וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעת טבע: ה"סלעים החיים" ברומניה מסוגלים לגדול ואפילו זזים

15.2.2023 / 23:41

את הסלעים שנקראים trovants אפשר למצוא בעיקר צפונית לבוקרשט והם מהווים מוקד משיכה לגיאולוגים ותיירים רבים. קצב הגדילה שלהם הוא איטי מאוד, אבל הם יפים בצורה יוצאת דופן. צפו בתיעוד

האבנים החיות של רומניה/Gemstones

מה הדבר הראשון שעולה לכם לראש בהקשר של רומניה? ובכן, אם התשובה שלכם היא לא קזינו, נשים בזנות או מרק צ'ורבה, אתם בטח יודעים שהמדינה המזרח אירופאית ידועה במגוון הסלעים שיש בה. אבל מי שבולטת במיוחד בסלעים שלה היא קוסטסטי, עיר קטנה צפונית לבוקרשט שידועה כביתם של סלעים ייחודיים במיוחד שקשה למצוא במקומות אחרים.

אבל הסלעים האלו לא רק יפים בצורה יוצאת דופן. מסתבר שהם גם מסוגלים לפתח "חיים משל עצמם". הם מסוגלים לגדול ואפילו לזוז ממש כמו יצורים חיים ולכן הם זכוי לכינוי "living rocks" - אבנים חיות. יש מעט מאוד מחקרים על הסלעים האלו שנקראים ברומנית trovants, אבל האבנים האלו משכו את תשומת ליבם של הרבה מאוד גיאולוגים ותיירים.

ככה זה נראה

קיים ויכוח מדעי על המקור שלהן, אבל מרבית החוקרים סבורים שהטרוונטים הם קונקרטים (ריכוז מקומי נוקשה של מינרל שהצטבר בתוך קרקע) מאבן חול עם שכבות חיצוניות קשות של חול, קצת כמו M&M. קונקרטים אלו קשים יותר מהסלעים שמסביבם, כך שכאשר הסלע הרך יותר שמסביב נשחק, הם יכולים לצאת מהקרקע.

כאשר יורד גשם על הסלע, מי הגשמים יוצרים תגובה כימית עם תכולת המינרלים של הקונקרטים, מה שגורם לחומר בתוכם לזלוג החוצה וכתוצאה מכך נראה הסלע מתרחב. לחלופין, זה עלול ליצור גידולים גדולים דמויי בועות, שכמעט נראים כאילו הסלע מוליד צאצא.

עוד בנושא

צפו בתיעוד של תופעת טבע נדירה: נהר סוער ושוצף של אבנים

לכתבה המלאה

כמובן, אנחנו מדברים כאן על גיאולוגיה, אז כל זה קורה ממש ממש לאט. ההערכה היא שהסלעים "גדלים" בפחות מ-5 סנטימטרים ב-1,200 שנים. אז אל תבנו על לצלם את התופעה הזו ולהעלות לאינסטגרם.

"הטרוונטים הם בעצם בצורת ביצה או כדור, למרות שהם עשויים להופיע במגוון גדול של צורות", אמרה פלורין סטויקן, מנהלת שותפה של הפארק הלאומי Buila-Vanturarita, לרדיו רומניה הבינלאומי.

"ההיסטוריה שלהם די פשוטה - לפני שבעה מיליון שנה הייתה דלתא שבה נמצאת מחצבת האבן של ימינו. דלתא זו הכילה משקעים, אבן חול ואבן טין בפרט, שנאספו והועברו מרחבי היבשת על ידי נהר פרהיסטורי. לאחר מכן, חומרים מינרלים שונים התמוססו לתמיסות שהסתובבו מעל אגן החצץ והחול הזה. המינרלים האלה פעלו כמלט והדביקו חלקיקי משקעים שונים. כיום יש טרוואנטים בעלי הרכבים מגוונים. חלקם עשויים מאבן חול, אחרים מחצץ. במינוח גיאולוגי - הם עשויים מאבן חצץ וקונגלומרטים (תַּלְכִּיד - סוג של סלע משקע המורכב משברי סלע מעוגלים שחוברו יחדיו)", היא הסבירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully