וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"על חומותיך עיר דוד": חומות ירושלים מדוד המלך ועד ימינו

ד"ר שוקי וייס

עודכן לאחרונה: 19.5.2023 / 7:35

חומותיה של ירושלים מוכרות לנו כבר מהתקופה הכנענית, ולאורך ההסיטוריה המשיכה העיר להתמגן עד לחומות שאנו רואים כיום שבנה סולימאן המפואר במאה ה-16 לספירה. ד"ר שוקי רייס עם סקירה מרתקת על עיר השלום שעדיין מוקפת בקירות

חומות ירושלים/צילום: מכללת האקדמית הרצוג

'על חומותייך ירושלים הפקדתי שומרים כל היום וכל הלילה' - מילות הנביא ישעיהו הפכו למפורסמות בזכות מספר שירים ישראליים ששיבצו מילים אלו. כאילו לומר: 2,700 שנים מימות ישעיהו הנביא ועד ימינו לא שינו את המציאות. חומותיה של ירושלים זקוקים להגנה. אולם על אילו חומות מכוון הנביא, ולאילו חומות התכוונו הפיזמונאים?

חומותיה של ירושלים מוכרות לנו החל מהתקופה הכנענית, בחומות שמסביב למעיין הגיחון שנתגלו בעשורים האחרונים, מוכרות לנו היטב מרחבי עיר דוד בשטחי G ו-E שבהם נתגלו חומות ישראליות מתקופת המלוכה ומימי נחמיה.

ירושלים המשיכה להתמגן לאורך ההיסטוריה החל מימי הבית השני, בימי החשמונאים והורדוס ועד לחומות סולימאן המפואר, השליט העותמ'אני, שהשאיר לנו במאה ה-16 לספירה את טביעות אצבעותיו עד ימינו אנו בדמות חומת העיר העתיקה, המשתקפת לנו מכל עבריה של העיר העתיקה.

מראה מצודת דוד מחומות העיר העתיקה של ירושלים. ShutterStock
סולימן המפואר השאיר לנו את טביעות אצבעותיו עד ימינו. חומות ירושלים כיום/ShutterStock
גן סאקר והעיר העתיקה בירושלים. מתוך הסרטון, צילום מסך
גן סאקר מול העיר העתיקה בירושלים/צילום מסך, מתוך הסרטון

העיר שלא מפסיקה להתפתח

כמעט 1 קילומטר - זהו שיטחה של ירושלים כמעט לכל אורך חיה של העיר במשך 3000 שנות חיה. גם כיום צריכה מדינת ישראל לשמור על ירושלים, אבל היא כבר לא יכולה לעשות זאת על החומות, מכיוון שהחל מ-1860, השנה שבה החלו לצאת מן החומות, לא הפסיק תהליך התפתחותה של העיר והיקפה גדול כיום קרוב ל-130 קילומטר רבוע.

היקף גדול כזה, כמובן אינו יכול להיות מוקף חומה על כל המשתמע בכך. האם בכך התקיימה נבואתו של זכריה: "פְּרָזוֹת תֵּשֵׁב יְרוּשָׁלַ‍ִם מֵרֹב אָדָם וּבְהֵמָה בְּתוֹכָהּ" (זכריה ב' ח)? במובנים מסויימים בהחלט כן, אם כי עדיין השקט והשלווה לא הגיעו אל העיר. נברך את כולנו ביום ירושלים שנזכה לכך במהרה.

מפה של חומות ירושלים. מתוך הסרטון, צילום מסך
היקף העיר החדשה (כ-130 ק"מ מרובע) מול היקף העיר העתיקה (כקילומטר מרובע)/צילום מסך, מתוך הסרטון

הרב ד"ר שוקי רייס הוא ראש מיזם hatanakh.com, המכללה האקדמית הרצוג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully