
הבוחרים בשביל השחור ימצאו את תחילתו בקצה הצפון מערבי של החנייה. השביל רחב ברובו ובו נופי החורש הים תיכוני האופייני לשומרון ומידי פעם ניתן להבחין בגבעות מערב השומרון שמצפון וממזרח לשמורה. לאחר כק"מ של צעידה פונה השביל השחור דרומה, במגמה לשוב אל החניה. המעוניינים יכולים לצעוד אל עין קווביש, הנמצא מעט מצפון מערב לשביל השחור ולשוב חזרה אל השביל השחור. השביל מסתיים במגרש החניה. בסוף עונת החורף ובתחילת האביב פורחים בין העצים מינים שונים של סחלבים.

השביל הירוק
הבוחרים בשביל הירוק ימצאו את תחילתו בקצה הצפון מערבי של אזור החניה. צועדים בו לכיוון צפון מערב ובדרך חולפים על פני שני מבנים. אלו מבנים מנדטורים שהוקמו לרשות שומר היער. השביל הירוק חולף על פני עצי אלון, חלקם ניטעו כאן על ידי השלטון הירדני שהמשיך את פעולות הבריטים בשמירה ופיתוח היער. בשנות ה-70 של המאה ה-20 אושרה תוכנית להקמת התיישבות בין עצי היער. לאחר מאבק ממושך ומתוקשר של החברה להגנת הטבע נגוזה התכנית והיער נותר עד היום כשמורת טבע ללא בנייה. השביל הירוק מקיף את הגבעה המערבית וחוזר אל מגרש החניה לאחר כ-700 מטרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
שמורת אום צפא יער נווה צוף. שירה זימן, החברה להגנת הטבע
בסמוך לחנייה ישנם שולחנות פיקניק בהם ניתן לעצור למנוחה/החברה להגנת הטבע, שירה זימן
שמורת אום צפא יער נווה צוף. שירה זימן, החברה להגנת הטבע
חורש ים תיכוני מגוון. פריחה בשמורת אום צפא/החברה להגנת הטבע, שירה זימן

איך מגיעים?

שמורת יער אום צפא נמצאת מזרחית ליישוב חלמיש (נווה צוף). נוסעים על כביש 465, כ-800 מטרים מזרחית לכניסה לישוב נווה צוף, וכ-200 מטרים מערבית לכניסה למכינת "אלישע" נמצא כביש הגישה לשמורה. הפניה משולטת ל"יער נווה צוף". בסמוך לחנייה ישנם שולחנות פיקניק בהם ניתן לעצור למנוחה. כתבו בוויז: שמורת טבע יער אום צפא.

דם המכבים בשמורת אום צפא יער נווה צוף. שירה זימן, החברה להגנת הטבע
דם המכבים בשמורת אום צפא/החברה להגנת הטבע, שירה זימן

לטיול יצאנו

רמת קושי: קל
אורך המסלול: 2 ק"מ
למי מתאים: משפחות ואנשים אוהבי טבע שרוצים לצאת לשמורה לא ידועה
תקופה מומלצת: כל עונות השנה
נגישות: ההגעה אפשרית לכל רכב, ההליכה לרוב בשבילי עפר
ציוד נדרש: מומלץ משקפות
לנקודת הסיום רושמים בווייז: מעגלי
הערות: הטיול ביהודה ושומרון דורש תיאום מוקדם עם גורמי הביטחון.
מוקד בנימין *1208

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully