וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פטור מויזה לארה"ב? חכו בסבלנות, זה לא יקרה כל כך מהר

דני שדה

עודכן לאחרונה: 30.1.2023 / 14:29

שר החוץ אלי כהן מיהר לומר שישראלים יוכלו לבקר בארה"ב כבר השנה ללא ויזה. הוא שכח שיש עוד כמה תנאים שישראל תצטרך לעמוד בהם, למשל לתת לאמריקנים שמוצאם מארצות ערב (וכן פלסטינים), להגיע לכאן ולבקר בשטחים. עד שזה יקרה, אל תבטלו את התור בשגרירות. דעה

בווידאו: שקד קוראת לליכוד להעביר את חוק הוויזות/צילום: שלומי גבאי

היום (שני) החליט השר אלי כהן שהוא זקוק לכותרת בכלי התקשורת ובישר לעם ישראל שבקרוב מאוד, והוא מאמין שעוד השנה, ישראלים לא יצטרכו ויזה כדי להיכנס לארצות הברית.

על פי השר, הוא קיבל הבוקר את הנתונים האמריקניים על סירובי הוויזות לישראלים לשנת 2022, ומהם עולה שישראל יכולה להצטרף לתוכנית הפטור מוויזה לארצות הברית, ובתוך חודשים יוכלו אזרחי ישראל לבקר בארצות הברית ללא צורך בויזה.

דבריו של השר נכונים, בחלקם, אך אפשר לומר שהם גם מטעים את הציבור. שכן הנתונים שהשר קיבל הם שלראשונה מספר הישראלים המסורבים לקבלת ויזה לארצות הברית ירד מתחת ל-3% - נתון שהוא אחד התנאים החשובים על מנת שישראל תוכל להיכנס לתכנית ה"פטור מויזה" (Visa Waiver), אולם יש עוד לא מעט תנאים שישראל תצטרך לעמוד בהם ולא ברור אם עד סוף השנה היא תצליח להשלים את כל הדרישות של הממשל האמריקני.

ויזה ארה"ב. נתי שוחט, פלאש 90
יש עוד לא מעט תנאים שישראל תצטרך לעמוד בהם כדי לקבל את הפטור/פלאש 90, נתי שוחט

אפשר להחזיר את החליפות לארון

תכנית הפטור מויזה לארצות הברית הוצגה בשנת 1986 ופטרה, תחילה, אזרחים של 27 מדינות ברחבי העולם מהצורך באשרת כניסה. מרבית המדינות היו במערב אירופה, מאוחר יותר ארצות הברית צירפה עוד מדינות ובהן צ'כיה, הונגריה, לטביה, מלטה, ליטא ודרום קוריאה וסלובקיה. ישראל סורבה. זאת כאשר הסיבה העיקרית היתה שאחוז מסורבי הכניסה לארה"ב היה גבוה, ועוד סיבות שונות כמו הדדיות ודרכונים ביומטרים.

לאורך 36 שנים ניסו שרי חוץ ופנים ישראלים לפעול אצל בכירי המימשל האמריקני כדי להכניס את ישראל לתכנית. אל אלה הצטרפו גם ראשי הממשלה השונים, שגרירי ישראל בארצות הברית ולוביסטים שונים שפועלים הן בארה"ב והן בישראל, אולם ללא הצלחה. גם בעת שבארצות הברית היה ממשל אוהד במיוחד לישראל, לא ניתן היה לשנות את ההחלטה ובכל פעם שנעשו פניות לאמריקנים, התשובות היו דומות: אתם לא עומדים בתנאי הסף - לא בכל הקשור לאחוזי סירוב ולא בכל הקשור להדדיות ועוד.

עוד בוואלה!

טסים לארה"ב? אין צורך להגיע יותר לשגרירות לחידוש ויזה

לכתבה המלאה
שגרירות ארה"ב בירושלים. ShutterStock
כבר משנת 1986 מסרבים לתת פטור מוויזה לישראלים. שגרירות ארה"ב בירושלים/ShutterStock

ישראל עדיין לא עומדת בעקרון ההדדיות

בשנים האחרונות נעשו מאמצים רבים כדי לזרז את הנושא, ובשנה שעברה נראה היה כי ישראל עברה חלק המכשולים שהציבו האמריקנים. אולם איילת שקד, בהיותה שרת הפנים, לא הצליחה לקדם חקיקה בכנסת, ובנוסף ישראל עדיין לא עומדת בעקרון ההדדיות. עקרון זה קובע כי ישראל תהיה מחוייבת לאפשר לאזרחים אמריקנים, ובכלל זה כאלה שמוצאם מארצות ערב (וכן פלסטינים), להגיע לכאן ולא תוכל למנוע מהם גם לבקר בשטחים שנמצאים בשליטת הרשות הפלסטינית. עד שזה יקרה, אפשר להחזיר את החליפות לארון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully