וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר קבע סופית: קולומבוס לא גילה את אמריקה! זה מי שגילה אותה לפניו

28.4.2023 / 0:05

מגלה הארצות כריסטופר קולומבוס מואשם במרמה? מחקר חדש טוען שהויקינגים גילו את אמריקה 500 שנה לפני קולומבוס - ויש הוכחות חותכות

מדוע הויקינגים לא הצליחו להשתלט על יבשת אמריקה?/@amazing_history_777

לא רק שכריסטופר קולומבוס לא היה מי שגילה את אמריקה, אלא שהוא גם הגיע אליה באיחור של 500 שנה. על פי מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Antiquity, ויקינגים הרפתקניים היו אלה שהגיעו ליבשת אמריקה 500 שנה לפני שהחוקר והנווט האיטלקי האגדי הגיע לשם בשנת 1492.

"מסעות הויקינגים נעשו מגרינלנד לצפון אמריקה לאורך כל תקופת ההתיישבות הנורדית בגרינלנד", כתבו ארכיאולוגים מאוניברסיטת איסלנד, שחיברו את המחקר המפתיע, כך דיווח ה-Times Of London. מדענים הגיעו לטענה פורצת הדרך הזו לאחר שבדקו דגימות עץ מחמישה אתרים צפוניים במערב גרינלנד, שחיו שם בין השנים 1000 ל-1400, לפי ה-DailyMail.

חלק מדגימות העץ שנותחו על ידי הארכיאולוגים. Antiquity, אתר רשמי
חלק מדגימות העץ שנותחו על ידי הארכיאולוגים/אתר רשמי, Antiquity

הם ניסו לקבוע מה מקור העצים לאחר שבחנו רישומים היסטוריים שהראו כי הוויקינגים שכבשו את גרינלנד בין 985 ל-1450 הסתמכו על עץ וחומרים אחרים שיובאו מאירופה ומאמריקה. יורדי הים הסקנדינביים השתמשו בהם, יחד עם עצי סחף, לבניית חפצים, סירות ולעוד מטרות שהעץ המקומי התאים להן.

על מנת לקבוע את שיעור העץ הזר, מדענים ניתחו את המבנה התאי שלו וזיהו חלק מהעצים כרוש עקוד ואורן. מינים אלה לא גודלו באירופה במהלך האלף השני, מה שהוביל את החוקרים להסיק שהם הגיעו מ"העולם החדש".

עוד על הויקינגים

אז כל מה שחשבנו על הויקינגים הייתה טעות? ההיסטוריה האמיתית נחשפת

נחשפה החאליסי האמיתית? עדות ראשונה אי פעם ללוחמת ויקינגית

ייתכן שהמחרוזת שנמצאה יוצרה במהלך המאות ה-14 או ה-15, על פי תיארוך פחמן. M. Kunz and R. Mills, אתר רשמי
ייתכן שהמחרוזת שנמצאה יוצרה במהלך המאות ה-14 או ה-15, על פי תיארוך פחמן/אתר רשמי, M. Kunz and R. Mills

הממצאים אימתו סאגות ויקינגיות היסטוריות, שקבעו כי מגלי ארצות נורדיים כגון לייף אריקסון - המבקר האירופי הראשון לכאורה ביבשת אמריקה - החזירו עץ מווינלנד, השם הנורדי לאזור קו החוף של צפון אמריקה לאורך מפרץ סנט לורנס. בקנה מידה גדול יותר, התגלית האחרונה פירושה ש"המשאבים הובאו על ידי הנורדים מצפון אמריקה במשך הרבה יותר זמן ממה שחשבו בעבר".

מצד שני

ארדואן: המוסלמים גילו את אמריקה 300 שנה לפני קולומבוס

לכתבה המלאה

לפי מחקר משנת 2021, ניתוח קודם של אתרי חוטבי עצים ויקינגים ב-L'Anse aux Meadows בניופאונדלנד, קנדה, מצא דגימות חיתוך עץ שמקורן ב-1021 לספירה. התוצאות גם אישרו שהוויקינגים הקימו נתיבי סחר מרובים ברחבי צפון מערב האוקיינוס האטלנטי, אולי חצי מילניום לפני שקולומבוס הפליג לו באוקיינוס הכחול. ייתכן שהם ערכו את המסעות הטרנס-אטלנטיים הללו עד רגע לפני שהחל עידן החקר הרשמי של אירופה בשנת 1400.

החרוזים הכחולים האלה עשויים להתארך לזמן שלפני הגעתו של כריסטופר קולומבוס לעולם החדש. Lester Ross; Charles Adkins, אתר רשמי
החרוזים הכחולים האלה עשויים להתארך לזמן שלפני הגעתו של כריסטופר קולומבוס לעולם החדש/אתר רשמי, Lester Ross; Charles Adkins

"ממצאים אלה מדגישים את העובדה שלגרינלנדים הנורדים היו האמצעים, הידע וכלי השיט המתאימים לחצות את מיצר דייויס לכיוון החוף המזרחי של צפון אמריקה, לפחות עד המאה ה-14", לפי המחקר.

החוקרים הגיעו למסקנה כי על ידי "הדגמת מגוון מקורות העץ בהם השתמשו הנורדים בגרינלנד", הם הצליחו להמחיש את רמת "הקשרים ברחבי העולם הצפון-אטלנטי של ימי הביניים". השאלה כיצד נעלמה הציוויליזציה של גרינלנד נותרה בגדר תעלומה. עם זאת, חוקרים הצביעו על כמה אפשרויות, החל מטמפרטורות יורדות ועד ניהול לקוי של משאבים - ואפילו מגיפה ופשיטת פיראטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully