וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבן ועליה תבליט של לביאה מניקה התגלתה ברמת הגולן

עודכן לאחרונה: 12.3.2023 / 12:08

בסיור לימודי של סטודנטים מהמכללה האקדמית כנרת באתר עין נשוט שגולן, מצאו שני סטודנטים אבן גדולה ועליה תבליט של גור אריות היונק מלביאה. עוד נמצא באתר, מטבע רומי מהמאה ה-3 לספירה

אבן גבול באתר החפירה בנפח/צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות

תגלית לא שיגרתית תוך כדי למידה: בעת סיור לימודי בחורבת עין נשוט שברמת הגולן, מצאו שני סטודנטים מהמחלקה ללימודי ארץ ישראל במכללה האקדמית כנרת, תבליט אבן של גור אריות היונק מלביאה.

כ-20 סטודנטים לתואר שני לסיור יצאו לסיור במסגרת קמפוס אקדמי שנושאו "הכפר היהודי בגליל ובגולן בעת העתיקה", בהנחיית פרופ' מוטי אביעם, בכמה מכפרי הגולן העתיקים. היום החל בביקור בחפירתו של מרצה אחר במחלקה - ד"ר מיכאל אזבנד - בכפר הקדום מג'דוליה. בעת הביקור בכפר הקדום, בהדרכת החופר, מצא אחד הסטודנט ליאל מימוני מטבע במצב השתמרות מצוין של הקיסר גליאנוס מן המאה השלישית לספירה. תוספת חשובה למידע מהאתר.

ואולם, התגלית המסעירה הגיעה מאוחר יותר: לקראת סוף היום הגיעה הקבוצה לאתר עין נשוט, שבו שרידי בית כנסת עתיק שחפר ד"ר צבי אורי מעוז. בהנחיית המרצה, התפזרו הסטודנטים בשטח האתר כדי ללמוד את מאפייניו ולאחר כחצי שעה התכנסו שוב כדי להציג את שראו. אחת הסטודנטיות, צביה דהאן, סיפרה לחבריה שהיא וסטודנט נוסף - מיכאל בניש - נתקלו באבן מגולפת שמתואר בה אולי אריה. כך הוחלט בצוותא לשוב ולחפש את האבן, ואכן - כעבור כמה דקות אותרה פעם נוספת האבן, שזוהתה בידי פרופ' אביעם כשבר תבליט יפהפה של לביאה המניקה גור.

אבן ועליה תבליט לביאה מניקה התגלתה בחורבת עין נשוט שבגולן. פרופ'מוטי אביעם,
שבר האבן שנמצא בגולן, ועליו תבליט הלביאה המניקה/פרופ'מוטי אביעם
אבן ועליה תבליט לביאה מניקה התגלתה בחורבת עין נשוט שבגולן. פרופ'מוטי אביעם,
האבן נלקחה למקום מבטחים כדי להגן עליה/פרופ'מוטי אביעם
מטבע רומי מתקופת הקיסר גליאנוס מאה 3 לספירה שנמצא בחורבת עין נשוט שבגולן. פרופ'מוטי אביעם,
המטבע רומי מתקופת הקיסר גליאנוס המתוארך למאה ה-3 לספירה/פרופ'מוטי אביעם

פסלי אריות מוכרים בהרבה בתי כנסת בגליל ובגולן

בשל החשש הממשי שמא האבן (שנמצאה במדרון הגבעה) תיגנב מהשטח - כמו ממצאים ארכיאולוגיים לא מעטים, באתרים מסוג זה - החליט פרופ' אביעם לנסות ולהעביר את האבן למקום מבטחים, ולהודיע על הדבר מיד לרשות העתיקות. כך אכן נעשה, כשאחד הסטודנטים החסונים הרים את אבן הבזלת הכבדה על כתפו, ובסיוע חברים הביא אותה עד לאוטובוס. מיד לאחר מכן הועברה הודעה לארכיאולוג נפת הגולן של רשות העתיקות, צביקי בדיחי, שהוא גם סטודנט לשעבר של המחלקה, על גילוי התבליט ומיקומו, ובינתיים הועבר התבליט, במתואם, למשמרת זמנית במכללת כנרת עד למסירתו לאוצרות המדינה.

התבליט המרשים מפתיע מבחינת מצב השתמרותו, ואולם איננו יחיד במינו: פסלי אריות מוכרים בהרבה בתי כנסת בגליל ובגולן, ובחפירת בית הכנסת בעין נשוט עצמה, מצא ד"ר מעוז בעבר שברים של שמונה פסלי אריות ולביאות, שאליהם התווספו כעת לביאת האבן החדשה וגורה.

כך, מסכם פרופ' אביעם, נראית אקדמיה המשלבת באופן ממשי בין לימודים עיוניים להתנסות בשטח: הבנת ההקשר ההיסטורי והארכיאולוגי, התנסות בסקרים ובחפירות באתרים השונים, וכמובן - תיאום מתמיד עם רשויות המדינה והחוק בכל מצב שבו הדבר נדרש. זו גם הזדמנות לחזור ולהדגיש כי יש לדווח לרשות העתיקות על כל ממצא עתיק המתגלה בטיול וסיור בארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully