וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיילו בהרים ותיעדו תופעת טבע נדירה ומהפנטת: דיסקית קרח עצומה מסתובבת

13.2.2023 / 23:49

אב ובנו טיילו בהרי סקוטלנד וכשהשלג שקע הם הבחינו בדיסק קרח עצום בצורת עיגול מושלם מסתובב במים באיטיות. הם צילמו את התופעה הנדירה והרגישו ברי מזל - ויש גם הסבר

תופעת טבע נדירה: דיסק קרח עצום הופיע בנהר במיין/Westbrook, Maine Ice Disk – Presumpscot River from City of Westbrook, Maine on Vimeo.

מטייל עמד מהופנט מול דיסק קפוא ענק ועגול לחלוטין אותו מצא מסתובב במים בזמן טיול באזור הררי בסקוטלנד. "להתקל במשהו כל כך שליו ומעוצב בצורה מושלמת, זה מרגיש סוריאליסטי", אמר דן בראון בן ה-32, לשירות החדשות של סאות' ווסט על המחזה המפליא.

"לקחנו איתנו אופני הרים לטיול", נזכר תושב דונון, שנתקע באנומליה הזו בזמן טיול עם אביו במעלה ההר בין בוהיידה שליד לוך (אגם) צ'אן שירה במערב סקטולנד. "הראות לא הייתה נהדרת, אבל לאחר כשעה וחצי, השלג פסק והעננים החלו להתבהר". ברגע הזה בראון "הבחין בדיסק הקרח המסתובב באיטיות למרגלות מפל קטן.

"אף אחד מאיתנו מעולם לא ראה דבר כזה - מעגל מושלם של קרח מסתובב באיטיות בתוך המים", סיפר בראון שכמובן צילם תמונות וסרטונים של תופעת הטבע הסוריאליסטית, כך דווח בניו יורק פוסט.

ככה זה נראה

בצילומים שלו ניתן לראות את דיסקית הקרח מסתובבת באיטיות על גבי מערבולת המים וניו יורק פוסט טענו שזה נראה כמו פטיפון קפוא ענק או מצבה שהוצבה שם לפני עידנים על ידי (למשל) איזה גזע חייזרים עתיק. בראון אמר שהתגלית הייתה מיוחדת עוד יותר כיוון שהוא ואביו לא "נתקלו באף אחד אחר בטיול והרגשנו כאילו אנחנו האנשים היחידים במרחק קילומטרים מסביב".

בתחילה הוא חשב שמה שהוא רואה נוצר על ידי הזרם בתחתית המפל, אך הוא למד מאוחר יותר שזו תופעת טבע נדירה שנקראת דיסקית קרח. ההסברים למה שגורם לה משתנים אך מחקר משנת 2016 הציע כי "סביר להניח שזרמים תת מימיים עוזרים לדיסקים כאלה להיווצר בהתחלה, אבל שינויי טמפרטורה הם אלה שגורמים להם להסתובב", לפי נשיונל ג'יאוגרפיק.

כבר נתקלנו בכזה

תופעת טבע נדירה: דיסק קרח עצום הופיע בנהר במיין והמקומיים בהיסטריה

לכתבה המלאה

"מים חמים הם פחות צפופים ממים קרים יותר, ולכן כשהקרח נמס ושוקע הם יוצרים מערבולת מתחת לדיסק שגורמת לה להסתובב", כתבו החוקרים. "ככל שהמים חמים יותר, כך הדיסק מסתובב מהר יותר", הם גילו.

עוד תיעודים של התופעה
איך נוצרה קרוסלת קרח מסתובבת ומרהיבה באמצע אגם קפוא?
מעגל קרח מסתובב ומסתורי בלב נהר ישאיר אתכם מהופנטים למסך

גיף דיסק קרח ענק במיין. Westbrook, Maine Ice Disk – Presumpscot River from City of Westbrook, Maine on Vimeo., אתר רשמי
גיף דיסק קרח ענק במיין/אתר רשמי, Westbrook, Maine Ice Disk – Presumpscot River from City of Westbrook, Maine on Vimeo.

תופעת הטבע אולי נדירה אך כבר נצפתה בעבר. מעגלי קרח המסתובבים על צירם נוצרים מדי פעם בנהרות קפואים, בעיקר באזור הארקטי, סקנדינביה וקנדה, כשהטמפרטורות צונחות מתחת לאפס. רבים טועים לחשוב שהסיבוב של הדיסק נוצר בעקבות זרם המים בנהר או מערבולת, אולם הוא למעשה נוצר בעקבות תהליך המסת הקרח. בטמפרטורה נמוכה מתגבשת לה שכבת קרח דקה מעל פני המים וכשהקרח מסתובב על צירו הוא שוחק את האזורים הקפואים הנמצאים סביבו ומייצר מעין מעגל מלוטש.

  • עוד באותו נושא:
  • קרח
  • דיסק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully